امروزه میتوان از مزیتها و امکانات اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند در حوزههای مختلف استفاده کرد. این اپلیکیشنها دنیای جدیدی را در اختیار شرکتهای مختلفی که در حوزه کسبوکار مشغول هستند، قرار میدهند. کارکرد خوبی که این اپلیکیشنها دارند برندها و شرکتها را به استفاده از این اپلیکیشنها ترغیب میکند و با استفاده از این امکان، تبلیغات و خدماتی را به مشتریان خود ارائه میدهند که این نوع تبلیغات برخلاف تبلیغات وایبری یا اینستاگرام تحمیلی نیست و مخاطبان این اپلیکیشنها را با اختیار خود دانلود و از آن استفاده میکنند.
در میان اپلیکیشنهای تبلیغاتی فراوانی که این روزها توسط شرکتهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته، اپلیکیشنی به نام «پول ساز» توجه تعدادی از اهالی کسبوکار را به خود جلب کرده است؛ اپلیکیشنی که برای گوشیهای هوشمند طراحیشده و مدتی است که کاربران میتوانند این اپلیکیشن را در کافه بازار (اپلیکیشنی که در آن میشود بیشتر برنامههای اندروید را دانلود کرد) دانلود کنند. با اینکه این برنامه چند ماهی است به اجرا درآمده اما طبق آمار بازار بیش از 20 هزار کاربر این برنامه را دانلود کرده و از آن استفاده میکنند. کمحجم بودن این برنامه یکی از مزیتهای «پولساز» است که دانلود این برنامه را برای مخاطب راحت میکند. سازوکار این برنامه که در گوشیهای هوشمند استفاده میشود به این صورت است که مخاطبان برای هر تبلیغی که میخوانند مبلغی را از این برنامه دریافت میکنند.
به گفته طراحان، این برنامه برای هر بسته تبلیغاتی 300 تومان به مشتریان میدهد و با توجه بهراحتی استفاده از این برنامه پیشبینی میشود در صورت تحقق این برنامه مخاطبان درآمد خوبی را به دست آورند. با توجه به اینکه این برنامه بهتازگی شروع به فعالیت کرده است در حال حاضر نتوانسته آگهی تبلیغاتی زیادی را جذب کند اما کاربران همچنان منتظر آگهیهای تبلیغاتی جدید هستند تا بتوانند از طریق این آگهیها کسب درآمد کنند. توجیه مالی این طرح یکی از ابهاماتی است که مخاطبان درباره این طرح دارند و اینکه چقدر شرکتهای ایرانی برای تبلیغات از این اپلیکیشن استقبال میکنند؟ و چه سازوکاری را از نظر مالی اتخاذ کردهاند؟
پولساز، یک رسانه جدید
طراحان این برنامه بر این باور هستند که «پولساز» رسانه جدیدی در حوزه تبلیغات است که میتواند انقلابی در حوزه تبلیغات به وجود آورد و ادعا میکنند که حق اختراع این برنامه در کشور ایران و آمریکا به ثبت رسیده است. اینکه چقدر این ادعا میتواند صحت داشته باشد مسئلهای است که سیدمحمد حسین غفاری از ایدهپردازان «پولساز» در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: «پولساز یک نوآوری در عرصه تبلیغات است که برای گوشیهای هوشمند در سطح جهانی طراحیشده است. ایده این برنامه را از جایی الگوبرداری نکردیم و این نوع تبلیغ را نوآوری کردیم که این کار برای نخستینبار در سطح جهان انجام میشود. این برنامه جزو رسانههای تبلیغاتی جدید محسوب میشود و توانایی این موضوع را دارد که تمام تبلیغاتی را که ازنظر قانونی منعی نداشته باشند تبلیغ کند. این اپلیکیشن مراحل آزمایشی خود را گذرانده و در حال حاضر در کافه بازار آماده دانلود است.»
اپلیکیشنی با سازوکار متفاوت
غفاری درباره سازوکار برنامه «پولساز» میگوید: «نفس برنامه پولساز این است که مردم به خاطر توجه کردن به تبلیغات پولی را دریافت میکنند و این پول، پول قطعی است و مانند شرکتهای دیگر بهصورت قرعهکشی نیست. افراد در ردههای سنی مختلف میتوانند تبلیغاتی را در این اپلیکیشن دریافت کنند که با توجه به تبلیغات پول لحظهای دریافت میکنند و این اپلیکیشن بهعنوان یک واسطه است که بهعنوان نمونه اگر یک شرکت نخواهد برای تبلیغات خود از این برنامه استفاده کند و هزینه 390 تومان را به ازای هر توجه مشتری به تبلیغ پرداخت کند، ما بهعنوان واسطه 90 تومان را دریافت و مبلغ 300 تومان را به مشتری اهدا میکنیم.»
