سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق و مالک باشگاه آث میلان ایتالیا سرانجام موافقت کرده است تا تیمش به مبلغ 740 میلیون یورو، معادل 820 میلیون دلار به یک کنسرسیوم چینی فروخته شود.
باوجود اینکه آث میلان در سال های اخیر نتایج چندان مطلوبی کسب نکرده، اما این تیم همچنان یکی از برترین تیم های اروپایی است که هفت بار مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کرده است. این تیم از نظر قهرمانی بعد از رئال مادرید دومین تیم پرافتخار اروپایی است.
براساس توافقی که بین صاحبان تازه چینی باشگاه با شرکت هلدینگ Fininvest برلوسکونی انجام شده، چینی ها متعهد شده اند که در طول سه سال 350 میلیون یورو به این باشگاه تزریق کنند. قرار است در مرحله اول یعنی اواخر سال جاری میلادی 100 میلیون یورو به به باشگاه بپردازد.
در یک قرارداد دیگر نیز که روز جمعه اعلام شد، باشگاه وست برومویچ انگلیس به یک کنسرسیوم دیگر چینی فروخته شد. مبلغ این قرارداد اعلام نشده است.
سرمایه گذاران چینی امسال نسبت به سال های گذشته فعالیت بسیار بیشتری داشتند و در خرید شرکت های خارجی رکورد زدند. این درحالی است که اقتصاد چین رشد کندوکاهنده ای را تجربه می کند.
ثابت شده که باشگاه های فوتبال یک خرید محبوب برای سرمایه گذارها هستند. چینی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. غیر از میلان و وست بروم چینی ها خریدهای دیگری هم داشتند. یک شرکت هلدینگ چینی بخش عمده ای از سهام باشگاه اینترمیلان را به مبلغ 270 میلیون یورو در ماه ژوئن خریداری کرد.
تیم استون ویلا نیز در ماه می به تونی ژیانگتونگ ژیا فروخته شد. شرکت هلدینگ CITIC Capital and CMC در ماه دسامبر سال 2015 میلادی 13 درصد از سهام منچسترسیتی، تیم دوم شهر منچستر را به مبلغ 400 میلیون دلار خرید. گروه Wang Jianlin's Dalian Wanda هم در ژانویه سال 2015 میلادی 20درصد از سهام باشگاه اتلتیکو مادرید را خریداری کرد.
ریخت وپاش های اخیر سرمایه گذاران چینی در خرید باشگاه های مختلف فوتبال از علاقه شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور سرچشمه می گیرد. او یکی از بزرگ ترین هواداران فوتبال است و می خواهد چین جایگاه خود را در فوتبال بهتر کرده، به میزبانی و قهرمانی جام جهانی دست پیدا کند.
چینی ها برنامه هایی برای ساخت هزاران مدرسه فوتبال در سراسر این کشور دارند. خرید این باشگاه ها نقش مهمی در انتقال استعدادهای جوان چینی به باشگاه های مهم اروپایی دارد.
سرمایه داران چینی اطمینان دارند که رشد هواداران متعصب فوتبال در چین بر تعداد مخاطبان تلویزیونی این ورزش خواهد افزود و این یک بازار بزرگ محسوب می شود.
نفوذ چینی ها حالا در فوتبال هم کم کم سر و شکل بسیار جدی تری به خود گرفته و قطعا در سال های آینده از نقل و انتقال بازیکنان چینی شاغل در اروپا در تیم های مهم بیشتر خواهیم شنید.