وضعیت زیرساختی حملونقل کشور همیشه یکی از اولویتهای دولت بوده و در تلاش است تا بهترین بستر را برای سهولت در رفتوآمد و کاهش آمار تصادفات به کار گیرد. کارشناسان معتقدند برای توسعه زیربناهای حملونقل جادهای اعم از آزادراه، بزرگراه، جاده اصلی و فرعی سالانه به رقمی بیش از 3 میلیارد دلار منابع مالی احتیاج است، این در حالی است که اعتبار و بودجههای عمومی یک سوم این رقم است از این رو مشارکت بخش خصوصی یکی از بهترین راهکارها برای تامین این زیرساختها و بهبود وضعیت جادهها است.
همچنین در خبری مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمایهگذاری وزارت راه از افزایش سهم بخش خصوصی در ساخت آزادراهها تا ۷۰درصد خبر داد. در واقع همایش کمیته تامین مالی و سرمایهگذاری پیارک (انجمن جهانیراه) با حضور نمایندگان کشورهای اسپانیا، ایتالیا و اتریش به منظور ارائه تجربیات خود در خصوص تامین مالی و سرمایهگذاری در بخش حملونقل جادهای آغاز شد که ارائه تجربیات در واگذاری آزادراهها و بزرگراهها به بخش خصوصی از مواردی بود که در همایش وزارت راه و شهرسازی بررسی شده است.
مقداد رحیمیان میگوید: در حال حاضر طول آزادراههای مشارکتی و دولتی ایران بیش از 2هزار و 365 کیلومتر است که برنامهریزی کردهایم براساس اهداف سند چشمانداز، این رقم به 10هزار کیلومتر تا سال 1404 افزایش یابد. مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمایهگذاری وزارت راه اظهار داشت: قانون جدید رفع موانع تولید رقابتپذیر و توسعه نظام مالی نیز علاوه بر کمک به افزایش سرمایه و توان تسهیلاتدهی بانکها، معافیتهای مالیاتی و مشوقهای سرمایهگذاری خوبی برای سرمایهگذاران در طرحهای تملک دارایی در نظر گرفته است. وی گفت: هم اینک منابع تامین مالی طرحهای مشارکت آزادراهی کشور بهصورت 30 درصد آورده دولت و 70 درصد آورده بخش خصوصی است، ضمن اینکه تملک اراضی توسط دولت انجام میشود.
ما هم در این کلاف پیشنهاد میدهیم برای توسعه روشهای جدید تامین مالی سرمایهگذاریها در حوزه زیربنای حملونقل سرمایهگذاری و تلاش بیشتری توسط بخش خصوصی صورت گیرد به علاوه استفاده از تجربه سایر کشورهای توسعهیافته در تامین مالی حوزه حملونقل برای مدیریت منابع مالی پایدار میتواند کارساز باشد.