مرکز آزمون جادهای خودرو با وجود گذشت بیش از یک دهه از زمان آغاز عملیات اجرایی شدن آن سال آینده به بهرهبرداری میرسد. خبری که گرچه به اعتقاد خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران را خرسند خواهد کرد.
به گزارش «فرصت امروز»، قصه راهاندازی مرکز آزمون جادهای خودرو در کشور به 12 سال پیش برمیگردد؛ وقتی که وزارت صنعت وقت با هدف جلوگیری از صرف هزینههای بالا برای تست جادهای خودروها در خارج از کشور و انجام آزمایشهای بینالمللی، دستور تاسیس آن را داد، اما مانند بسیاری از پروژههای دیگر میراث دولت هشتم، در دو دولت بعد خود به هیچ نتیجه ویژهای نرسید. تا اینکه ابتدای سال 93، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تاخیر در اجرای این پروژه که قرار بود به نخستین مرکز تست جادهای خودرو در خاورمیانه تبدیل شود، از مجریان این طرح درخواست کرد تا عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.
حالا با توجه به اینکه در حال حاضر آزمون جادهای خودروها در ایران اجرا نمیشود و خودروهای تولید داخل بدون چنین آزمونی و فقط پس از قبولی در شاخصهای پنجاهودوگانه استاندارد، تاییدیه خود را از سازمان ملی استاندارد دریافت میکنند، مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، از بهرهبرداری این مرکز تا پایان سال 95 خبر میدهد.
اشکان گلپایگانی، با اعلام این خبر، گفت: فاز اول این مرکز امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، با بیان اینکه تکمیل این پروژه به 300میلیارد تومان سرمایه احتیاج دارد، اظهار کرد: راهاندازی مراکز آزمون توجیه اقتصادی ندارد اما از نظر کیفی نیاز به چنین مرکزی برای زمانی که ما طراح خودرو باشیم نیاز است و با دستور مستقیم وزیر صنعت این مرکز راهاندازی شده است. او با بیان اینکه عملیات اجرایی مرکز آزمون جادهای خودرو پس از مدتی وقفه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مجددا از سر گرفته شد، تصریح کرد: ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن، آرتاویل تایر، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد با همکاری طراحان آلمانی در حال ایجاد این مرکز آزمون جادهای در قم هستند.
گلپایگانی افزود: هماکنون یک شرکت طراحی آلمانی وظیفه مشاوره در اجرای این طرح را برعهده گرفته است، شرکت طراحی آلمانی اوونمایر پیش از این طراحی مرکز آزمون جادهای خودرو را برای خودروسازانی مانند مرسدس بنز و پورشه بر عهده داشته است. وی تاکید کرد: وقتی تعداد خودروهای طراحی شده داخلی انگشتشمار باشد، ایجاد مرکز آزمون جاده توجیه اقتصادی نخواهد داشت، ولی نظر وزیر صنعت این است که ما در آینده طراح خودرو خواهیم شد و به همین دلیل این مرکز باید ایجاد شود. او با اشاره به اجرای شیوهنامه جدید ارزیابی خودرو، بیان کرد: اجرای شیوهنامه جدید ارزیابی خودروها از نیمه دوم امسال در کشور اجرا میشود. این شیوهنامه با هدف رفع تضاد بین ارزیابی خودروها توسط سازمان بازرسی و ارزیابی مشتریان اجرا میشود.
گلپایگانی درباره بازنگری در روش ارزیابی خودروها، توضیح داد: در حال حاضر شیوهنامه جدید ارزیابی خودروها بهصورت آزمایشی اجرا میشود، ولی نتایج قطعی آن در نیمه دوم امسال به مردم اعلام خواهد شد. در روش ارزیابی قبلی، گاهی تضادهایی بین نتایج ارزیابی خودرو توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد و همچنین رضایت مشتریان وجود داشت که در دستورالعمل جدید سعی کردیم این تضادها برطرف شود.
او ادامه داد: بهعنوان مثال، در روش قبلی تمرکز بر کیفیت مونتاژ خودرو بود، این مسئله مورد بررسی قرار میگرفت و ایرادهای موجود شناسایی میشد اما در مقابل، مشتریان با مقایسه دو خودرو با یکدیگر، در این مورد نظر میدادند. به همین دلیل تناقضهایی در نتایج رضایتمندی مشتریان و ارزیابی سازمان بازرسی کیفیت ایجاد میشد. گلپایگانی با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت این بود که روش ارزیابی خودروها به سمت نگاه مشتریان سوق داده شود، افزود: در ارزیابی جدید، شرایط سختگیرانهتری در مورد ایرادات عملکردی خودروها اعمال خواهد شد و احتمال بروز خطا کاهش مییابد.