پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه پوشاک هستم. در راستای جذب مشتریان بیشتر، یکی از مشاوران بازاریابی کسب وکارم پیشنهاد ارسال ایمیل را به مشتریان داده است. پیشنهاد این مشاور مورد تایید مابقی مشاوران قرار نگرفته و اکثرا میگویند این شیوه قدیمی است و سرمایهگذاری روی آن نتیجهبخش نخواهد بود، به نظرتان آیا پیشنهاد این مشاور را برای کسب وکار اجرا کنیم یا به نظر مشاوران دیگر گوش و از ارسال ایمیل به مشتریان صرفنظر کنیم؟
پاسخ کارشناس: بازاریابی ایمیلی از آن دسته شیوههای بازاریابی است که کسبوکارهای مختلف به دلیل استفاده نامناسب از آن نتوانستهاند نتیجه خوبی بگیرند. کسبوکارهای داخلی به دلیل اینکه در استفاده از این شیوه زیادهروی کرده و باعث آزار مشتریان میشوند، معمولا نتیجه عکس از آن میگیرند. این درحالی است که بازاریابی ایمیلی با اینکه شیوهای قدیمیاست ولی هنوز هم اگر جهت درستی به آن داده شود، یکی از موثرترین شیوهها میتواند باشد.
ایمیل همچنان یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی مشتریان در فضای مجازی است. نکته مهم در استفاده از شیوه بازاریابی ایمیلی این است که باید کسبوکارها ایمیل را بهعنوان ابزاری در جهت اجرای شیوه بازاریابی خود در نظر بگیرید یعنی به مانند مابقی ابزارهای بازاریابی برای آن استراتژی و برنامهریزی منظمی داشته باشید. در این راستا مشاوران بعد از انتخاب ایمیل باید شروع به تولید محتوای متناسب با این ابزار را کنند.
نکته مهمی که مشاوران باید در تولید محتوا در نظر بگیرند، مخاطبانی است که قرار است ایمیل برای آنها ارسال شود. درواقع بهتر است محتوای تولیدی برای مشتریان بالقوه و محتوای تولیدی برای مشتریان بالفعل متفاوت باشد، چون مطمئنا دادن یکسری از اطلاعات به مشتریان بالفعل امکان دارد برای آنها کسالتآور باشد.
در نتیجه مخاطبشناسی نیز از عوامل مهم دیگری است که مشاوران در راستای استفاده از این ابزار باید در نظر بگیرند. ایمیلها باید به دست مخاطبانی برسد که جزو یکی از دسته مشتریان کسب وکار مورد نظر محسوب میشوند. در نظرگرفتن این موارد مهم است، چون در غیراین صورت ایمیل به عامل مزاحمی تبدیل خواهد شد و اجرای این شیوه برای کسبوکارها فایده به همراه نخواهد داشت.