وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تسهیل ورود و استفاده از فناوریها و نوآوریهای داخلی در صنایع و بنگاههای اقتصادی با معاونت علمی فناوری رییسجمهور تفاهمنامه امضاء کرد. بــه گـزارش خـبـرنـگار «فرصتامروز»، تفاهمنامه همکاری میان این دو نهاد در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز 20ساله و پیشتازی اقتصاد دانشبنیان بهعنوان رکن اساسی در پیادهسازی اقتصاد مقاومتی است.
به گفته محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از هفت ماه پیش تاکنون موضوع تفاهمنامه مطرح بوده که سرانجام روز گذشته به امضای دو طرف رسید. کمک به شکلگیری، انسجام و تقویت حلقههای زنجیره ایده تا صادرات و افزایش سطح آگاهی از چالشها و اولویتهای متقابل و تلاش در جهت رفع نیازها و حرکت در مسیر اولویتها، دو هدف دیگر این تفاهم همکاری هستند.
نعمتزاده روز گذشته در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: «سه بخش صنعت، معدن و تجارت در این تفاهمنامه مدنظر قرار گرفتهاند، زیرا هر سه این حوزهها به این دانش نیاز دارند. هرچقدر استفاده از علوم را در صنایع افزایش دهیم به یقین مفید خواهد بود.» او با اشاره به احیای دوباره معاونت آموزشی، پژوهشی در وزارت صنعت، اظهار کرد: «با احیای این معاونت قدمی در راستای توسعه صنعت برداشتیم. باید توجه داشته باشیم که تحقیقات در گرو پول نیست، بلکه در گرو فکر درست و همت بلند است که متاسفانه ما در این زمینه در کشور ضعیف هستیم.»
وزیر صنعت با بیان اینکه بسیاری فکر میکنند که در زمینه اقتصاد دانشبنیان باید یک صنعت راه انداخت، تصریح کرد: «ما معتقدیم که همه صنایع باید به دانشبنیان تبدیل شوند. در همین راستا یکی از موانعی را که در این راه وجود داشت در قالب لایحه رفع موانع تولید به مجلس پیشنهاد دادیم که بر این اساس و با تصویب مجلس شورای اسلامی از این پس اگر بخش خصوصی کار پژوهشی انجام داد، دولت 50 درصد هزینههایش را پرداخت میکند. این موضوعی بود که من از سال 1368 به دنبال آن بودم.»
در ادامه این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی، فناوری رییسجمهوری با تاکید بر اینکه باید پایه اقتصاد ما دانش و عقل باشد، نه بحثهای زیرزمینی، بیان کرد: چنین اقتصادی پا نمیگیرد، مگر آنکه سرمایه و شرکتهای بزرگ واردش شوند تا زمانیکه شرکتهای بزرگ و وزارتخانه بهویژه وزارت صنعت پای کار نیایند، هیچ اتفاقی نمیافتد. او ادامه داد: نوآوری در اختیار شرکتهای کوچک است و بازار دست شرکتهای بزرگ، با توجه به این موضوع ما به دنبال تشکیل زنجیرهای هستیم که واصل بین نوآوری و بازار باشد.
خودروسازان چارهای جز مشارکت با چینیها ندارند
در ادامه این مراسم، نعمتزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار «فرصت امروز» مبنی بر اینکه آیا این تفاهمنامه به صنعت خودرو و بخش معدن که هر دو از عقبماندگی تکنولوژی رنج میبرند، میپردازد، توضیح داد: «این تفاهمنامه از ابتدا تا انتهای پروسه صنعت، معدن و تجارت را شامل میشود اما اینگونه نبود که بخواهیم بهصورت جزء به جزء به هر یک از صنایع بپردازیم.»
او همچنین در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست دانش و فناوری در زمینه خودرو افزایش باید تا خودروسازان ما چینیساز نباشند؟ گفت: «وقتی رابطه ما با کشورهای دیگر قطع شده و فقط با چین روابط اقتصادی داریم طبیعی است که خودروسازان ما با چینیها مشارکت کنند، ضمن اینکه چین امروز، چین دیروز نیست، زیرا خودروسازان این کشور با کشورهای غربی طراحی انجام داده و هماهنگ شدهاند. بنابراین یک همکاری بینالمللی در آنجا رخ داده و چین به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل شده است.»