روزنامه «فرصت امروز» با هدف انعکاس دیدگاههای بخش خصوصی از انتخابات آینده اتاق بازرگانی در اسفند سال جاری در نظر دارد گفتوگوهای کوتاهی را با اعضای اتاق بازرگانی داشته باشد و ارزیابی و انتظارشان از چگونگی تغییر و تحولات اتاق را در انتخابات آینده جویا شود. در گفتوگوی زیر مجیدرضا حریری، عضو بخش بازرگانی اتاق، تغییر و تحولات اتاق را در دورههای قبل جزئی عنوان کرده و تاثیرگذار بودن اتاق را به موارد متعددی نسبت داده است.
*انتخابات اتاق در ماه پایانی امسال انجام میشود، پیشبینی شما از ترکیب دیدگاهها در انتخابات جدید چیست؟
به نظر من اصولا تا زمانی که انتخابات انجام نشده است و هنوز زمان زیادی تا اسفندماه داریم، صحبت در مورد هیات رییسه اتاق منطقی نیست. به هر حال تشکلهای مختلفی شکل میگیرد و چندین فهرست برای هیات رییسه انتخاب میشود. سلیقهها برای انتخاب متفاوت است.
*درست است که چند ماه تا انتخابات مانده، اما معمولا زمینهسازی برای کاندیداها کمکم شروع میشود و آنها برنامهریزی را خیلی زودتر شروع میکنند.
اگر کسی بخواهد از اکنون کارش را شروع کند به نظر من اشتباه کرده است. کسانی که منطقیتر به انتخابات فکر میکنند، اکنون کاری نمیکنند، آنهایی که این مسئله را حالا مطرح میکنند، پیداست تجربه اندکی دارند و موفقیتشان بعید به نظر میرسد.
*این انتخابات به تغییر و تحولات ساختاری در اتاق منجر خواهد شد؟
به نظر نمیآید اتفاقی بیفتد. اتاق در طول بیست و چند سال گذشته چندین انتخابات را از سر گذرانده، اما به تغییرات اندکی منجر شده است. تحولات و تغییر دیدگاه در اتاق ماهوی نبوده، بلکه جزئی است.
*این مسئله در عملکرد و خروجیها از اتاق چه تاثیراتی گذاشته است؟
اتاق به تعبیری پارلمان بخش خصوصی محسوب میشود، کسانی که در هیاترییسه تصمیمات را نهایی میکنند، به هر حال به سه قوه مشاوره میدهند و این مسئله بستگی دارد به اینکه دولت چقدر بخشخصوصی را قبول داشته و پذیرای آن باشد. دولتی که به بخش خصوصی اعتقاد دارد، از این اعضا مشاوره و کمک بیشتری میگیرد. اتاق عامل اجرایی نیست که بتواند بر سیاستهای اجرایی تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که به نظر من با تغییرات هیاترییسه اتفاق بزرگی نمیافتد.
*اعضای هیات رییسه بهعنوان کسانی که به دولت مشاوره میدهند، به هر حال میتوانند تاثیرگذار باشند، در قانون برنامه پنجم هم وظایفی به اتاق داده شده است.
بله، در ماده 76 برنامه پنجم دولت اتاق را موظف کرده که قوانین دست و پاگیر و مزاحم را شناسایی و اعلام کند، تا دولت نسبت به اصلاح این قوانین براساس تصمیمات بخش خصوصی اقدام کند. اما به نظر من وزن پیشنهاداتی که اتاق به دولت میدهد خیلی مهم است. در برخی مواقع پیشنهادات خیلی کارشناسی شده و دولت هم گوشش به این پیشنهادات هست و به آنها هم توجه میکند. اما وقتی پیشنهادات تخصصی نشده و بدون کارشناسی به دولت میرود، نباید انتظار داشته باشیم، سرنوشت خوبی در انتظارش باشد. چیزی که ما در اتاق احتیاج داریم همین مسئله است.
*اتاق با وضعیت مطلوبی که میتواند داشته باشد، چقدر فاصله دارد؟
اگر بخواهم شرایط اتاق را با دورههای قبل مقایسه کنم، به طور نسبی نمره بهتری میگیرد، اما اگر بهطور مطلق آن را بررسی کنیم، به نظر من با یک اتاق پویا و تاثیرگذار فاصله زیادی دارد. این مسئله به جایگاه بخش خصوصی در کشور هم مرتبط است که در خوشبینانهترین نگاهها تنها نقش 20درصدی در اقتصاد کشور را دارد. دولت اقتصاد را اداره میکند و این اقتصاد مبتنی بر درآمد نفت است. شرکت های کلان و بزرگ اغلب دولتی و شبهدولتی هستند یا نمیدانم چه اسم دیگری میتوان بر آنها گذاشت چون خصوصی هم نیستند. بنابراین اتاق که مرکز ثقل بخش خصوصی است هنوز جایی در اقتصاد ندارد.