پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
هنر در مدارس تامین‌کننده نیاز آینده جامعه است

نهادهای مردمی و مدارس

9 سال پیش ( 1393/8/21 )
پدیدآورنده : جمال‌الدین اکرمی  

در حال حاضر به جایگاه هنر در مدارس و اهمیت آن برای دانش‌آموزان توجه نمی‌شود. این در حالی است که ما نیروی انسانی را که در زمینه تدریس هنر متخصص باشد از سال‌ها پیش آموزش داده‌ایم و البته فعالیت‌های هنری بخش عمده‌ای از مشاغل در کشور ما را به خود اختصاص می‌دهد. 

کودکان و نوجوانانی که در آینده قرار است وارد دنیای هنر شوند باید آشنایی و الفت بهتری با هنر داشته باشند. زنگ هنر در مدارس برای همین در نظر گرفته شده است. 

متاسفانه ما مشاهده می‌کنیم تا در برنامه آموزشی برای دروسی همچون ریاضی یا علوم وقت کم می‌آید، نخستین درسی که در این بین قربانی می‌شود هنر است. برای حذف زنگ هنر لازم نیست بخشنامه یا آیین‌نامه‌ای صادر شود، تنها با یک بحث شفاهی این اتفاق امکان‌پذیر می‌شود. 

بیش از 35 سال پیش محسن وزیری‌مقدم و محمود جوادی‌پور، برای دبستان تا دبیرستان کتاب‌های هنر طراحی و تهیه کردند که در مدرسه‌ها تدریس می‌شد. بعد از انقلاب به زنگ هنر توجه ویژه‌ای می‌شد اما این شرایط عوض شد، طوری که حالا نه زنگ هنری وجود دارد و نه کتاب هنر قابل قبولی. 

در حال حاضر در مدارس ما، هنر در دو مقطع آموزش داده می‌شود؛ در کلاس هفتم و هشتم، یعنی اول و دوم متوسطه و متاسفانه کتاب‌های آنها توسط کسانی طراحی می‌شود که در عرصه هنر، چهر‌ه‌های شناخته‌شده‌ای نیستند. 

من معتقدم باید برنامه‌ریزی به صورتی انجام شود که معلم‌های هنر علاوه بر آموزش هنر، فعالیت‌های اردویی را هم سرپرستی کنند. 

مطابق سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا، می‌توان چارتی از فعالیت‌های هنری و تفریحی را برای مدارس تعریف کرد و اجرای آن را برعهده متخصصان هنر گذاشت. 

در سیستم آموزش و پرورش فرانسه، کتاب‌های درسی مبتنی بر دو کلید واژه است، هوش و خلاقیت؛ ولی ما در آموزش و پرورش خودمان فقط هوش را می‌بینیم نه خلاقیت را. 

آموزش و پرورش مطلقا خلاقیت را که در زنگ هنر بسیار مهم است، در نظر نمی‌گیرد و اگر می‌خواهد ضعف‌های خود را اصلاح و خود را مطابق جهان به‌روز کند، باید قدمی پیش بگذارد و مشکلات خود را حل کند.  چندی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته باید با انجمن‌های فرهنگی و هنری ارتباط برقرار کند و از پتانسیل‌های درون آنها استفاده کرده است. نهادهای مدنی، بخشی از بدنه تصمیم‌گیری‌های ملی هستند. به‌نظر می‌رسد بسته‌ترین وزارتخانه در این زمینه، آموزش و پرورش است.

 این وزارتخانه درهای خود را روی تمام نهادهای مدنی بسته است. آموزش و پرورش باید بپذیرد که نهادهای مدنی، شاخص تصمیم‌گیری مردم هستند و برای بسیاری از امور نیاز به مشورت با انجمن‌های مردم‌نهاد است. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hQls8PID
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه