تابستان فقط هوا نیست که گرم میشود؛ بازار خیلی محصولات هم حسابی گرم است از جمله بستنی. روزگاری انتخاب مصرف کنندگان در مورد این کالا به دو سه نوع محدود میشد. میشد رفت و یک ظرف بستنی را در بستنی فروشی خورد و میشد از مغازه، بستنی چوبی یا قیفی خرید. حالا وضع فرق کرده. بازار بستنی بسیار بزرگ شده است. شاید پرفروشترین خوراکی تابستان در دسته تنقلات باشد.
میلیاردها تومان گردش مالی این بازار، 33 تولیدکننده کوچک و بزرگ را واداشته که برای بردن سهم بیشتر از این بازار به انواع ابتکارات و خلاقیتها دست بزنند. این خلاقیتها گاه جواب داده و محصولی به قول معروف گرفته و گاه هم بیحاصل بوده و راه به جایی نبرده است. شرکتهای دایتی، کاله، میهن، دومینو و پاندا از بزرگترین برندهای تولید بستنی در ایران هستند و احتمالا سهم بزرگی از بازار متعلق به این نامهای تجاری است.
درحالحاضر نزدیک به 33 شرکت تولیدکننده بستنی درکشور درحال فعالیت هستند که بسیاری از مصرفکنندگان تا به حال حتی اسم برخی از آنها را هم نشنیدهاند. خیلی از این شرکتها هم فقط به خاطر تکمیل کردن سبد کالایی شان بستنی را هم جزو محصولات خود قرار دادهاند. برای نشان دادن تلاش این شرکتها در رقابت بر سر بازار بستنی نگاهی به محصولات موفق و احیانا ناموفق سه شرکت اول میاندازیم.
شهر در تسخیر میهن
این روزها در شهر به هر طرف که نگاه کنید، بدون شک یکی از تبلیغات محصولات میهن را میبینید. اینکه این تبلیغات یاطراحیها اثربخش هستند یا نه، بماند. ولی محصولات این شرکت درحال حاضر با 10 نام تجاری به بازار بستنیخورها روانه میشود. فروتاره، کارنیتا، رویا، سالار، پریما، موهیتو، بستنی خانواده، رولت بستنی، میرکس، ویفرنا و کارنیلو 10 نام تجاری هستند.
بستنی عروسکی از برند میرکس
این همان محصولی است که لطیفههای زیادی درباره آن درست شده؛ چون شکل روی بستهبندی محصول با خود محصول یکی نیست، اما این بستنی خوشمزه است و وقتی اولینبار به بازار آمد، مصرفکنندگان زیادی را به خود جذب کرد. این محصول آنقدر محبوب شد که درحالحاضر اکثر شرکتهای تولیدکننده بستنی از این نوع بستنی تولید میکنند.
بستنی فروتاره یا همان بستنی یخی خودمان
بستنی فروتاره از محصولات پرطرفدار این روزهاست. در گفتوگو با تعدادی از خانمهای مصرفکننده متوجه شدیم مصرف این بستنی میان خانمها پرطرفدار است. میهن این ترکیب از بستنی با میوهها را در تابستان سال گذشته روانه بازار کرد و بستنی میوهای با طعم انواع توتها (طعم پوره توتفرنگی، شاتوت، تمشک تازه) و بستنییخی موشکی با طعم آلوچه جنگلی بعد از آن وارد بازارشد. به نظر میرسید میهن با این محصول به دنبال ایجاد تقاضا برای بستنیهای غیرشیرین است. فروتاره (FRUTTARE) اولین بار توسط میهن وکاله به بازار عرضه شد، البته کاله از میهن پیشقدمتر بود. ولی بعد از این دوشرکت سر و کله بقیه شرکتها هم پیدا شد. از لحاظ طعم و شکل ظاهری، بستنی میهن نسبت به بقیه بهتر است، اما گلاب داخل بستنی یخی فالودهای میهن هم این محصول را متفاوت کرده است.
دبلچاکلتها از برند پریما
کسانی که به فکر کالری و انرژی و اضافه وزن هستند، از جمع مشتریان این بستنی خارج میشوند. میهن و کاله سالهاست بر سر اینکه چه کسی برای اولین بار دبل چاکلتها را درایران تولید کرده، دعوا دارند. با اینحال، به برکت پیشرفت فوقالعاده کشور درکپیبرداری، همه شرکتها درحالحاضر این محصول را تولید کردهاند.
