دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مدعی شد: شرکت فرودگاهها بدهی ایرلاینها را بهعنوان ابزاری برای اعمال فشار در اخذ مطالبات از آنها مبنا قرار میدهد و این موجب بروز تاخیراتی در پروازها شده است. در حال حاضر گروکشی بین ایرلاینها و شرکت فرودگاههای کشور وجود دارد.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با فارس با اشاره به بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور مدعی شد: به تازگی در برخی فرودگاهها بهصورت موردی شرکت فرودگاهها به دلیل عدم تسویه بدهی ایرلاینها، با بستن کانترهای پروازی یا همکاری نکردن با پرسنل شرکتهای پروازی، در حال جبران مافات هستند. مشکلاتی بین ایرلاینها و شرکت فرودگاهها در مورد بدهی شرکتها بابت تعرفه خدمات فرودگاهی رخ داده و این به بروز تاخیرات پروازی انجامیده است که در نهایت دامان مسافر را میگیرد.
وی اظهار داشت: سه شرکت هواپیمایی ایرانایر، ماهان و آسمان بابت پروازهای تکلیفی مطالباتی از دولت دارند و در جلسات مختلفی که بابت بدهی این ایرلاینها برگزار شد دولت قبول کرد بابت خدماتی که از این شرکتها گرفته، پول نپرداخته است. این سهایرلاین اعلام کردهاند اگر دولت طلب آنها را پرداخت کند، حاضر هستند بدهی خود را به شرکت فرودگاههای کشور پرداخت کنند اما چون طلبکار هستند این موضوع باید در دولت حل و فصل شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چرا دیگر ایرلاینها با وجود درآمد مناسب، پرداخت پاداشهای آنچنانی و خرید املاک مازاد، بدهی خود به شرکتهای فرودگاههای کشور را پرداخت نمیکنند، توضیح داد: شرکتهای هواپیمایی براساس توافق با شرکت فرودگاهها و شرکت نفت در حال پرداخت بدهیهای خود بهصورت اقساط هستند، ممکن است بدهیهایی باشد که هنوز صورتحساب آنها نیامده و هنوز صورت وضعیتی برای ایرلاین ارسال نشده باشد، به هر حال فاصله دو تا سه ماهه حین انجام خدمت تا ارسال صورتحساب وجود دارد که این موجب میشود اختلاف حسابها افزایش یابد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: بخش عمدهای از بدهی ایرلاینها که ایجاد شد بابت افزایش نرخ تعرفه شرکت فرودگاهها بدون اطلاع ایرلاینها در اوایل سال 91 بود. ایرلاینها با افزایش بیش از پنج برابری تعرفه خدمات فرودگاهی مواجه شدند و حجم بدهیها ناگهان افزایش یافت. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: در حال حاضر غیر از سه شرکت هواپیمایی مذکور (ایرانایر، ماهان، آسمان)، بقیه ایرلاینها در حال پرداخت بدهیهای خود بهصورت اقساطی هستند.
اسعدی سامانی ادعا کرد: با این وجود شرکت فرودگاهها بدهی ایرلاینها را بهعنوان ابزاری برای اعمال فشار در اخذ مطالبات از آنها مبنا قرار میدهند و این موجب بروز تاخیراتی در پروازها میشود. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تایید این مطلب که در حال حاضر گروکشی بین ایرلاینها و شرکت فرودگاههای کشور وجود دارد، بیان کرد: بهتر است شرکت فرودگاههای کشور تعامل را مبنای کار خود قرار دهد و ایرلاینها هم پرداخت بدهی را در دستور کار خود قرار دادهاند و نباید اختلافات دستگاهها، عامل گروکشی شود.