استراتژی سوال و جوابی در بستههای تبلیغاتی
او میافزاید: «در این اپلیکیشن بستههایی تبلیغاتی طراحی میشود که مخاطب وقتی یک بسته را دریافت میکند با حداقل سه سوال مواجه میشود و این سوالات بهصورت چهار جوابی هستند. بهعنوان نمونه محصول الجی در حال حاضر تبلیغی را در این برنامه دارد که از مخاطب در مورد این محصول سه سوال پرسیده میشود که وی میتواند جواب این سوالات را در راهنمای همان بسته جستوجو کند؛ هدف توجه ایجاد کردن است. در صورت صحت جوابهای مخاطب امتیازی به او تعلق میگیرد و این سوالات برای این است که این توجه خلق شود.»
انتظار مخاطبان برای بستههای تبلیغاتی جدید
«شهرام. ب» یکی از کاربرانی که از این برنامه استفاده کرده است در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: «برنامه خیلی خوبی است و منتظر بستههای تبلیغاتی جدید هستم. مشکلی که دارد این است که تعداد تبلیغات کمی دارد و تعداد بانکهایی که به این برنامه متصل هستند کم است.»
«حسن. م» یکی دیگر از کاربرانی که مشترک برنامه «پولساز» است در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: «این برنامه در صورتی که بتواند تبلیغات زیادی را بگیرد و بستههای تبلیغاتی زیادی را به مشتریان اهدا کند میتواند موفق باشد اما تابهحال شرکتهای داخلی از این رسانه استقبال نکردهاند.»
گذار از تبلیغات تحمیلی به تبلیغات اختیاری
سیدمحمد حسین غفاری با اشاره به اینکه تبلیغاتی که در سطح جهان موجود است معمولا تبلیغات تحمیلی است، تاکید میکند: «ما برای نخستینبار در دنیا با استفاده این برنامه از تبلیغات تحمیلی به سمت تبلیغات اختیاری جهش پیدا میکنیم. در این نوع تبلیغات شخص با اختیار و تعلقخاطر خودش تبلیغات را میبیند؛ بهعنوان نمونه تبلیغاتی که شما در تلویزیون میبینید تحمیلی است چون وقتی در حال دیدن یک فیلم هستید و جذب آن فیلم شدهاید بهصورت ناگهانی تبلیغات تلویزیونی شروع میشود و شما برای دیدن ادامه فیلم مجبور به نگاه کردن تبلیغات هستید و این تبلیغات بهنوعی به شما تحمیل میشود؛ این نوع تبلیغات هیچوقت نمیتواند مخاطب را مجاب کند که به مزیتهای رقابتی آن محصول دقت کند یا زمانی که در خیابان در حال عبور هستید بیلبورد تبلیغاتی بهصورت تحمیلی جلوی چشمان شما میآید. بیلبوردها میتوانند فقط یک اسم را به ذهن مخاطب بسپارند؛ نمونه دیگر این موضوع پیامکهای تبلیغاتی است که بهصورت تحمیلی برای شما ارسال میشود یا نمونههای دیگری در این زمینه زیاد است اما این برای بار اول است که شما به دانلود اپلیکیشنی ترغیب میشوید که در آن تبلیغات است و شما برای دیدن تبلیغات حق انتخاب دارید.»
غفاری درباره طراحی سوالات بستههای تبلیغاتی اظهار میکند: «سوالات بستههای تبلیغاتی با همکاری شرکتها و مدیران این اپلیکیشن طراحی میشود و درخصوص طراحی سوالات، بین شرکتهای که تبلیغ میکنند با مدیران اپلیکیشن همکاری صورت میگیرد و این سوالات براساس مزیت رقابتی آن شرکت و... طراحی میشود.»
