مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از برنامهریزی دولت این کشور برای تکمیل ادامه مسیر آزادراه کربلا در عراق با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: همچنین برنامهریزی کردهایم خط آهن کربلا- نجف را بسازیم و به مرز ایران متصل کنیم. به گزارش فارس، سیدمحسن حکیم در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به اینکه ارتباطات دو ملت ایران و عراق، ارتباطاتی تاریخی و فوق راهبردی است، لازم است تعاملات حملونقل دو کشور هم در بخش بار، مسافر و خدمات ارتقا یابد.
وی ادامه داد: سال گذشته دو میلیون زائر عراقی به ایران سفر کردهاند، ضمن آنکه 5/ 1 نفر زائر ایرانی هم سفر به عتبات داشتند، امسال هم در ایام اربعین شاهد حضور ویژه زوار ایران در عراق بودیم و همین آمار و ارقام نشان میدهد که باید روابط حملونقلی دو کشور برای تسهیل سفر زائران ارتقا یابد. مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: همچنین ظرفیت توسعه روابط ایران و عراق در حمل کالا وجود دارد، در این راستا باید ارتباطی مناسب برای انتقال مسافر، کالا و خدمات ایجاد شود.
وی اظهار داشت: هفته گذشته وزیر حملونقل عراق به ایران آمد و قراردادهای مهمی با جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید که از آن جمله میتوان به تکمیل خط آهن بصره ـ آبادان اشاره کرد که به بندر امام خمینی (ره) و آبهای آزاد متصل میشود. حکیم بیان کرد: همچنین موضوع لایروبی اروند - رود نیز بین دو طرف مصوب شد که قطعا با خارجسازی شناورهای مغروقه از این آبراه، ایمنی آبراهه افزایش مییابد و این مورد برای دو طرف بسیار حائز اهمیت است.
مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق اضافه کرد: طبق معاهده 1975 الجزایر، لایروبی و کل ترددهای دریایی باید بهصورت مشترک انجام شود. برای خارجسازی مغروقههای اروند باید مرز مشترک و کمیته CBC بین ایران و عراق تشکیل شود و در قالب همین کمیته مشترک، خارجسازی مغروقهها با همکاری دو طرف انجام شود که این مورد عملیاتی شد. وی بیان کرد: با توجه به آنکه کشور عراق فقط 60 کیلومتر دریچه ورودی به آبهای آزاد دارد، بنابراین نیازمند بازگشایی و پیدا کردن مسیرهای جایگزین دیگری هستیم که جمهوری اسلامی ایران میتواند در این باره کمک شایانی داشته باشد.
مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق اضافه کرد: در بخش جادهای و توسعه زیرساخت راهها، تکمیل جاده مهران به کربلا مدنظر است که از راههای حیاتی و شریانهای اصلی است، همچنین از مرز خسروی جادهای بهسازی شده و به عراق متصل میشود.
بنابراین گزارش قسمت اصلی آزادراه کربلا در ایران است که از تهران شروع شده و سپس به ساوه، همدان، کرمانشاه و خسروی متصل میشود. حکیم بیان کرد: دولت عراق پس از سقوط قیمت نفت با مشکلات عدیده بودجهای مواجه شده است، بنابراین تصمیم داریم برخی از این پروژههای زیرساختی را در راستای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی اجرا کنیم.
مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: در این راستا یکی از طرحهای اصلی که وزارت حملونقل عراق اهتمام ویژهای برای آن دارد، احداث خط ریلی کربلا ـ نجف است تا مسافران و زائران از این طریق به راحتی سفر کنند و قطعا امکان امتداد این خط ریلی تا مرز ایران وجود دارد. این پروژه در حال حاضر در مرحله جذب سرمایهگذار قرار دارد و امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود تا مشکلات حملونقل مسافر و کالا و خدمات بین دو کشور تا حدی کاهش یابد.