آنیتا رادیک (Anita Roddick) بازرگان بریتانیایی و موسس کمپانی لوازم آرایشی و محصولات زیبایی طبیعی بادیشاپ (The Body Shop) بود. او نخستین فروشگاه بادیشاپ را در سال 1976 با هدف کسب درآمد برای خودش و دو دخترش زمانی که شوهرش در آمریکایجنوبی بود، راهاندازی کرد. وقتی رادیک نخستین فروشگاهش را افتتاح کرد، انتظار نداشت ثروتمند شود و برنامه سادهای داشت. او قصد داشت یک خط تولید لوازمآرایشی از ترکیبات طبیعی داشته باشد و از مشتریانش بخواهد به محیطزیست اهمیت بدهند. با این حال از طریق بازاریابی و فعالیتی که داشت، بادیشاپ او را به یکی از ثروتمندترین زنان انگلیس تبدیل کرد.
او دومین فروشگاهش را شش ماه بعد راه انداخت و زمانی که شوهرش بازگشت، او هم به کسبوکار آنیتا پیوست. در این زمان این برند شهرت زیادی پیدا کرده بود، تا جایی که در سال 1982 در هر ماه دو فروشگاه بادیشاپ کارش را آغاز میکرد. در پایان سال 1992، آنیتا رادیک بیش از 700 شعبه بادیشاپ را راهاندازی کرده بود. او توانست یک فروشگاه را به یک امپراتوری بینالمللی تبدیل کند و ثابت کرد یک کمپانی میتواند مشتریان وفادار به دست آورد و به راحتی با ارائه اطلاعات محصولاتش موفق شود تا اینکه بخواهد تبلیغات قدرتمند و فشار زیادی را برای فروش متحمل شود.
به نقطه اطمینان برسید
همه مدیران و کارآفرینان رویاهای بزرگی درباره خودشان و کسبوکارشان در سر دارند اما برای تبدیل کردن رویاها به واقعیت باید اول کسبوکارتان را به نقطه اطمینان برسانید. باید بدانید کمپانی شما پول کافی برای تامین نیازها و پرداخت قبضهایتان دارد یا نه. این یکی از مهمترین قدمهایی است که باید کامل شود تا بتوانید کسبوکارتان را آغاز کنید. وقتی که مطمئن شدید پول کافی برای انجام این کارها کسب میکنید، میتوانید روی اهداف بزرگتر تمرکز کنید.
زمانی که آنیتا رادیک کارش را آغاز کرد، قصد ایجاد تغییر و تحولی در محیطزیست و جامعه را نداشت، بلکه میخواست درآمدی داشته باشد تا در نبود همسرش مخارج زندگیاش را تامین کند: «من بادیشاپ را در سال 1976 برای گذران زندگی خودم و دو دخترم راهاندازی کردم، زمانی که شوهرم، گوردون در آمریکا بود. من هیچ تجربهای نداشتم یا آموزشی ندیده بودم، هیچکس کارآفرینی را راهی برای بقا نمیداند، اما واقعا کارآفرینی همین است و چیزی است که ذهن خلاق پرورش میدهد.»
کسبوکارتان را در جهت تاثیرگذاری به کار گیرید
موفقترین کسبوکارها آنهایی هستند که فقط روی پول درآوردن تمرکز نمیکنند اما به جای آن سعی میکنند تبدیل به نیرویی خوب در صنعتشان شوند. کارآفرینان همچنین راههایی را به کار میگیرند تا علاوه بر مشتریانشان به دیگران نیز کمک کنند. آنها از کمپانیهایشان استفاده میکنند تا از جوامعی که در اطرافشان است، حمایت کنند و پشتیبانشان باشند، نه فقط به دلیل اینکه تواناییاش را دارند بلکه قصد دارند حس خوبی در کسبوکارشان ایجاد کنند.
آنیتا رادیک در ابتدا کارش براساس نیاز مالیاش شکل گرفت. او مجبور بود شیشههای محصولاتش را بازیافت کند، چرا که استطاعت خریدن شیشههای نو را نداشت. او فروشگاهش را رنگ سبز زده بود تا لکههای ناشی از رطوبت روی دیوار را بپوشاند. با این وجود، بادیشاپ به یکی از برندهای قدرتمند در صنعت لوازم آرایشی تبدیل شد و آنیتا رادیک از این نفوذ و قدرتی که پیدا کرده بود در جهت تاثیرگذاری مثبت در دنیای اطرافش استفاده کرد.
در عمل یاد بگیرید
یادگیری مدیریت و کارآفرینی از روی یک کتاب کار سختی است. میتوانید کتاب بخوانید تا الهامبخشتان باشد یا حتی ایدههای جدید بگیرید اما هیچ اتفاقی نخواهد افتاد تا زمانی که این ایدهها را در کسبوکارتان اجرا کنید. میتوانید از کتابها و دورههای مختلف آموزشی بهعنوان مکمل دانش و راهنما استفاده کنید اما باید آنچه را یاد میگیرید اجرا کنید اگر واقعا قصد دارید که این اطلاعات را حفظ کنید. آنیتا رادیک هرگز در مدرسه، کارآفرینی را نیاموخت، بلکه در عوض از مادرش که بیوقفه و بدون خستگی کار میکرد تا کافهاش را به موفقیت برساند، آموخت.
در حالی که سایر کافهها از 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار میکنند، مادرش از طلوع آفتاب کارش را آغاز میکرد و تا زمانی که آخرین مشتری کافه را ترک نمیکرد، کارش را به پایان نمیرساند. رادیک هرگز در زندگیاش کتابی درباره تئوریهای اقتصاد نخواند و در حالی که منفیبافان خیال میکردند که این نکته میتواند نقطه سقوط کسبوکارش باشد، رادیک به این موضوع به چشم یکی از مزایای رقابتیاش نگاه کرد.