درآمد 90 هزارتومانی برای مخاطب
او ادامه میدهد: «پاسخ دادن به سوالات هر بسته زمان زیادی را از مخاطب نمیگیرد و مخاطب میتواند در روز به 10 بسته تبلیغاتی پاسخ دهد و مبلغی در حدود 3 هزار تومان را از این برنامه دریافت کند که در این صورت بهطور متوسط در ماه 90هزار تومان درآمد را برای مشتری به همراه دارد که این رقم چیزی حدود دو برابر یارانههای دریافتی مردم است. پاسخهای مشتریان براساس راهنمای بستههاست و برای پاسخ دادن به سوالات مخاطبان مجاب میشوند راهنمای چندخطی را بخوانند و هدف این است که مخاطب مزیتهای رقابتی آن محصول را مطالعه کند.»
روشهای پرداختی این برنامه
غفاری درباره روشهای پرداخت پول به مشتری میگوید: «این پولها به دو روش به مشتریان پرداخت میشود؛ روش اول بهصورت نقدی است که به شماره کارت مشتری ارسال میشود و روش دوم این است که در همان لحظه شارژ موبایل بگیرد؛ بهعنوان نمونه اگر مشتری در یک روز هزار تومان درآمد داشته باشد میتواند همان لحظه آن را بهعنوان شارژ دریافت کند.» این ایدهپرداز برنامه خاطرنشان میکند: «در دنیا هیچ حرکتی یا برنامهای نداریم که بابت تبلیغ به مردم پول قطعی بدهد البته شرکتهایی هم در دنیا هستند که در این راستا به مشتریان بن تخفیف میدهند یا امتیاز خرید اهدا میکنند یا به شکل فردی بوده که خود شرکت اپلیکیشنی را ساخته که در صورت استفاده مشتریان از اپلیکیشن با تخفیفی همراه خواهند بود.»
طبقهبندی گروه هدف
او درباره طبقهبندی تبلیغات در این برنامه بیان میکند: «در این برنامه تبلیغات براساس مکان، جنسیت و سن شخص طبقهبندی میشود که این بستههای تبلیغاتی براساس همین دستهبندی برای مخاطب ارسال میشود. بهعنوان نمونه یک آموزشگاه دخترانه در این برنامه میتواند تبلیغات خود را فقط برای خانمها و رده سنی مشخصی ارسال کند. در لحظهای که اپلیکیشن نصب میشود از مخاطب سوالاتی پرسیده میشود که مخاطبان براساس همین سوالات طبقهبندی میشوند همچنین مکان مخاطب هم براساس آنتن تلفن همراه تعیین میشود.»
این کارشناس بازاریابی ادامه میدهد: «نوع تبلیغات این برنامه براساس تبلیغات کالاهای لوکس، تبلیغات کشوری و تبلیغات محلی دستهبندی میشود. در تبلیغات برای محصولات لوکس مخاطبان نیازی به دریافت 300 تومان ندارند و این تبلیغات بهصورت فیلمهایی به نمایش گذاشته میشود و از شرکت لوکسی که درباره آن تبلیغ میشود هزینهای دریافت نمیشود. در تبلیغات محلی انواع تبلیغاتی که در محل زندگی اشخاص وجود دارد برای مخاطب بسته تبلیغاتی ارسال نمیشود. استفاده از این تبلیغات بستگی به مخاطب دارد و کسانی که به آن 300 تومان نیاز دارند از تبلیغاتی استفاده میکنند که برایشان کسب درآمدی باشد اما کسان دیگری هستند که فقط برای پیگیری اخبار کالاهای لوکس از تبلیغات این محصولات استفاده میکنند.»
مزیتهای این نوع رسانه
غفاری درباره مزیتهایی که شرکتها و برندها را ترغیب میکند که از این نوع رسانه برای تبلیغات خود استفاده کنند، میگوید: «یکی از مزیتهای مهم این نوع تبلیغات این است که توجه عمیقی به محصول میشود اما در تبلیغات دیگر توجه عمیقی به محصول نمیشود. مزیت دیگر این نوع تبلیغات، ایجاد ارتباط عاطفی با محصول و کمک به محیطزیست است چون از هزینه کاغذ و... صرفنظر میشود و همچنین هوشمند و هدفمند بودن تبلیغ که در این اپلیکیشن دیده میشود.»
این کارشناس بازاریابی با اشاره به اینکه هزینه تبلیغات در این برنامه براساس نفرهاست، خاطرنشان میکند: اگر شرکتی بهعنوان نمونه در سال 5 میلیارد تومان برای تبلیغات خود هزینه کند و این مبلغ را بهصورت بستههای تبلیغاتی مختلف تقسیمبندی کنیم به عنوان نمونه شرکتها با 45 میلیون تومان میتوانند 100 هزار نفر را نسبت به محصول خود جلب کنند.