معاون وزیر راه با بیان اینکه یکی از بنادری که باید حتما به راهآهن متصل شود، بندر انزلی است، گفت: در حال حاضر پروژه راهآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا در حال اجرا است که تا پایان سال 94 قزوین به رشت متصل میشود، از رشت تا انزلی هم فاصله زیادی نیست و این بندر به راهآهن متصل خواهد شد. به گزارش فارس، محمد سعیدنژاد افزود: در دیگر اولویتهای توسعه ریلی در بنادر، بندر چابهار باید حتما به راهآهن متصل شود، پروژه احداث راهآهن این بندر در دست اجرا است که در صورت تامین منابع تا پنج سال آینده این خط ریلی تکمیل میشود.
سعیدنژاد اضافه کرد: در بندر بوشهر هم پروژه ریلی تعریف شده است که به حدود 250 کیلومتر خطآهن نیاز دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به هر حال سهم این بنادر در حملونقل دریایی کشور زیر 10 درصد است، اما باید سهم راهآهن افزایش یابد. سعیدنژاد با تاکید بر اینکه بندر شهیدرجایی به راهآهن متصل است، اظهار داشت: بار این بندر به مقاصد مختلفی حمل میشود که باید این مقاصد به شبکه ریلی سراسری متصل باشند، باید بار تا مقصد نهایی برسد، اما چون به عمده مراکز تجاری کشور خطآهن نداریم، صاحبان کالا مجبور به تخلیه و بارگیری مضاعف هستند که این موجب افزایش هزینهها است.
مدیرعامل سازمان بنادر اضافه کرد: در بندر امیرآباد سهم راهآهن در حمل بار حدود پنج درصد است که باید ارتقا یابد. این بندر از نظر جانمایی در نقطهای ساخته شد که به راهآهن سراسری متصل شود. وی گفت: بیش از 90 درصد از کالاهایی که وارد بنادر کشور میشوند به بنادری میآیند که به راهآهن وصل هستند، امکان حمل بیش از 90 درصد کالاهایی که وارد بنادر میشود توسط راهآهن وجود دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموع بنادری که به راهآهن متصل نیستند، کمتر از 10 درصد ورود و خروج کالا در آنها انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه حمل ریلی کالا فعالیتهایی انجام شده است، افزود: تاکنون بیش از پنج جلسه مشترک میان مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای اتصال بنادر به خطوط ریلی برگزار شده که در این راستا دستاوردهایی نیز حاصل شد.