اگر در مورد کسب وکار های موفق مطالعه ای داشته باشید، متوجه خواهید شد که پشت اکثر آن ها شخص یا گروهی است که مثل یک مربی مدیران را به مسیر درست راهنمایی می کند. به این کار اصطلاحا بیزینس کوچینگ گفته می شود.
امروزه کمپانی گوگل، اپل، مایکروسافت و صدها کمپانی دیگر از کوچینگ استفاده می کنند. این موضوع نشان می دهد، هر چقدر هم که در بیزینس خود حرفه ای باشید، باز هم نیاز به کوچینگ کسب وکار دارید.
بیزینس کوچینگ یعنی راهنمایی و هدایت شما توسط یک مربی یا کوچ که هدف آن توسعه توانمندی های شما و مهارت تصمیم گیری هوشمندانه است. در واقع کوچینگ اگر صحیح اجرا شود، مثل یک نقشه راه روشن برای مدیران عمل می کند. برای اولین بار مایکل ای.برگر در سال 1977 کوچینگ مدرن را پایه گذاری کرد و از آن روز تا به حال شاهد پیشرفت های زیادی در عرصه تجارت هستیم. توجه داشته باشید که کوچ را با مشاور اشتباه نگیرید. مشاور معمولا در یک حوزه خاص مثل امور مالی فعالیت می کند، اما کوچ نه تخصص شما، بلکه توانایی و خودآگاهی شما را می سنجد، جوری که شما بتوانید در هر جنبه ای از کسب و کار و حتی زندگی شخصی بهتر عمل کنید و به بهترین نسخه از خود مبدل شوید.
به نقل از https://tvf.ir/: رشته کوچینگ به طور چشمگیری در حال رشد است و درآمد جهانی آن به ۲.۸۵ میلیارد دلار رسیده است. اما جالب است بدانید که با وجود این ارزش بالا، ۸۲ درصد مربیان کوچ در دو سال اول فعالیت خود با چالش های جدی مواجه می شوند. به نظر شما علت این شکست چیست؟ پاسخ این سوال نشان می دهد که بزرگ ترین دلیل ناکامی مربیان، عدم انگیزه کافی برای ادامه مسیر است. یک کوچ حرفه ای نیازمند فداکاری، سرمایه گذاری زمان و دانش جامع است. موفقیت یک مربی تنها زمانی محقق می شود که این تلاش ها را با دقت و جدیت دنبال کند. بنابراین، ایجاد انگیزه و تعهد در این مسیر، کلید اصلی موفقیت در کوچینگ است.
بیزینس کوچینگ اگر به درستی اجرا شود، می تواند کسب وکار شما را از این رو به آن رو کند. کوچ بر جنبه های مختلف بیزینس شما نظارت می کند و با نگاهی تیزبین سعی می کند، نواقص و مشکلات شما که بر کارتان تاثیر منفی دارد را شناسایی و رفع کند. تعدادی از مزایای کوچینگ را در ادامه به صورت جزئی تر بررسی خواهیم کرد.
کوچینگ، افراد یک سازمان را حمایت کرده و ارتباط خوبی بین مدیران و کارمندان ایجاد می کند. در واقع کوچ فضایی امن و مشارکتی فراهم می سازد که در آن همه می توانند نظراتشان را بیان کنند. این کار باعث می شود، کارمندان حس کنند به سازمان تعلق دارند و هویت خود را پنهان نمی کنند. در نهایت هر چقدر رضایت شغلی کارمندان بیشتر باشد، توانمندی آن ها افزایش می یابد و موجب پیشرفت سازمان می شود.
از قدیم گفته اند یک دست صدا ندارد! هرچقدر هم مدیر فوق العاده ای باشید، همیشه چیز هایی برای یادگیری وجود دارد. کوچ ها تجربیات خود را با مدیران به اشتراک می گذارند و آن ها را در چالش های کاری راهنمایی می کنند. کوچینگ به مدیران هر دو مهارت های نرم و سخت را آموزش می دهد. همچنین آن ها را در برنامه ریزی های سازمانی و شخصی راهنمایی می کند.
بعضی از مدیران فکر می کنند با صرفه جویی در هزینه کوچینگ مسائل مالی را به خوبی مدیریت کرده اند، در حالی که نبود کوچینگ ضرر بیشتری به بیزینس وارد می کند. در واقع کوچینگ با کاهش زمان صرف شده برای کار های غیر ضروری و بهبود تمرکز بر کار های ضروری باعث افزایش بهره وری می شود. طبق تحقیقاتی که در یک شرکت خصوصی صورت گرفته است، پس از استفاده از کوچینگ میزان بهره وری 55 درصد افزایش یافته است.
کوچ ها اغلب دارای تجربیات فراوانی هستند و خود صاحب کسب وکار موفقی بوده اند. به همین علت، آن ها راهی برای شبکه سازی و ایجاد همکاری با سرمایه گذاران و کارآفرینان ایجاد می کنند. همچنین کوچ باید خود مهارت های ارتباطی بالایی داشته باشد و این مهم را به مدیران نیز آموزش دهد. بهتر است کوچی که انتخاب می کنید، در زمینه فضای دیجیتال نیز مسلط باشد تا بتواند شبکه سازی را در فضای بین المللی گسترش دهد.
جالب است بدانید مطالعه ICF در مورد کوچینگ گفته است که 99 درصد افراد و شرکت هایی که کوچ استخدام می کنند راضی یا بسیار راضی هستند.
بسیاری از افرادی که در دوره بیزینس کوچینگ آموزش دیده اند، از توانایی بالای خود در ارائه خدمات کوچینگ سخن می گویند؛ اما همه آن ها لزوماً حرفه ای نیستند و ممکن است با نیازهای بیزینس شما همخوانی نداشته باشند. یک بیزینس کوچ حرفه ای کسی است که با پرسش و پاسخ های قدرتمند، قادر است راه حل مشکلات را از دل صحبت های مراجع خود کشف کند و این تنها با یک دوره امکان پذیر نیست.
این کوچ باید به طور مکرر با شما و تیم تان ملاقات کند و برای شما وقت بگذارد. او همچنین باید شجاعت لازم را داشته باشد تا در مواجهه با بحران های ناگزیر، به سرعت واکنش نشان دهد. نگاه کنجکاوانه او به جزئیات کار شما، به درک علت های اصلی مشکلات کمک می کند. علاوه بر این، یک مربی خوب باید صادق باشد و به جای تعارف، نقاط ضعف شما و سیستم را بررسی و بیان کند.
بیزینس کوچینگ ابزاری نوین و موثر برای توسعه مهارت های صاحبان و مدیران کسب وکار است. امروزه کمپانی های زیادی از بیزینس کوچینگ استفاده می کنند و طبق تحقیقات انجام شده، نسبت به آن رضایت زیادی دارند. چه اول راه کسب وکار باشید و چه یک کارآفرین حرفه ای باشید، بیزینس کوچینگ رسیدن به اهدافتان را سرعت می بخشد.
کوچ حرفه ای با تجربیات گسترده ای که دارد، مهارت های مختلفی را در مدیران می پروراند. این مهارت ها شامل مهارت های رهبری، روابط عمومی و مهارت های اساسی تجاری است. همچنین کوچ ها ارتباط خوبی بین مدیران و کارمندان برقرار کرده و رضایت شغلی آن ها را بالا می برند. در نهایت تصمیم شماست که در این دنیای رقابتی کسب وکار دوست دارید از این ابزار حیاتی استفاده کنید یا نه.