گسترده شدن فضای مجازی طی دهه گذشته کسبوکارهای زیادی را جذب خود کرده است و اگر در فهرست ردهبندی شرکتهای مطرح جهان که هر ساله منتشر میشود، نگاهی بیندازیم، همیشه فروشگاههای اینترنتی در آن فهرست جا خوش کردهاند و این نشاندهنده موفقیت این شرکتها و علاقه مردم به خرید از آنهاست.
در کشور ما هم با توسعه اینترنت شرکتهای زیادی که در زمینه خریدوفروش اینترنتی فعالیت دارند راهاندازی شدهاند و آمارهای شرکت پست بیانگر آن است که موفقیت زیادی در این حوزه کسب کردهاند. طبق اعلام اداره کل پست مستقیم و سرویسهای نوین پستی، ترافیک 9 ماهه سال 91، نسبت به مدت مشابه سال 90، 40 درصد رشد داشته است. این در حالیاست که مبلغ کالا و خدمات این سرویس در 9ماهه سالجاری رقمی بالغ بر 431 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 90 افزایش 133درصدی ارزش کالا و خدمات عرضه شده را نشان میدهد.
در سال ۹۲، بالغ بر ۵میلیون مرسوله اینترنتی که ارزش مالی آن حدود ۲ هزار میلیارد ریال بوده است، از طریق پست جابهجا شده است. این مقدار برای دو ماهه اول سال ۹۳، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار مرسوله در سرویس خریدوفروش اینترنتی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته است. ارزش این کالاها هم در واقع از ۱۷۶ میلیارد ریال به ۴۷۳ میلیارد ریال افزایش یافته که نشاندهنده رشد ۱۶۸ درصدی است. استانهای تهران، خراسان رضوی، البرز، اردبیل و اصفهان، به ترتیب برترین استانهایی هستند که بیشترین فروش اینترنتی کالا در آنها اتفاق افتاده است و استانهای اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، کرمان، مازندران و آذربایجان شرقی نیز بیشترین میزان تقاضا را برای خرید اینترنتی کالا در اختیار دارند.
در گزارشی که به نقل از مدیرکل سابق پست مستقیم و سرویسهای نوین پستی در ابتدای سال 93 منتشر شده، اعداد و ارقام جالبی درخصوص خریدوفروش اینترنتی در سطح کشور، مبتنی بر آمارهای پستی ارائه داده است. بنابر اظهارات مدیرکل سابق پست، از سال ۸۶ که بحث فروشگاههای اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست مطرح شد تا شش ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۳/۵ میلیون مرسوله در بخش خریدوفروش اینترنتی کشور توسط شرکت پست جابهجا شده است که ارزش مالی این کالاها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. آمار ارائه شده توسط شرکت پست به وضوح نشان میدهد که با وجود کاستیها و برخی بیتوجهیها به توسعه اینترنت، کاربران ایرانی از خریدوفروش اینترنتی استقبال زیادی میکنند و هر روز ارقام و آمارهای ارائه شده بزرگتر و بزرگتر میشود.
فرید فضلیپور، مدیرعامل یکی از فروشگاههای اینترنتی درباره وضعیت تجارت الکترونیک در ایران به «فرصت امروز» گفت: از کاستیهای اینترنت که بگذریم تجارت الکترونیک در همه جای دنیا بهخصوص کشورهای در حال توسعه روبه گسترش است اما در کشور ما با توجه به جوان بودن جمعیت آن پتانسیل خوبی برای بهبود وضعیت تجارت الکترونیک وجود دارد. وی افزود: در حال حاضر کمتر فروشگاه اینترنتی را میتوان مشاهده کرد که مدیران آنها از سن و سال بالایی برخوردار هستند و اکثر فعالان این عرصه جوانان و مشتاقان فضای مجازی هستند. فضلیپور درباره رتبه تجارت الکترونیکی ایران در جهان اظهار کرد: طبق گفتههای مسئولان دولتی با وجود رشد خوب ایران در عرصه تجارت الکترونیک ایران، هنوز در انتهای فهرست کشورهای دارای تجارت الکترونیک است.
وی افزود: از بین 70 کشور دارای تجارت الکترونیک، کشور ما رتبه 69 را دارد و سوئد پیشروترین کشور در این رابطه است. این کارشناس درباره حمایتهای دولتی در زمینه تجارت الکترونیک نیز گفت: دولت نباید حمایتهای مستقیم از این بخش به عمل بیاورد و حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی باید توسط بخشخصوصی و خود مردم حمایت شوند، اما در توسعه زیرساختها نیاز شدیدی به حمایتهای مسئولان احساس میشود و این گره فقط به دست دولتمردان باز خواهد شد. وی افزود: ناگفته نماند که تلاشهای زیادی برای بهبود زیرساختها صورت گرفته است و امیدواریم این تلاشها هرچه زودتر به نتیجه برسند.
فضلیپور درباره کسانی که قصد راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق را دارند، گفت: مدیرانی که قصد سرمایهگذاری در این بخش را دارند باید در وهله اول نگاه درستی به فروش آنلاین داشته باشند و منتظر برگشت زود هنگام سرمایه خود نباشند و با سعه صدر در مسیر پیشرفت فروشگاه خود قدم بردارند.