مسئولان رگولاتوری دیروز خبری دال بر افزایش تعداد مشترکان وایمکس در کشور منتشر کردند و در آن از گذشتن تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت بیسیم از مرز1 میلیون و 200 هزار نفر خبر دادند.
علیرضا اصغریان، مدیر کل دفتر نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات رگولاتوری اظهار کرد: اپراتورهای دارای پروانه وایمکس مطابق با پروانه تعهدات خود را در پوشش سرویس وایمکس در کشور به نتیجه رساندهاند.
وی با اشاره به برخی اصلاحیهها و الحاقیههای پروانه اپراتوری وایمکس گفت: کمیسیون تنظیم مقررات در قالب «اصول حاکم بر تغییرات پروانه اپراتورهای وایمکس» نحوه ارتقای پروانه فعالیت این اپراتورها را بررسی و تصویب کرد. مدیر کل دفتر نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای ارتقای پروانه اپراتورهای وایمکس متقاضی به ارائه فناوریهای بالاتر از قبیل TD-LTE در کشور اقدام کرده است.
وی افزود: با انجام این اصلاحیهها کیفیت سرویس وایمکس در کشور افزایش یافته و همچنین هزینههای آن کاهش مییابد. اصغریان با بیان اینکه پوشش سرویس وایمکس در کشور مطابق با پروانه صورت گرفته است، افزود: یکی از اپراتورها با تغییراتی که داشته به پوشش صددرصدی در مراکز استانها رسیده است.
مدیر کل دفتر نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارائه نسلهای سوم و چهارم به اپراتورهای تلفن همراه تأثیری در توسعه وایمکس در کشور نخواهد گذاشت، گفت: فناوری وایمکس در جهان نشان داده که متقاضیان خود را داشته و توسعه موبایل برد بند (فناوری شبکه نسل سوم روی تلفن همراه) تأثیری روی تعداد مشترکان این فناوری ندارد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میتواند به اپراتورهای وایمکس متقاضی برای استانهایی که در آن حضور ندارند با شرایط مزایده قبلی اجازه فعالیت بدهد. این در حالی است که تنها پنج اپراتور در کشور مجاز به ارائه خدمات اینترنت بیسیم هستند و به اعتقاد تعداد زیادی از مشترکان وایمکس کیفیت این سرویسها هر روز کاهش پیدا میکند و تا جایی که به اجبار از تمدید در سرویس وایمکس خود صرفنظر کرده و به فکر استفاده از اینترنت پر سرعت از روشها و فناوریهای دیگر مثل ADSL میافتند.
افت کیفیت اینترنت بیسیم در کشور ما در حالی است که وایمکس از پرطرفدارترین سرویسهای اینترنت پرسرعت در جهان به شمار میآید و رفتهرفته سایر خدمات را بازنشسته میکند. این در حالی است که تا قبل از واگذاری امتیاز بهرهبرداری از فناوری وایمکس گفته میشد اشکالاتی که در توسعه اینترنت با سیم (ADSL) وجود داشته در سیستمهای وایمکس وجود نخواهد داشت و مشترکان به واقع میتوانند اینترنت پرسرعت را بدون اختلال تجربه کنند.
محمدرضا جلیلوند، کارشناس شبکههای بیسیم در مورد اختلالات و کیفیت ارائه شده توسط اپراتورهای وایمکس در کشور میگوید:
مشکلات وایمکس در کشور به علت تعدد بیرویه دارای مشکلات و اختلالات زیادی است که متأسفانه با بیشتر شدن تعداد مشترکان بر این اختلالات افزوده خواهد شد، البته اگر تدابیری برای افزایش مشترکان صورت نگیرد.
وی افزود: این طور که پیداست اپراتورهای ارائهدهنده وایمکس همه توان خود را روی جذب مشترکان بیشتر گذاشتهاند و با بازاریابیهای متنوع و فریبنده خود فقط بر تعداد مشترکان خود میافزایند و توجهی بر میزان کیفیتی که ارائه میدهند، ندارند.
جلیلوند گفت: متأسفانه در کشور ما مجوز ارائه سرویس وایمکس به تعداد کمی از اپراتورها داده شده است که همین امر باعث میشود تا میزان رقابت در بازار بهشدت کاهش پیدا کند و در حالی که در سایر کشورها علاوه بر اینکه هزینه استفاده از وایمکس رو به کاهش بوده و در عوض کیفیت و سرعت آن روبه بهبودی است، در ایران کیفیت سرویسهای ارائه شده رو به کاهش بوده، در حالی که قیمتها هم کاهش پیدا نمیکنند.
این کارشناس شبکه درباره علت افزایش مشترکان وایمکس اظهار کرد: در شهرهای بزرگ بهخصوص مناطق مرکزی آنها دسترسی به اینترنت پرسرعت روی سیم (ADSL)برای مشترکان به سختی تحقق مییابد، چون برای دریافت پورت و رانژه کردن خطوط محدودیتهایی وجود دارد و به همین دلیل متقاضیان مجاب به دریافت سرویس وایمکس میشوند. جهانگیر اسدی، سرپرست دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره نحوه شکایت مشترکانی که از سرویس خود ناراضی هستند، گفت: کاربرانی که مدعی هستند سرویس وایمکس آنها با اختلال روبهرو است میتوانند با مراجعه به سایت رگولاتوری یا ارسال ایمیل به این سازمان یا تماس با شماره 195 شکایات و مشکلات سرویس خود را ارائه دهند تا به آنها رسیدگی شود.
وی افزود: در حال حاضر، پنج اپراتور وایمکس در کشور فعالیت دارد که یکی از آنها پوشش سراسری دارد.