پرسش: چند سالی است که شرکتی را در حوزه بازرگانی اداره میکنم. در دو سال اخیر، درآمد شرکت افزایش قابل توجهی داشته که قصد دارم بخشی از آن را صرف آموزش کارمندان کنم، اما نمیدانم که بهتر است این آموزش تخصصی و مرتبط با فعالیت شرکت باشد یا آموزشهای عمومی برای افزایش مهارتهای فردی و گروهی کارمندان. لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: نکته بسیار مهم در این زمینه توجه به عملی بودن برنامه آموزشی است. متاسفانه بسیار دیده میشود که بدون طی کردن مسیر مناسب برای کارمندان، کلاسهای آموزشی مختلفی برگزار میشود که غالبا بهره لازم را نیز ندارند. برای تهیه یک برنامه آموزشی ابتدا باید ساختار زمانی (چارت زمانی) تهیه شود. سپس شرح وظایف هر شغل (شرح شغل) تعیین و گردش کارها نیز روشن شود. در مرحله بعدی مهارتها و تخصصهای لازم برای انجام بهینه شرح شغلها تعیین میشود.
بعد از آن تواناییهای فرد با مهارتهای تعیین شده مطابقت داده میشود و کسریهای آن، نیاز فرد به نوع و زمان آموزشهای لازم را مشخص میکند. وقتی این امر برای تمام کارمندان سازمان از مدیرعامل گرفته تا آبدارچی انجام شد، همه نیازهای آموزشی روشن میشود. با کنار هم قرار دادن این آموزشها، به برنامه آموزشی مورد نیاز سازمان دست خواهیم یافت. توجه داشته باشید که برنامه آموزشی نیز مانند هر برنامه دیگری باید پویا باشد و قابل انعطاف. با ورود و خروج افراد، تغییر زمان، تغییر سیاستهای شرکت، بزرگ و کوچک شدن، رکود و رونق و... این برنامه میتواند تغییر کند. بنابراین به فکر تدوین یک برنامه ثابت برای طولانیمدت نباشید و برنامه آموزشی خود را دائما مطابق شرایط بهروز کنید تا از صرف این هزینه، بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.