گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا در سیزدهمین دوره متوالی اندازهگیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در بین 12 شرکت عرضهکننده خودروی سواری به ترتیب رتبه ششم و دهم را از آن خود کردند.
به گزارش ایرنا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، سیزدهمین دوره متوالی اندازهگیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری مربوط به نیمه اول سال 1393 انجام شد و طی آن با 108 هزار و 4 نفر خریدار خودرو از 12 شرکت عرضهکننده خودروی سواری که بیش از 67 مدل خودرو را عرضه کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. نتایج این بررسیها افت 1.6درصدی رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال 92 را نشان میدهد. شرکت مدیاموتورز با 4.1درصد افزایش امتیاز، از بیشترین نرخ رشد رضایت مشتریان و شرکت کرمانموتور با 9.8 درصد افت امتیاز از بیشترین نرخ افت رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال92 برخوردار شدهاند.
براساس نظرسنجی انجام گرفته شرکت مدیاموتورز عرضهکننده خودروهای امجی روور مدلهای MG550 و MG6 با کسب 716 امتیاز از 1000، توانسته بیشترین رضایت مشتریان را از آن خود کند و در صدر جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری قرار گیرد. همچنین شرکتهای اطلسخودرو عرضهکننده خودروهای کیا و شرکت آسانموتور عرضهکننده خودروهای هیوندایی به ترتیب با دریافت 686 و 673 امتیاز از 1000 امتیاز در ردههای بعدی این جدول قرار گرفتند.
در این میان، رضایت مشتریان از فرآیند فروش گروه خودروسازی ایرانخودرو که 52.4 درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارد، به میزانی بوده که از 1000، امتیاز 613 را برای این خودروساز در نظر گرفته و این شرکت را در رده ششم جدول رضایتمندی قرار داده است. همچنین مشتریان میزان رضایت خود از فروش خودروهای سایپا با 41 درصد از سهم بازار کشور را با ارائه 578 امتیاز از 1000 نشان داده و آن را در رده دهم جدول جای دادهاند.
با بررسی خصوصیات مورد نظرسنجی قرار گرفته، مشتریان بیش از همه از نحوه برخورد پرسنل شرکتهای عرضهکننده خودرو راضی بوده و از طرف دیگر در مورد رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو کمترین رضایت را داشتهاند بهطوریکه خصوصیت «رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو» با امتیاز 395 از 1000 پایینترین و خصوصیت «نحوه برخورد پرسنل» با امتیاز 716 از 1000 بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین شاخصهای مورد ارزیابی کسب کرده است.
بیشتر انتقادهای مطرح شده از سوی مشتریان در فرآیند فروش خودروهای سواری مربوط به بالا بودن قیمت خودرو است که بیش از 14درصد مشتریان بهصورت مستقیم به آن اشاره کردهاند.
براساس این گزارش، در نیمه دوم سال 1392 در مجموع 405هزار و 996 خودروی سواری به مشتریان عرضه شده که از این تعداد 84.1 درصد خودروها در دسته خودروهای سدان (36خودرو)، 13.9 درصد در دسته خودروهای هاچبک (15خودرو) و دو درصد در دسته خودروهایSUV (حدود 16خودرو) قرار میگیرد.
از نکات قابل توجه اینکه، سهم بازار 95.2درصد خودروهای سدان و هاچ بک مربوط به دو شرکت ایرانخودرو و سایپا و سهم بازار 80.3 درصد خودروهای SUV مربوط به دو شرکت کرمانخودرو و مدیرانخودرو (شرکت عرضهکننده دو خودروی امویام 33X و لیفان 60X) است.