توسعه محصولات ارگانیک موضوعی است که در ابعاد ملی به سلامت جامعه توجه دارد و باید پیگیری شود. در دوران پساتحریم باید این ظرفیتها و نگاه ویژه به کشاورزی ارگانیک را توسعه دهیم. سرمایهگذاری در محصولات ارگانیک سرمایهگذاری در سلامت جامعه است و حضور ما را در بازارهای صادراتی و برندهای جهانی تداوم میبخشد. با این نگرش و شرایط و ظرفیتها باید گامهای اساسی برداریم و اتاق بازرگانی ایران آماده همکاری با سرمایهگذاران بخش کشاورزی ارگانیک است.
ما توانمندیهای خوبی برای توسعه ارگانیک با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و پهناوری گستره کشاورزی داریم. محصولاتی مانند انار، خرما، زیتون و حتی پسته میتوانند در ردیف نخستین تولیدات ارگانیک عرضه شوند. برای این کار نیاز به همکاری دانشگاهها و جامعه علمی کشور داریم. همچنین باید برخی نگرانیها را برطرف کنیم تا ارگانیک ایران برند معتبری در جهان مطرح شود. تولید محصولات ارگانیک صفر تا صدی است. یا نباید به آن وارد شویم یا در صورت ورود باید تمامی مسائل جهانی آن را رعایت کنیم. دورزدنها، سهلانگاریها و کوتاهیها نمیتواند جایگاه خوبی برای ما در ارگانیک جهان ایجاد کند و باید اعتماد لازم را در دنیا جلب کنیم. اتاق بازرگانی ایران گامهای مستحکمی در زمینه ارگانیک برخواهد داشت و رویکردهای نوینی در این زمینه ارائه خواهیم داد.
* رییس اتاق بازرگانی ایران