آرش بخشی، مدیرعامل شرکت مهرپخش نسیم که خود کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بینالملل است، با تأکید بر اهمیت سیستم پخش و شرکتهای فعال در سراسر جهان به «فرصت امروز» میگوید: بهطور کلی امروزه با توجه به اهمیت شرایط پخش در اقتصاد شرکتها موضوع پخش به یک علم تبدیل شده و تخصصها میتوانند ضمانت بقاء یا فروپاشی اقتصادی یک تولیدکننده را تعیین کنند و اگر بخواهیم درباره اهمیت و جایگاه شرکتهای پخش در تولید صحبت کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سراسر جهان بین 35 تا 50درصد قیمت کالاها به عامل توزیع اختصاص داده شده است. بنابراین میبینیم که توزیع در واقع تکمیلکننده بخش تولید است؛ چون هدف از تولید رسیدن کالا به دست متقاضیان و مصرفکنندگان است.
بخشی در ادامه میافزاید: شرکت مهرپخش نسیم با همین رویکرد نزدیک به یک دهه پیش فعالیت خود را با توجه به اهمیت موضوع توزیع مویرگی و رشد روزافزون فروشگاههای زنجیرهای در بخش توزیع محصولات مصرفی تندرو (FMCG) با تعداد محدودی از پرسنل و ماشینهای توزیع متناسب با محصولات مورد نظرش در محدوده کوچکی از تهران آغاز کرد و فروشگاههای زنجیرهای، سوپرمارکتها و فستفودها را بهعنوان بازار هدفش انتخاب کرد تا بتواند بهعنوان پلی قابل اعتماد میان تولیدکنندگان و مشتریان فعالیت اقتصادی خود را برنامهریزی کند.
این کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بینالملل اطلاعات را یکی از ارزشمندترین داراییهای شرکتهای پخش دانسته و میگوید: شاید برخی فعالان عرصه پخش یا کسانی که علاقهمند به حضور در این نوع کسبوکار هستند تصور کنند باید در ابتدای راه دارای سرمایهای قابل توجه باشند تا بتوانند در این زمینه فعالیتشان را آغاز کنند درحالی که نباید فراموش کنیم در برخی از فعالیتهای اقتصادی سرمایه اولیه تأثیرگذاری بالایی ندارد، بلکه اطلاعات و آمار میتواند تضمینکننده موفقیت آن کسب و کار باشد که توزیع نیز یکی از آن فعالیتهاست.
این فعال صنفی درباره هزینههای شرکت توزیع نیز معتقد است: اصلیترین هزینههای شرکت توزیع یا همان پخش مربوط به حقوق پرسنل و هزینه انرژی است که بهبرنامهریزی دقیق نیاز دارد. بهعنوان مثال درباره خودروها، تعیین مسیرهای اصولی و همچنین استفاده از سیستم رهیابی برای نقطهگذاری فروشگاههای هدف و استفاده از نیروی انسانی کارآمد همراه خودرو جزو مهمترین عوامل مدیریت هزینههاست.
وی درباره تعداد پرسنل و همچنین افزایش سرمایه شرکتهای توزیع نیز میگوید: با توجه به نوع فعالیت شرکتهای پخش موضوع تعداد پرسنل باید متناسب با محدوده و همچنین تعداد محصولات توزیعی انتخاب شود. باید برنامهای مشخص برای بخشهای اداری، بازاریابی، توزیع داشته باشیم و این موضوع دارای استانداردهای مشخصی است که شرکتها یا براساس تجربه به آن رسیدهاند یا اینکه با توجه به نمونههای موفق سعی در استفاده از آنها دارند.
آرش بخشی درباره آینده فعالیت اقتصادی پخش نیز افزود: بخش تحقیق و توسعه در این زمینه یکی از مهمترین بخشهای فعالیت اقتصادی شرکتهای پخش است و باید آن را به خوبی مدنظر داشته باشیم چون هر روز متناسب با سبک زندگی مردم، بازار نیازمند کالاهای نوین و همچنین زمانبندی دقیق برای توزیع کالاست از این رو باید به صورت آنلاین و فیزیکی بازار و تولید را رصد کرد تا بتوانیم به موقع نیازهای متقاضیان را پاسخ دهیم.
این فعال صنفی، درباره تجهیزات مورد نیاز شرکتهای پخشی معتقد است که اینگونه شرکتها متناسب با کالایی که قرار است پخش کنند باید تجهیزات و فضای انبار مناسبی فراهم کنند. مثلا درباره محصولات غذایی فاسدشدنی یکی از مهمترین تجهیزات خودروهای توزیع است که باید دارای فضای مناسب آن محصول و یخچالدار باشند. ولی نکته قابل توجه درباره شرکتهای توزیعی این است که در تمام موارد نیازی نیست درباره خرید خودروهای مخصوص خودشان اقدام کنند، چون میتوان با استفاده از راهکارهایی در این زمینه هزینههای شرکت را کاهش داد چون خودرو دارای هزینههای خاص خود بوده و دائم نیازمند بهروز شدن است.
میتوان راننده با خودرو استخدام کرد یا از خدمات شرکتهای کرایه اتومبیل با قراردادهای بلندمدت استفاده کرد. بنابراین میتوانیم با استفاده از شرایط متفاوت، مدیریت هزینه داشته باشیم و در صورت لزوم نسبت به مالکیت خودروهای مورد نیاز اقدام کنیم.
وی در ادامه اضافه میکند: اما درباره محل نگهداری یا همان انبار در بسیاری از موارد لازم نیست خود شرکت توزیع دارای سردخانه باشد چون با برنامهریزی میتوان محصولات را مستقیما از تولیدکننده تحویل گرفت و به فروشگاه رساند اما در برخی موارد که تولیدکننده نزدیک محل استقرار شرکت توزیع نیست این مهم لازم است.ولی در مجموع شرکتهای پخش متناسب با منطقه تحت پوشششان و البته محل جغرافیایی تولیدکنندگان باید نقطه مناسبی را که از نظر بعد مسافتی میان تولید و مقصد مناسب باشد پایلوتی درنظر داشته باشند و نسبت به تجهیز آن متناسب با کالاهایی که قرار است توزیع کنند اقدام کنند.