پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در آخرین روز معاملات هفته اول کاری امسال، با 919 واحد افزایش به 81 هزار و 480 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزنی در پایان با 128 واحد تقویت به 13 هزار و 598 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 3 هزار و 517 میلیارد و 102 ریال رسید. در معاملات آخرین روز هفته حجم و ارزش معاملات هم رشد خوبی را تجربه کرد و بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 287 میلیارد تومان دادوستد شد.

3626234623473472461235123512356236247623472347

توافق در مذاکرات هسته‌ای، رسیدن قیمت سهام به سطوح پایین و نیز رکود حاکم بر سایر بازارها از جمله دلایلی است که موجب ورود نقدینگی جدید به بورس و رشد قیمت سهام شده است. در این میان شرکت‌های خودرویی با رشد چشمگیری مواجه شدند. از دلایل رشد سهام شرکت‌های مختلف از جمله خودرویی‌ها در ماه‌های پایانی پارسال، انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه خودرویی‌ها و نیز انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی بود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که شرکت‌های خودرویی با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و دستگاه‌های فرسوده روبه‌رو‌ هستند که با اجرایی شدن برجام می‌توان شاهد بهبود شرایط این شرکت‌ها در میان‌مدت بود. صف خرید سهام نماد گروه‌های خودرویی به معنی درخواست خرید سهام در قیمت‌هایی بالاتر از صف خرید روزهای آتی است و عمدتا ناشی از هیجان معامله‌گران است. شایعاتی مبنی بر خرید سهام ایران خودرو و سایپا توسط سرمایه‌گذاران خارجی طنین انداز رشد این گروه در روزهای ابتدایی سال شده است.

بررسی گروه‌های بورسی

در سال جدید میلادی فلزات اساسی با رشد قیمت مناسبی همراه بوده‌اند، همچنین در بخش فلزات قیمتی نیز به خصوص فلز نقره با توجه به گسترش تجهیزات الکترونیکی از چشم‌انداز مناسبی برخوردار است. گفتنی است عرضه این فلز در سال‌های آتی با افت مواجه خواهد بود. در بخش سنگ آهن با وجود عدم بهبود واقعی تقاضا، قیمت‌ها افت چندان سنگینی نداشته‌اند و از سوی دیگر ورق فولاد نیز در بازار چین با افزایش قیمت روبه‌رو شده است که انتظار می‌رود با توجه به بهبود بازارهای جهانی، گروه فلزات اساسی در روزهای آینده با اقبال سهامداران مواجه شود.

در گروه معدنی‌ قیمت‌های جهانی منگنز در ماه اخیر با رشد خوبی مواجه بود. سنگ آهنی‌ها نیز که با رشد مناسبی در روزهای قبل همراه بودند در روزهای ابتدایی سال با افت قیمت مواجه شدند. ریسک‌های این گروه با افزایش قیمت‌های جهانی اندکی کاهش یافته است، ولی در بخش واقعی همچنان بهبود تقاضایی مشاهده نمی‌شود و تولید این شرکت‌ها چشم‌انداز روشنی ندارد. گروه حمل‌و‌نقل با اینکه شروع درخشانی نداشت اما از پتانسیل بالایی برخوردار است. در این گروه مذاکراتی برای عقد قراردادهای جدید در حال انجام است.

ادامه خوش‌بینی‌ها به آینده بازار سهام

به‌طور کلی جو ایجاد شده در روزهای ابتدایی سال 95 در بازار سهام ناشی از خوش‌بینی سهامداران از وضعیت آینده بورس است و افزایش مشارکت سهامداران برای خرید سهام شرکت‌ها و ورود سرمایه جدید به این بازار موجب شده است تمام صنایع بورسی با تغییر رویه مواجه شوند و بازدهی‌های رویایی نصیب همراهان خود کنند.

6343578345723462623624623423472347234247624762

به نظر می‌رسد در سال 1395 به دلیل اتفاقاتی که احتمالا در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش قیمت نفت و جبران کسری بودجه رخ می‌دهد و همچنین همکاری بیشتر مجلس با دولت و رشد قابل توجه نقدینگی، وضعیت بورس بهبود یافته و از سایر بازارها پیشی گیرد. فضای معاملات در بورس تهران همچنان گرم و امیدوارکننده است و اکثر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار با سود و بازدهی مناسبی روبه‌رو هستند، امری که در هیچ یک از بازارهای موازی جریان ندارد و جملگی در رکود و کسادی به سر می‌برند.

حضور خوب معامله‌گران در ایام نیمه تعطیلی نوروز و استقبال گرم بازیگران و سهامداران بازار، شاید این نوید و مژده را به سرمایه‌گذاران و مردم بدهد که باوجود رشد و اشباع قیمت‌ها در بسیاری از صنایع و گروه‌ها و نمادها، همچنان می‌توان به لیدری و شگفتی‌سازی بورس امیدوار بود و بازدهی بهتری نسبت به سایر بازار از جمله بازار پول به دست آورد.

* ارتباط با کارشناس: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cJmizDSG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه