دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به زیان ۵۰۰میلیاردی ایرلاینها در طول برنامه پنجم توسعه برای برقراری پرواز به فرودگاههای غیراقتصادی و محروم گفت: تدوین و تنظیم طرح جامع حملونقل هوایی، تمرکز سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای صحیح در سازمان هواپیمایی کشوری و تاسیس بانک توسعه حملونقل هوایی در جهت حمایتهای مالی از الزامات برنامه ششم توسعه است.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به الزامات برنامه ششم توسعه در صنعت هوانوردی گفت: تعقیب اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشوری باید نخستین اولویت در تدوین این برنامه در حوزه هوانوردی باشد و به نوعی به منظور حضور بیشتر بخشخصوصی در حوزه هوانوردی مقرراتزدایی شود.
وی تدوین و تنظیم طرح جامع حملونقل هوایی، تمرکز سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای صحیح در سازمان هواپیمایی کشوری و تاسیس بانک توسعه حملونقل هوایی برای جلب حمایتهای مالی را از الزامات برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: با توجه به انتخاب رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری اگر این اقدامات بهعنوان اولویت در دستور کار باشد میتوان شاهد تحول اساسی و رویکرد جدید در صنعت هوانوردی کشور باشیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خواستار تاسیس بانک توسعه حملونقل هوایی شد و افزود: در همین راستا پیشنهادی از سوی انجمن برای تشکیل این بانک ارائه شده است. در دنیا یکسری موسسات پولی و بانکی نسبت به خرید هواپیما اقدام میکنند و آنها را در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهند. در این شرایط علاوه بر توسعه ناوگان هوایی، بانک نیز از سود فعالیت پروازی ایرلاین بهرهمند میشود، اما متاسفانه این سرمایهگذاریها در کشور ما رخ نمیدهد و بانکها عمدتا به ساختوساز و سرمایهگذاری در این بخشها روی آوردهاند. وی افزود: اگر بخشی از نقدینگی در صنعت هوانوردی از طریق سرمایهگذاری توسط بانکها تامین شود شاهد تحول عظیمی در صنعت خواهیم بود.