شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تشریح عملیات احیای این دریاچه، گفت: امیدوار هستیم با انجام تمامی این عملیات، بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ سطح آب دریاچه را به تراز اکولوژیکی آن برسانیم. عیسی کلانتری با بیان اینکه عملیات اجرایی احیای دریاچه از زمستان گذشته آغاز شده است، اظهارداشت: در سه ماهه پایانی سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای دریاچه هزینه شده، ضمن اینکه برای امسال حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است. وی با بیان اینکه هفت ماه است عملیات اجرایی احیای دریاچه آغاز شده است، افزود: تقریبا در همه بخش‌ها با توجه به مصوبه دولت که شامل راهکارهای بیست‌وشش‌گانه است، عملیات اجرایی به شکل موازی آغاز شده است.

3534659760768

کلانتری با بیان اینکه دو سال اول برنامه، تثبیت وضعیت سال قبل دریاچه است، گفت: به ثمر نشستن عملیات اجرایی طول می‌کشد. به‌عنوان مثال، انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، از سال ۱۳۹۸ نتیجه خواهد داد، ضمن اینکه انتقال پساب‌های شهرهای تبریز، ارومیه و دیگر شهرها که از سال گذشته آغاز شده است، از سال آینده به تدریج به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب کشاورزی از امسال آغاز شده و تا پنج سال دیگر ادامه خواهد یافت، افزود: امیدوار هستیم عملیات اجرایی اتصال رودخانه‌ها به پیکره اصلی دریاچه شهریور ماه امسال به پایان برسد تا رودخانه‌ها وارد پیکره اصلی شوند و خارج از آن تبخیر نشوند. 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه اقدامات اجتماعی و فرهنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب که استانداری‌ها دنبال می‌کنند، حدود هفت ماه است که آغاز شده و به شکل دائمی ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: عملیات کاهش تبخیر و تعرق و جلوگیری از بروز ریزگردها توسط سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست از طرق مختلف بیولوژیکی و مکانیکی، کشت گیاهان مقاوم به شوری آغاز شده و کماکان ادامه دارد. کلانتری افزود: امسال عملیات سد سیلوه به پایان می‌رسد و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب جدید وارد دریاچه خواهد شد، ضمن اینکه برخورد با چاه‌های بدون مجوز در حاشیه رودخانه‌ها که آب رودخانه‌ها را برداشت می‌کنند، توسط سازمان‌های آب منطقه‌ای استان‌ها شروع شده است و امیدوار هستیم تا دو سال آینده به نتیجه برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: ان شاءالله با انجام تمامی این عملیات طبق برنامه بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ سطح آب دریاچه را به تراز اکولوژیکی آن برسانیم. کلانتری افزود: مطالعات مربوط به احیای دریاچه با همکاری کارشناسان ایرانی و خارجی انجام شد. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها با همکاری یکدیگر این کار را انجام دادند. وی گفت: کارشناسان خارجی حدود ۷۰ نفر بودند که با همکاری ۵۵۰ تا ۶۰۰ کارشناس ایرانی این کار را به سرانجام رساندند، ضمن اینکه اقدام مذکور با محوریت دانشگاه شریف و با همکاری دانشگاه‌های ارومیه، تبریز، امیرکبیر و تهران انجام شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CldFBAqf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه