روحیه پهلوانی از قدیم در بین ورزشکاران ایرانی بوده و بسیاری از ورزشکاران در حمایت از بیماران و اقشار ضعیف جامعه همواره اقداماتی را انجام میدادند؛ غلامرضا تختی یکی از این ورزشکاران بود که باوجود گذشت چندین سال هنوز هم روحیه پهلوانیاش و اقداماتی که انجام داده زبان زد عام و خاص است اما امروزه حمایت ورزشکاران کمی متفاوت شده و شکل و شمایل مدرنتری به خود گرفته است. از طرفی امروزه ابزارهای بازاریابی بهاندازهای در تمامی حوزهها کاربردی و اثربخش شده که حتی موسسات خیریه نیز از این ابزارها استفاده و در این راستا برنامهریزیهایی را اتخاذ میکنند؛ یکی از این موسسات خیریه، محک است که قراردادی متفاوت را با جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی ایران در جامجهانی بسته و استراتژی متفاوتی را برای خود اتخاذ کرده است.
در همین راستا جواد نکونام متعهد شده پیوندی همیشگی با محک و کودکان سرطانی ببندد و هرازچندگاهی بازیکنان فوتبال را برای دیدن کودکان سرطانی به این موسسه ببرد. قرارداد جواد نکونام با محک، استفادههای دوجانبهای را برای دو طرف به همراه دارد. از طرفی جواد نکونام در راستای مسئولیت اجتماعی و پرسونالبرندینگ، قدمی سودمند برداشته و محک نیز میتواند از حضور این بازیکن فوتبال استفادههای مالی و تبلیغاتی زیادی را داشته باشد.
دکتر احمد احمدی، مدرس و مشاور بازاریابی در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: در سالهای اخیر بحث استفاده از ابرازهای بازاریابی در موسسات خیریه مطرحشده و این موسسات در تلاش هستند از این ابزارها مختلف بازاریابی استفادههای اثربخشی را داشته باشند و جایگاه خود را در جامعه تثبیت کنند و به اهدافی که برای خود ترسیم کردهاند بهراحتی دست پیدا کنند. مردم با احساسات خود در جامعه زندگی میکنند و جنبههای احساسی در جوامع امروزه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل موسسات خیریه در تلاش هستند با تحریک احساسات مردم به شکل صحیح، کمکهای بیشتری را جذب کرده و کمکهای خوبی را به گروه هدف خود در جامعه که افرادی هستند که دچار بیماری یا مشکلاتی شدهاند، برسانند. یكی از ابزارهای بازاریابی اجتماعی استفاده از افراد معروف که در جامعه نقش خوبی را ایفا میکنند، است. در این شیوه از این چهرهها در راستای آرمانها و اهداف مطلوب در جامعه استفاده میشود و ایدههای انساندوستانه و مورداحترام جامعه بشری ترویج میشود. امروزه بسیاری از موسسات خیریه جهانی، بینالمللی و ملی با استفاده از ابزارهای بازاریابی اجتماعی و نیز با بهرهگیری از مشاركت چهرههای مشهور هنری و ورزشی فعالیتهایی را در راستای جایگاهیابی مناسب در جامعه به انجام میرسانند.
استفاده از چهرهها در راستای معرفی موسسات
این مدرس بازاریابی ادامه میدهد: موسسه محک بهعنوان یك سازمان خیریه موسسهای است که در حوزه حمایت از کودکان سرطانی مشغول به فعالیت است و توانسته جایگاه خوبی را در عرصه اجتماعی برای خود ایجاد کند. شعار این موسسه این است که سرطان فقط درد ندارد بلكه هزینه هم دارد. جذب جواد نکونام در موسسه محک یک استفاده دوجانبه است. یعنی محک میتواند با استفاده از جواد نکونام و سایر افراد مشهور توجه جامعه و بهخصوص جوانان را به خود جلب کند. در سازمان ملل و سایر نهادهای بینالمللی هم به این موضوعات توجه میشود. یونیسف که صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد است یا كمیسریای پناهندگان این سازمان که به مقوله آوارگان و پناهندگان میپردازد، همواره با استفاده از چهرههای محبوب و شناختهشده هنری و ورزشی کمکهایی را جذب میکنند. استفاده از این افراد با توجه به بازتاب خبری كه در جهان ایجاد میکند باعث شناسایی بیشتر این موسسات در ذهن آحاد جامعه و موجب تثبیت نام و جایگاه آن موسسه در ذهن افراد جامعه میشود. صندوق یونیسف از هنرمندان و ورزشکاران بهعنوان سفرای خود در کشورهای مختلف استفاده میکند؛ چون در کشورهای مختلف نفوذ رسانه بهقدری نیست که همه مردمان دنیا مخصوصا در کشورهای فقیر این موسسات را بشناسند؛ به همین دلیل این افراد معروف بهخوبی میتوانند تبلیغی برای موسسات خیریه باشند. هنرمندان از طریق فیلمهای هنری و ورزشکاران از طریق شرکت در مسابقات متعدد برای بیشتر مردمان دنیا شناختهشده هستند و میتوانند برای موسسات خیریه بسیار مفید واقع شوند؛ با توجه به این توضیحات در موضوع محک نیز جواد نکونام میتواند در راستای معرفی محک مثمر ثمر باشد.