از انصاف نگذریم میهن بازار بهتری نسبت به بقیه رقبا در این محصول داشته است. از لحاظ طعم، دبل چاکلت میهن، دومینو و کاله با کمی تفاوت درکنار هم در بازار موجود هستند، اما میهن ادعا میکند که شکلات استفاده شده در این بستنی، وارداتی است و نسبت به بقیه بستنیهای همنام، کیفیت بالاتری دارد. با اینحال، حقیقت این است که این شرکت یونیلیور بود که برای اولینبار برای برند مگنوم خود و برای بستنیهای مگنومتایپ خود ازطعم دابلچاکلت استفاده کرد. این اتفاق در سال ۲۰۰۰ رخ داد.
بستنی تولید محصول شرکت یونیلیور دارای بافت وانیلی و دو لایه شکلات است که لایه اول در اصل سس شکلات و لایه دوم هم همان روکش شکلات است. یونیلیور، همان شرکتی است که میهن ارادت خاصی به آن دارد و قبلا لوگوی این شرکت را قرض گرفته بود، اما با کلی تغییرات بالاخره به لوگوی فعلی رسید. به هرحال با گاز اول از این بستنی طعمهای مختلفی از شکلات را در دهان حس میکنید و با این مقدمه تا انتهای بستنی خواهید رفت.
سالار بستنی ها
میهن ادعا میکند که سالار، برگ برنده این نام تجاری است و شرکتهای دیگر توانایی تولید این بستنی را ندارند. در حالحاضر فقط میهن، دومینو و پاندا سه برادر تفنگدار بستنی ایران از این محصول خوشمزه تولید میکنند و اکثر شرکتها به خاطر تکنولوژی پیچیده تولید این محصول، تمایل چندانی به اضافه کردن آن به سبد محصولاتشان ندارند.
تازهواردهای میهن، دبلمیکسبری و سوپر کارنیلو
این بستنیها از ترکیبات خاص و تازهای تهیه شدهاند و طعمی متفاوت را برای مصرفکنندگان خلق میکنند. تکنولوژی تهیه این بستنی برای اولینبار در ایران استفاده شده است. میکسبری ترکیبی از دو بستنی موفق شرکت میهن است. یکی از این بستنیها، بستنی سالار وانیلی با روکش میوهای و دیگری بستنی پریما وانیلی با روکش شکلات است.
این محصول به دلیل دوبار روکش شدن دوبار نیز منجمد میشود، درنتیجه برای تولید نیاز به تکنولوژی پیچیدهای دارد که بسیاری از شرکتها دارای آن نبوده و در نتیجه توان تولید این محصول را نیز ندارند. سوپرکارنیلو هم بستنی قیفی و خوشمزه میهن است که در همان بدو ورود، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده است. میهن در انتهای بستنی با یک تکه شکلات به استقبال مصرفکنندگان این بستنی میرود.
نوآوری به سبک کاله
برخی بر این باورند که کاله همیشه پیشتاز ارائه طعمهای جدید به بازار مصرف است؛ طعمهایی که در فاصله کوتاه بعد از ورود به بازار، توسط سایر برندها به بازار ارائه میشوند. شرکت کاله همیشه تلاش کرده تا طعم و ذائقه ایرانی را تغییر دهد و مردم را با طعمهای جدید دنیا آشنا کند.
باقلوا بستنی، باقلوای استانبولی کاله
خرداد ماه سال گذشته، باقلوا بستنی کاله روانه بازار شد. برای معرفی این محصول به بازار، کاله آگهیهای زیبایی را درنقاط مختلف تهران به نمایش گذاشت ولی به فاصله کوتاهی، طرح آگهیها اندکی تغییر کرد.
کاله ادعا کرد این بستنی با باقلوای استانبولی تهیه شده و تکههای این نوع باقلوا در این بستنی کاملاً مشخص است. در واقع بستنیها نه با اسانس یا پودر، بلکه توسط باقلواهای خریداری شده تهیه شده و مصرفکننده در حین مصرف کاملا متوجه تکههای باقلوا میشود. با این حال برخی معتقدند که این بستنی فقط اسم بستنی باقلوا را یدک میکشد و موقع خوردن آن همان طعم بستنی وانیلی با کمی گردو حس میشود و خبری از طعم باقلوای استانبولی نیست.
بستنی داغ باطعمی متفاوت
میگویند دنبال این بستنی نگردید چون به راحتی پیدا نمیشود. این بستنی با سه طعم عسل دارچین، چیلی و زنجبیل روانه بازار شده است؛ البته در نقاط بسیار خاص. اینکه چرا کاله با وجود عدم استقبال مصرفکنندگان، اینقدر به طعم چیلی در بستنیها علاقه دارد بماند، ولی درمورد طعم عسل و دارچین گفته میشود که اولین قاشق از این بستنی شما را به یاد خامه عسل میز صبحانه میاندازد، هنوز در فکر خامه عسل هستید که به یکباره طعم دارچین فضای دهانتان را پرمیکند و طعم ناگهانی دارچین حس خوب اول بستنی را از یادتان میبرد.
