براساس اظهار نظر کــارشنــاســان مــرکــز پژوهــشهــای مجلــس شورایاسلامی «مشکلات ساختاری و مدیریتی» و «شرکتهای اقماری» پس از «دولتی بودن مالکیت» در این صنعت مشکلات جدی صنعتخودروی کشور محسوب میشوند. در طـــرح پـــژوهشـــی «آسیبشنـاســی صنعــت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالشهای موجود.» که از سوی این مرکز منتشر شده بر این نکته تأکید شده که «شرکتهای اقماری و وابسته متعدد نهتنها باری را از دوش شرکت مادر و اصلی تولیدی برنمیدارد بلکه با تحمیل فشار بر آن در قالب فروش خدمات و قطعات به صورت درصد اضافه بر قیمت تمام شده یا Cost Plus با نرخهای بسیار بالا به گونهای عمل میکنند که باوجود زیانده بودن شرکت اصلی، دارای حاشیه سود بالا بوده و به نوعی تداعیکننده انتقال عمدی سود از شرکت اصلی به شرکتهای تابعه هستند.»
نکته دیگر در مورد تأکید این پژوهش «عدم توازن بین تسهیلات دریافتی و سرمایهگذاریهای انجام شده» است که بر مشکلات شرکتهای خودروسازی اصلی افزوده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده: «خصوصیسازی واقعی با واگذاری کامل حاکمیت، مدیریت و سرمایهگذاری، اصلاح ساختار تولید و بهبود در مدیریت منابع، کاهش هزینههای مالی و سربار، استفاده از رویکرد صادرات خودرو و قطعه، افزایش سرمایهگذاری در مراکز تحقیق و توسعه، افزایش قدرت رقابتپذیری و توسعه همکاریهای خارج، استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، تولید خودروهای کم مصرف در چارچوب موازین اصلاح الگوی مصرف انرژی و طراحی و تقویت سیستمهای نظارت دقیق بر استاندارد خودروهای تولیدی از مهمترین راهکارهای تقویت صنعت خودروسازی کشور از طریق اجرای بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است.»
کــارشنــاســان مـرکز پژوهــشها با بررسی استــراتــژی و تجــارب کشــورهــای مختلف به این نتیجه رسیدهاند که: «استفاده از پلتفرم مشترک و توسعه آن در مقیاس جهانی، ادغام خودروسازان با هدف ارتقای قدرت رقابت پذیری، تقویت و ارتقای صنعت قطعهسازی در مقیاس جهانی، توسعه همکاریهای خارجی و توان تکنولوژی در تولید خودرو و در نهایت اتصال به شبکه تولید و توزیع جهانی از مهمترین جهتگیریهای کشورهای موفق در زمینه صنایع خودرو است. »
از سوی دیگر در این گزارش آمده که «رویکرد کلی برندهای معتبر خودروسازی جهان طی سالهای اخیر عمدتا به سمت تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی با مشخصههای کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و افزایش راحتی و ایمنی گرایش داشته که از مصادیق بارز آن تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی و به ترتیب در کشورهای اروپایی و ژاپن است.»
نویسندگان و تهیهکنندگان هدف اصلی این مطالعه را بررسی وضعیت صنعت خودرو، آسیبشناسی و ارزیابی و تحلیل استراتژیهای برندهای معتبر و کشورهای مختلف و استفاده از تجارب آنها در شرایط پساتحریم و سالهای برنامه ششم توسعه عنوان کردهاند.