همکاری ایران با یکی از بزرگترین بانکهای فرانسوی آغاز شد. این خبری است که منابع آگاه از دستاورد سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه میگویند. خبری که علاوه بر تأثیر مثبت آن بر روابط اقتصادی ایران با جامعه بینالمللی، بیش از همه بر تسریع روند مشارکت خودروسازان ایرانی با شرکای فرانسویشان، تأثیر خواهد داشت.
پژو، سیتروئن و رنو، سه شریک فرانسوی صنعت خودروی ایران هستند که پس از اجرای برجام، هر کدام یکراست چمدان جمع کرده و بلیت تهران گرفتند تا از بازار جذاب ایران اینبار با سرمایهگذاری بهره ببرند. در همان روزهای آغازین پسابرجام، مذاکرات ایرانخودرو با پژو به نتیجه رسید و هفته گذشته شرکت «ایکاپ» با سرمایهگذاری مشترک این دو خودروساز کار خود را در ایران آغاز کرد.
سیتروئن که البته با پژو یک شرکت محسوب میشوند اما مشارکت خود را با خودروسازان ایرانی بهصورت جداگانه ادامه میدهند نیز به کاشان رفت. این شرکت که شریک قدیمی گروه خودروسازی سایپا محسوب میشود، به جای بلیت تهران و ایجاد جوینت ونچر، یک راست به سراغ خرید 50 درصد از سهام شرکت سایپای کاشان رفت تا بهعنوان نخستین شرکت خارجی، سهامدار یکی از خودروسازیهای ایران شود.
اما رنو، که نقطه اشتراک هر دو غول خودروسازی ایران است، با وجود تمایل شدیدش به همکاری با ایران، هنوز بر سر نحوه مشارکت در جدال است اما خبرها بیانگر این است که بهزودی مذاکرات این شرکت با هر دو خودروساز ایرانی به نتیجه خواهد رسید، با یکی در قالب خرید سایت بن رو، با دیگری شاید در قالب همان جوینتونچر. اما آنچه که در فرآیند این مذاکرات همواره آزاردهنده بوده و هست، طولانی شدن مدت زمان آغاز فاز اجرایی است، موضوعی که عمده دلیل آن برقرار نشدن اتصال بانکهای ایرانی با بانکهای بینالمللی اعلام میشد و همین موضوع فرآیند نقل و انتقال پول را به تعویق میانداخت.
حالا دو هفته پس از اینکه نشریه فرانسوی فیگارو، خبر آغاز همکاریهای مالی ایران با یکی از بانکهای فرانسوی را داده بود، منابع آگاه میگویند که در جریان سفر ظریف به پاریس، این همکاریها بهصورت رسمی با یکی از بزرگترین بانکهای فرانسوی آغاز شده است. اکنون پرسش اینجاست که چنین تفاهم بزرگی بر تسریع فرآیند اجرای قراردادهای خودرویی تأثیر خواهد داشت؟
حسن کریمیسنجری، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» میگوید: «نقل و انتقال پول نقش مهمی در تجارت صنعت خودروی ایران با طرفهای خارجی دارد، با توجه به اینکه فرانسه یکی از بزرگترین قطبهای مشارکت با صنعت خودروی ایران است، اگر مشکل نقل و انتقال پول برطرف شود، یکی از دغدغههای صنعت خودروی ایران رفع خواهد شد زیرا اینکه ما نتوانیم پول را در حجمهای بالا در قراردادهای مشارکت انتقال دهیم، بسیار مانع بزرگی است.»
او میافزاید: «ارتباط مالی با بانکهای بینالمللی موجب میشود که ما به راحتی بتوانیم ال سی و السی یوزانس باز کنیم که این اتفاق تجارت و مشارکت ما را در صنعت خودرو با فرانسویها- که روی آنها حساب باز کردهایم- رونق میدهد. همچنین این موضوع تأثیر بسزایی بر قطعهسازی و ایجاد ارتباط زنجیره تأمین ما با گروه PSA خواهد داشت. بانک تجارت پاریس نیز در روند تحریمها نقش بسزایی را برای ایران بازی کرده که اکنون نیز میتواند در این معادله ایفاگر همان نقش پراهمیت باشد.»
همچنین محمدرضا نجفیمنش، عضر هیأتمدیره انجمن قطعهسازان، در این زمینه در گفتوگو با «فرصتامروز» بیان میکند: «آغاز چنین همکاری بر تسریع روند همه مذاکرات خودرویی مؤثر خواهد بود زیرا یکی از بزرگترین مشکلات ما موضوع نقل و انتقال پول بود. بنابراین چنین همکاری هم در تبادلات مالی ایران با جامعه بینالمللی مؤثر بوده و هم میتوان امیدوار بود که این موضوع آغازی برای همکاری سایر بانکهای بینالمللی با ایران باشد.»
نام بانک فرانسوی مذکور مشخص نیست اما احتمال میرود بانک مذکور همان BNP Paribas باشد که نخستین بانک فرانسوی بوده و سابقه همکاری با ایران در دوران تحریمها نیز داشته است. این همکاری با هر بانکی که آغاز شده باشد، برای صنعت خودروی ایران فالی نیک خواهد بود.
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com