بدون شک نمیتوان از میان تجارت سنتی یا الکترونیک با قطعیت یکی را انتخاب کرد. اگر چه بسیاری معتقدند تجارت سنتی جایی در فضای رقابتی کسبوکار آینده نخواهد داشت اما برخی نیز اعتقاد دارند با بهرهگیری از اصول دقیق تجارت میتوان در تمام مکانها وارد تجارت شد، چه بسا بسیاری از مردم به تجارت الکترونیک بدبین هستند و اذعان میکنند جرات ریسک معاملههای بزرگ در این فضاها را ندارند.اگر روشهای تجارت را در دورههای گذشته تا به امروز مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه میرسیم که با مرور زمان علاوه بر اینکه نیازهای انسان تغییر کرده، تحولات چشمگیری نیز در روشهای تجارت به وجود آمده است.
معامله کردن در دنیای کنونی به قدری آسان شده که با چند کلیک موس در صفحههای شرکتهای مختلفی که وارد دنیای تجارت الکترونیک شدهاند میتوان نیازهای خود را برطرف ساخت. کارآفرینان در حال تغییر مسیرهای ارتباطی هستند که میتوان خود را به مشتریان نزدیک کرد تا با روشهای جدید بهترین و سریعترین معاملات را انجام دهند. روشهایی که شرکتها برای توزیع و ارسال محصولات در نظر میگیرند در جلب رضایتمندی مشتریان بسیار مهم است.
انسانها به دنبال سریعترین و آسانترین راه برای به دست آوردن نیازهای خود هستند و اگر شرکتی تولیدی به دنبال بازاریابی و بقا در بازار رقابت است و این امر را جدی بگیرد، مسیرهایی را ایجاد میکند که با کمترین زمان و هزینه به مشتریان دسترسی داشته و بهترین کالاها را برای آنها ارسال میکند. این روند یکی از نیروهای محرکه رشد سریع اینترنت بهعنوان یک ابزار خرید است.
برخی از مالکان کسبوکارها برای فروش و توزیع محصولات شرکت خود با شیوههای جدیدی وارد فضای رقابت شده و خدمات و کالاهای ویژهای را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند، مشتریان سفارشات خود را در کمترین زمان ممکن در فضای اینترنت در نظر میگیرند و کالای مذکور در مدت زمان کوتاه برای او ارسال میشود.
افرادی که وارد تجارت الکترونیک شدهاند باید در نظر داشته باشند که انبارها و مکانهایی که محل نگهداری کالاهاست در چه نقطهای قرار گیرد، تمامی فعالیتهایی که جابهجایی کالاها به نقطه خرید مصرفکننده را پوشش میدهد، نیازمند مکانی عالی است. مطلوبیت مکان مستقیما تحت تاثیر کانالهای توزیع بازاریابی و مسیری است که کالاها و خدمات از تولیدکننده به مصرفکننده طی میکنند. این کانالها نوعا مستلزم استفاده از واسطههایی است که وظایف خاصی را در این زمینه انجام دادهاند و مطلوبیت ارزشمندی را به کالاها یا خدمات مذکور اضافه میکنند.
در بعضی از بازارها، تولیدکنندگان کالاها یا خدمت خود را مستقیما به مصرفکنندگان میفروشند. این خدمات بر حسب ماهیت از این کانال توزیع تبعیت میکنند. بهعنوان مثال، خدمات دندانپزشکی و اصلاح موی سر مستقیما از تولیدکننده به مصرفکننده ارائه میشود.یکی دیگر از کانالهای رایج، مستلزم وجود یک خرده فروش بهعنوان واسطه است. اقلامی مثل پوشاك، کتاب، کفش و سایر محصولات مصرفی با این شیوه توزیع میشوند. بخش اعظمی از کالاهای صنعتی مستقیما توسط تولیدکننده بین استفادهکنندگان و کاربران توزیع میشود.
در بعضی از موارد، کالاها یا خدمات برای تامین خواستههای مورد نظر مشتری طراحی میشوند. بسیاری از اقلام ارزانقیمت مانند گیره کاغذ، کاغذ، نوار یا روبان و مواد شوینده که شرکتها معمولا از آنها استفاده میکنند از طریق عمده فروشان توزیع میشوند. برای بسیاری از تولیدکنندگان کوچک، توزیع کالاها از طریق عمدهفروشان و نمایندگان فروش سابقهدار اغلب موثرترین شیوه به حساب میآید. بعضی از کارآفرینان با استفاده از تکنیکهای سنتی محصولات خود را از طریق مهمانیهای خانگی به فروش میرسانند. بهعنوان مثال، مدیر شرکت بیجوبگز، از مهمانیهای خانگی بهعنوان روش توزیع اولیه برای کیفهای دستی شیک و کارآمد شرکت خود استفاده میکند.
او که با فروش 300 کیف دستی در یک نمایشگاه کار خود را آغاز کرده تاکید میکند، این مهمانیها فروش سالانهای معادل 10میلیون دلار برای او به همراه داشته است. تقریبا همه افراد با این موضوع موافق هستند که قیمت کالاها یا خدمات یکی از عوامل کلیدی در تصمیم خرید است. قیمت بر حجم فروش و سود تاثیر گذاشته و بدون قیمت مناسب، فروش و سود ضربه خواهد خورد. قیمت مناسب یک کالا یا خدمت به سه عامل بستگی دارد: 1-ساختار هزینه تمام شده محصول 2- ارزیابی از قدرت تحمل بازار 3- وجهه مطلوبی که شرکت به دنبال ایجاد آن در اذهان مشتریان است.
برای شرکتهای کوچک، رقابت غیرقیمتی یعنی تمرکز بر عواملی غیر از قیمت به جای جنگ قیمت با رقبای بزرگتر معمولا استراتژی موثرتری به حساب میآید. رقابت غیرقیمتی مثل امکان آزمایش رایگان محصول، تحویل رایگان، ضمانتهای بلندمدت و تضمین بازپرداخت پول در صورت کاهش قیمت محصول و تاکید بر دوام، کیفیت، شهرت یا ویژگیهای خاص آن است.