محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیطزیست استان تهران با بیان اینکه میانگین شاخص کیفیت هوا در پایتخت 130 است، گفت: در این شرایط هوا برای گروههای حساس جامعه ناسالم ارزیابی میشود.
همچنین اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مشاور ارشد رئیسجمهور به ورود ایران به ۱۰ کشور پرآلاینده جهان اشاره کرد و گفت: قطعا نباید نسبت به این موضوع بیتفاوت بود. ممکن است در مجامع بینالمللی مطرح کنند هر کشوری که بیشتر تولید آلودگی میکند، باید هزینه آن را بپردازد؛ آن وقت ما باید خرج آلودگی را هم بدهیم. بیاعتنایی به این عوارض، هزینه دارد و یک روز گرفتارمان میکند.
ما باید در وضعیت اقتصاد، مصرف انرژیمان را شبیه ترکیه کنیم که این مسئله نیاز به پیشزمینههای بسیاری دارد. یک بخش از این موضوع حملونقل است که اتفاقا رسانهها و مدیران بیش از همه به آن توجه دارند. الان تمرکز اصلی روی حملونقل است؛ اما حملونقل بزرگترین بخش آلاینده نیست بلکه مصارف خانگی و تجاری بزرگترین آلایندههای تهران و کلانشهرها هستند یعنی آلودگی گازهایی که مبنای مصرف خانگی هستند، سه برابر سوخت خودروهای بنزینی و دیزلیاند.