معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور که روز گذشته در جلسه مشترک کمیسیون گردشگری و کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران حضور یافته بود از رشد 12درصدی گردشگری در دو سال گذشته خبر داد که به تعبیر وی، تقریباً سه برابر میانگین رشد جذب گردشگران در سایر کشورهای طی این مدت است. مسعود سلطانیفر گفت: این رقم هنوز 50 درصد با آنچه در سند چشمانداز 1404 پیشبینی شده فاصله دارد و برای رسیدن به این نرخ در پایان دوره چشمانداز باید رشد سالانه 12 تا 14 درصدی در جذب گردشگر خارجی محقق شود، تا به تعداد 20 میلیون گردشگر در پایان این زمان برسیم.
سلطانیفر با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به مطالعات دقیق در خصوص گردشگری سلامت کرده است، افزود: «برآوردها نشان میدهد که نزدیک به 280 میلیون نفر شیعه – به جز ایران- در کل جهان وجود دارد که سالانه حدود 5 درصد این تعداد از شیعیان جهان نیازمند استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی هستند، بنابراین اگر بتوانیم دستکم نیم درصد این میزان را جذب کنیم، به رشد قابلتوجهی در عرصه صنعت گردشگری سلامت دست خواهیم یافت.»
وی همچنین از سرمایهگذاری نزدیک به 40 گروه خارجی در صنعت گردشگری ایران خبر داد و افزود: «در حال حاضر بیش از 95 درصد امور صنعت گردشگری در دست بخش غیردولتی است و دولت تنها امر نظارت را در این زمینه برعهده دارد.» سلطانیفر در ادامه رفع مشکلات اعطای ویزا به شهروندان سایر کشورها را یکی از راهکارهای جذب بیشتر گردشگران خارجی عنوان کرد و گفت: «در همین زمینه ویزای فرودگاهی 15 روزه را به تصویب دولت رساندیم و پیشنهاد لغو روادید با 28 کشور جهان را نیز به وزارت امور خارجه دادهایم.» سلطانیفر ادامه داد: «اکنون در فرودگاه ویزای 30 روزه صادر میشود که تا 15 روز قابل تمدید است. ضمن آنکه اغلب سفارتخانهها نیز زمان صدور ویزا را کاهش دادهاند.»
او با بیان اینکه مناطق آزاد، مقاومتی در برابر ایجاد هماهنگی با سازمان گردشگری ندارند، گفت: «ما نباید انتظار داشته باشیم که مشتریان گردشگری سلامت در ایران، اتباع کشورهای اروپایی باشند؛ ضمن آنکه پولدارترین گردشگران ایران، اعراب حاشیه خلیجفارس هستند.» او شیوه بازاریابی گردشگری فعلی توسط ایران را بهعنوان مهمترین چالش در این بخش برشمرد و گفت: «جذب گردشگر به ایران نیازمند تبلیغات گسترده است و در عین حال باید شیوه سنتی تبلیغات و بازاریابی کنار گذاشته شود.» او ادامه داد: «یکی از الزامات سازمان گردشگری در برنامه ششم، تدوین برنامه جامع گردشگری در سال نخست برنامه است و سازمان از مشارکت فعالان اقتصادی در تدوین این سند استقبال میکند.»
محسن مهرعلیزاده رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، رشد این صنعت را دغدغه مسئولان کشور در دو سال گذشته عنوان کرد و با اشاره به هدفگذاری برنامه ششم برای افزایش تعداد گردشگران به پنج برابر گردشگران فعلی گفت: در این راستا، یکی از شاخههای اصلی گردشگری که میتواند آمار جذب گردشگران را افزایش دهد، گردشگری سلامت است.
محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز در این نشست، با اشاره به اعزام بیماران ایرانی به خارج از کشور در سالهای ابتدای انقلاب، گفت: «در آن سالها، هیأت امنای صرفهجویی ارزی برای معالجه بیماران تشکیل شد تا نسبت به اعزام بیماران داخلی به کشورهای دیگر اقدام کند و سالانه نزدیک به 300 میلیون دلار هزینه اعزام بیماران میشد، اما با جهش توان و دانش پزشکی کشور، این رویه تغییر کرد و در حال حاضر دشوارترین بیماریها در داخل کشور قابل درمان است.
محمود نجفی عرب با بیان اینکه سالانه نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان صرف هزینه دارو در داخل کشور میشود، افزود: «در حال حاضر بزرگترین مشکل بر سر راه توسعه گردشگری سلامت در کشور، عدم هماهنگی میان دستگاههای مسئول در این حوزه است.» به گفته وی، با اجرای طرح تحول سلامت، بسیاری از بیمارستانهای خصوصی کشور به دلیل مشکلات عدیدهای که با آن دست به گریبان شدند، در حال ورشکستگی هستند و سطح اشغال تختها در بیمارستانهای خصوصی کاهش قابلملاحظهای یافته است.
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این جلسه به بازار 250 میلیون نفری اطراف ایران اشاره کرد و از کشورهای ترکیه، امارات و لبنان بهعنوان رقبای اصلی ایران در عرصه گردشگری سلامت یاد کرد. به گفته محمد جهانگیری، این سه کشور توانستهاند با برنامهریزیهای دقیق، 10 برابر ایران از صنعت گردشگری سلامت برداشت کنند. وی افزود: «اتاق بازرگانی و سازمان نظام پزشکی میتوانند بهعنوان پیشران گردشگری سلامت، بخشخصوصی را در این مسیر هدایت و راهنمایی کنند.
در پایان این نشست مقرر شد همکاریهای اتاق تهران و بهطور مشخص دو کمیسیون گردشگری و اقتصاد سلامت با سازمانهای و نهادهای مربوطه مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ شود و توسعه یابد تا بتواند حلقه محکمی در رابطه بخشخصوصی و دولتی باشد و رسیدن به اهداف موردنظر از جمله افزایش جذب گردشگر تا پایان سند چشمانداز قابل دسترس شود.