فولکس واگن پس از مذاکرات فشرده با دو شرکت تامین کننده قطعات خودرو، اختلافی که روند تولید بیش از نیمی از کارخانه های این خودروساز در آلمان را مختل کرده بود، حل کرد.
به گزارش ایسنا، فولکس واگن پس از ۲۰ ساعت مذاکره که تا پایان شب ادامه داشت، اعلام کرد که اختلافش با شرکت سازنده صندلی CarTrim و شرکت Automobilguss را که تولیدکننده قطعات آهنی مورد نیاز برای ساخت جعبه دنده است حل کرده است اما جزییاتی در این باره ارائه نکرد. این دو شرکت قطعه ساز هم دستیابی به توافق را تأیید کردند.
این اختلاف سودآوری فولکس واگن را که سال گذشته درگیر رسوایی تقلب در تست های آلایندگی دیزلی شد، مورد تهدید قرار داده و همچنین صدها تامین کننده دیگر این شرکت را با ریسک ضرر روبه رو کرده بود.
این دو شرکت قطعه ساز که بخشی از گروه Prevent DEV هستند، خواستار دریافت خسارت از فولکس واگن بودند و مدعی بودند به دلیل لغو یک قرارداد از سوی فولکس واگن، ده ها میلیون یورو ضرر متحمل شده اند.
این اختلاف روز دوشنبه فعالیت حدود ۲۸ هزار کارگر در شش کارخانه از ۱۰ کارخانه آلمانی فولکس واگن را مختل کرد. این خودروساز روز دوشنبه تولید مدل های پرفروش گلف و پاسات و همچنین مونتاژ موتورها، جعبه دنده ها و سیستم های آلایندگی را به دلیل کمبود قطعات متوقف کرد.
با این همه فولکس واگن اکنون اعلام کرده است تامین کنندگان موافقت کرده اند تحویل قطعات را دوباره آغاز کنند و کارخانه هایی که فعالیت شان به دلیل کمبود قطعات مختل شده بود به تدریج تولید را از سر خواهند گرفت.
تحت توافق جدید، این تامین کنندگان به مدت شش سال دیگر با فولکس واگن همکاری خواهند کرد و فولکس واگن قادر خواهد بود در مدت مذکور بخشی از نیازهایش را از تامین کنندگان دیگر تامین کند.
روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» خبر این توافق را روز چهارشنبه منتشر کرد اما فولکس واگن حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشد.
شرکت Automobilguss اعلام کرد با شراکت بلندمدت که بیش از ۴۰۰ شغل در این شرکت را تضمین می کند، موافقت کرده است.
فولکس واگن که با میلیاردها یورو هزینه رسوایی آلایندگی روبه رواست، پیش از این اعلام کرده بود به دنبال کاهش قیمت از تامین کنندگانش خواهد بود.
وزیر اقتصاد ایالت ساکسونی سفلی که یکی از اعضای هیات نظارتی فولکس واگن است، اعلام کرده که این اختلاف در بدترین زمان ممکن به این خودروساز آسیب زده است و این موضوع که مدیریت عامل اتکای بیش از حد به یک تامین کننده بوده است یا خیر باید روشن شود.
تحلیلگران بانک سرمایه گذاری یوبی اس برآورد می کنند که توقف تولید یک هفته ای در مقر فولکس واگن در وولفسبورگ، به حدود ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۳ میلیون دلار) ضرر در سود ناخالص منجر می شود و ممکن است بر تامین کنندگان دیگر هم تاثیر بگذارد.
براساس گزارش رویترز، فشار بر دو طرف برای حل این اختلاف افزایش یافته بود و وزارت اقتصاد آلمان نسبت به تبعات این اختلاف بر مشاغل هشدار داده بود.
500 شرکتی که برای مدل گلف قطعه تامین می کردند ناچار به انبارکردن تولیدشان شدند زیرا فولکس واگن در این مدت خرید نمی کرد. به علاوه مشتریان فولکس واگن با تاخیر در تحویل خودروهای جدید روبه رو شدند که لغو قراردادهای خرید و خرید از برندهای دیگر را به دنبال داشت.