معرفی چهرههای سرشناس بهعنوان افراد انساندوست
او میافزاید: از سوی دیگر خود این افراد مشهور با شرکت در این موسسات بهعنوان فردی ارزشمند که فقط یک هنرمند و ورزشکار معمولی نیستند، به جامعه معرفی میشوند که به همنوعهای خود کمک میکنند. در این میان چون محک یک موسسه شناختهشده جهانی است و جواد نکونام یا ورزشکاران دیگری مانند علی دایی چون در مسابقات جهانی شرکت کرده و نامی را از خود بهجا گذاشتند، میتوانند در معرفی محک بسیار اثرگذار باشند. اینگونه اقدامات در حوزه بازاریابی اجتماعی سایر ورزشکاران یا هنرمندان را ترغیب به شرکت در چنین اقداماتی در سایر موسسات مانند کمیته امداد، بهزیستی و... میکند. از میان ورزشکاران ایرانی علی دایی نیز در همین راستا نماینده یونیسف در ایران است.
الگوبرداری طرفداران از اقدامات خیرخواهانه
این مشاور بازاریابی با اشاره به این موضوع که «افراد مشهور به دنبال این هستند که هویت خود را با آرمان خوب اجتماعی پیوند بزنند» ادامه میدهد: سازمانهای زیادی در دنیا هستند که فعالیتها و آرمانهای خود را با حفظ محیطزیست پیوند زدند و این موضوع را در تبلیغات خود بیان کردند؛ همین موضوع باعث افزایش سودآوری این شرکتها شده است و مجموعه این اقدامات انساندوستانه و همکاری ورزشکاران و هنرمندان با موسسات خیریه نیز میتواند در راستای مسئولیت اجتماعی این افراد باشد و به پرسونالبرندینگ این افراد کمک کند. امروزه هنرمندان و ورزشکاران به دلیل گسترش شبکههای اجتماعی طرفداران زیادی دارند و این طرفداران از حمایت این افراد از موسسات خیریه الگوبرداری میکنند و این موضوع را نیز میتوان در راستای بازاریابی آرمانی تعریف کرد.
اقدامات انساندوستانه ورزشکاران در کشورهای دیگر
احـمـدی خـاطـرنـشان میکند: نمونه این اقدامات در کشورهای دیگر، دروازهبان تیم ملی اسپانیا است که در موسسه کودکان سرطانی حضور یافته و با این كودكان فوتبال بازی میکند و لباس خود را به این موسسه هدیه میدهد كه همین موضوع بهعنوان خبر در رسانهها درجشده و آن موسسه بهصورت جهانی معرفی و تبلیغ میشود و از سوی دیگر این فرد بهعنوان یك انسان خوب و دوستدار همنوع معرفی میشود. موسسه محک میتواند کمپین تبلیغاتی را طراحی کند که جواد نکونام در آن با کودکان سرطانی فوتبال بازی کند و همین موضوع میتواند تبدیل به کلیپ رسانهای و در سرتاسر دنیا توزیع شود و اینطور اقدامات را ورزشکاران مشهور دنیا در موسسات خیریه انجام میدهند. بهعنوان نمونه دیگر کریستیانو رونالدو در همین راستا خون اهدا میکند و باوجود اینکه خالکوبی در میان بسیاری از ورزشكاران معروف رواج یافته او روی بدن خود خالکوبی را انجام نداده که بتواند بهراحتی اهدای خون کند و این شخص اهدای خون را بهعنوان یک ارزش برای خود تلقی کرده است و با این اقدام تبلیغ اهدای خون میشود و بسیاری از طرفداران این ورزشکار از اقدام او الگوبرداری و خون اهدا میکنند. در کشور ایران نیز نزدیک به 40هزار نفر مبتلابه بیماری تالاسمی هستند که نیاز شدید به خون دارند و افراد مشهور در کشور میتوانند در این راستا پیشرو باشند و اقدامات خیرخواهانهای انجام دهد.
او در پایان اظهار میکند: سازمانهای غیرانتفاعی و سازمانهای مذهبی كه به دنبال کسب سود مالی نیستند برای مطرح کردن خود میتوانند از ابزارهای بازاریابی و بازاریابی اجتماعی و آرمانی استفاده کنند و جایگاه خوبی را برای خود در ذهن افراد جامعه ایجاد کنند.