اینقدر طعم دارچین زیاد است که یاد فرنی سفره افطار ماه رمضان میافتید. موقع خوردن، تکههایی را هم زیر زبانتان حس میکنید که تکههای میوههای خشک و انجیر است. شاید این طعمهای متفاوت به ذائقه مخاطبان ایرانی خوش نیاید، اما قطعا از لحاظ نوآوری قابل تقدیر است.
بازار تابستانی بستنی لواشکی یا همان جیتوکاله
این بستنی از همان اولینهای کاله است. کاله بعد از تولید این محصول وعده داد که طعمهای جدیدی از آن به زودی وارد بازار میشود، ولی انتظار به سر آمد و طعم دیگری به بازار نیامد، اما میهن رقیب دیرینه کاله نه تنها مانند این محصول را به بازار فرستاد، بلکه طعمهای جدیدتری را هم تقدیم مصرفکنندگان کرد تا اینکه بالاخره طعم جدیدی از جیتو یعنی زرشک بعد از کلی انتظار به بازار آمد.
بستنیخورهای حرفهای پس از تجربه این مزه، استقبال زیادی از آن نشان دادند. بستهبندی محصول هم تروتمیز و چشمگیر است. کاله برای این نام تجاری خود تبلیغات جالبی را نیز تدارک دیده و در آن از گرافیتیها استفاده کرده است. درحال حاضر جیتو دورنگ نیز به بازار آمده و به ادعای کاله این محصول هم برای اولین بار درایران تولید میشود.
بستنی وانیلی با برونی و بستنی قهوه با برونی
این بستنی تازهترین دستاورد کاله است. یکی از دسرهای محبوب و پرطرفدار در اکثر کافیشاپها کیک برونی با بستنی است که از دسته دسرهای گرانقیمت کافیشاپهاست. کاله سعی کرده این دسر خوشمزه را به خانههای مصرفکنندگان هم بیاورد. این محصول از بستنی وانیلی با تکههایی از کیک برونی تشکیل شده است. البته علاوه بر بستنی وانیلی، بستنی قهوه با برونی نیز با همین ترکیبات روانه بازار شده است. این بستنی مانند تمامی بستنیهای دیگر کاله مخاطب خاص خود را میخواهد.
دایتی تولیدکنندهای آرام و بی حاشیه
دایتی از تولیدکنندگان آرام بستنی است؛ آرام تولید میکند، آرام تبلیغ میکند، آرام کپی میکند و آرام... ولی برخی بر این باورند که طعم بستنیهای دایتی خوشمزه است و کمی با شرکتهای رقیب فرق دارد. محصولات این شرکت از لحاظ ظاهری، بستهبندی شیک و تمیزتری نسبت به رقبا دارند.
جشنواره توفانی دایتی
دایتی تابستان سال گذشته را بسیار توفانی شروع کرد. این شرکت با برگزاری جشنوارهای تصمیم به ارائه محصولات جدیدی به بازار مصرف برای فصل تابستان را داشت. محصولات این جشنواره از طریق آگهیهای تلویزیونی، کانالهای توزیع و همچنین مطبوعات به بازار معرفی شد. از محصولات مهم معرفی شده در این جشنواره، بستنی لیتری فندق و کشمش و بستنی لیتری تافی بود، البته بماند که دایتی تبلیغات هوسانگیزی را نیز برای این محصولات طراحی و اجرا کرد. از بستنیهای بعدی این سبد، فالودههای دایتی بود. این شرکت برای اولینبار فالوده را به این شکل بستهبندی و روانه بازار کرد.
با اینحال در این محصول خبری از طعم فالودههای غیربهداشتی دوران کودکی نیست. بستنی پرنده هم محصول دیگر این شرکت است که به نظر میرسد قصد دایتی از تولید آن فقط تکمیل سبد کالایی بوده. این محصول همچنین به شکلی ناشیانه از طرح بازی پرندگان خشمگین کپیبرداری کرده است.
کیک بستنی دایتی هم با نام باریس به بازار آمد و دایتی بعد از یک سال، تلفیقی از دو محصول کیک و بستنی را روانه بازار کرد. برای اینکه محصول دارای بهترین کیفیت باشد، مراحل زیاد و سختی در تهیه آن سپری شده است. این محصول با ترکیباتی از موادی تهیه شده که برای همه دلپسند است؛ موادی چون کیک وانیلی، شکلات و سس توت فرنگی.