وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاههای کشور از نظر سطح ارائه خدمات مورد ارزیابی قرار میگیرند و رتبهبندی میشوند، گفت: مفهوم تجاریسازی فرودگاهها تولید ثروت در صنعت حملونقل است و با برپایی چند مغازه ناهمگون در فرودگاهها نمیتوان به مفهوم تجاریسازی رسید. به گزارش «فرصت امروز» عباس آخوندی روز گذشته در مراسم سالگرد تاسیس شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه اتفاق بسیار بزرگ در جهان در حال رخ دادن است و ایران در آستانه یک تحول بسیار بزرگ است، به گستردگی صنعت هوانوردی اشاره و اظهار کرد: صنعت هوانوردی تنها به درون یک کشور محدود نمیشود و صنایع بسیار مهمی است که تمام مقیاسها و سنجههای ارزیابی و استاندارهایش با معیارهای جهانی اندازهگیری میشود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه استراتژیهایمان در این صنعت باید تغییر کند، گفت: در این صنعت در عرصه جهانی باید به طور مستمر شرایط خود را ارزیابی کنیم و این صنعت باید تمامعیار با استانداردهای جهانی مورد ارزیابی قرار بگیرد. آخوندی با تاکید بر اینکه استراتژی رقابتپذیری ایران باید در بازارهای جهانی تغییر کند، ادامه داد: باید ثابت کنیم که آسمان ایران به روی تمام خطوط هوایی دنیا باز و امن است و عبور در فضای ایران با رعایت تمام قوانین و استانداردهای جهانی انجام میشود. وی با بیان اینکه مدیریت آسمان ایران با بالاترین استانداردهای جهانی باید بازسازی شود، اظهار کرد: باید توانایی این را داشته باشیم که به ایکائو اعلام کنیم توان هدایت هر پروازی با هر مشخصاتی را با رعایت تمام استانداردها داریم.
این عضو کابینه با اشاره به کارکرد فرودگاهها گفت: ایستگاههای فرودگاه باید با ایستگاههای مترو ترکیب شوند و نحوه کارکرد فرودگاهها و ترکیب آن با شبکههای حملونقل بازنگری شود و ایرلاینها نباید مسافران را در فرودگاهها رها کنند و مفهوم حملونقل با جابهجایی در تا در مسافران باشد. آخوندی با بیان اینکه سطح فرودگاهها براساس ارائه خدمات باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، اظهار کرد: ارتقای سطح فرودگاهها یک مفهوم به هم پیوسته است و تنها در ارتقای یک جنبه خلاصه نمیشود و تمام خدمات یک مجموعه فرودگاهی باید ارتقا یابد. وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر در صنعت هوانوردی جایگاه انسانها برایمان مهم است، باید با مردم صادق باشیم و سطح فرودگاههای کشور را اعلام کنیم، حتی اگر سطح فرودگاهها بسیار پایین باشد اما باید نسبت به ارتقای آنها متعهد شویم.
آخوندی با بیان اینکه آرایش فرودگاههای کشورمان باید متفاوت از فرودگاههای غربی باشد، تاکید کرد: فرودگاهها باید تجلیگاه هنر ایرانی باشد و نباید به یک سری علامتهای سوری تبدیل شود و استفاده از هنر کوچه بازاری اثر عکس دارد. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تجاریسازی به مفهوم مغازههای ناهمگون و زشت در فرودگاهها و ایجاد همبرگرفروشیها نیست، گفت: مفهوم تجاریسازی فرودگاهها به معنای ایجاد ثروت در حمل ونقل و تولید ثروت در مدیریت آسمان است و شهرهای فرودگاهی میتوانند ایجاد ثروت کنند.
آخوندی با تاکید بر اینکه تجهیزات فرودگاهی بسیار کهنه است، گفت: هر چند در سالهای مختلف اقداماتی برای نوسازی تجهیزات فرودگاهی شده است، اما معتقدم این اقدامات کافی نیست و با هرگونه نوسازی در حوزه ناوبری یا تجهیزات موافق هستم. وی با اشاره به معطلی مسافران برای تدابیر امنیتی در فرودگاهها تاکید کرد: هزینه برقراری امنیت را باید ما پرداخت کنیم نه مسافر و هزینه برقراری امنیت در فرودگاهها را نباید به مسافران و تاجران بارهای هوایی تحمیل کنیم. وی با بیان اینکه در افق 10ساله نیاز به خرید 400هواپیما داریم گفت: خوشبختانه نتیجه تحریمها این بود که میدانیم چه میخواهیم و چگونه و در چه شرایطی هواپیما از بازارهای جهانی میخواهیم. البته این بدان معنا نیست که درهای بازارهای جهانی را به روی خود بسته باشیم، بلکه امروز میدانیم باید در بهترین شرایط و با کمترین هزینه هواپیما بخریم و در جمع صنعتگران فرانسه هم اعلام کردم که تحریمها به ما کمک کرد با چشم بازتری وارد بازار جهانی شویم. وی با اشاره به لزوم خرید هواپیماهای کوتاهبرد گفت: با توجه به اینکه 60 فرودگاه در جغرافیای پراکنده کشورمان وجود دارد نیازمان به ناوگان هواپیمایی کوتاهبرد بیشتر است و شرکت هواپیمایی آسمان هم برای ایجاد ناوگان هوایی کوتاه برد تاسیس شد و اینکه نظام هوایی کوتاه برد را در کشورمان فعال سازد. این ناوگان رو به کوچک شدن است و تمام قوانین و شرایط فعال بودن این ناوگان نیاز به بازنگری دارد.
آخوندی همچنین با اشاره به وضعیت ایرلاین ایران ایر گفت: به هیأت وزیران برنامهای را تحت عنوان بازسازی ساختار ایرانایر ارائه کردهایم.