براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان، به دنبال ایجاد یک برند زیرمجموعه برای تولید خودروهای برقی خود به منظور رقابت با شرکت های فعال در حوزه تولید خودروهای برقی نظیر تسلا و BMW است.
در این راستا و براساس اظهارات منابع نزدیک به مرسدس، این خودروساز مشهور آلمانی، قصد دارد در آینده ای نزدیک و پس از رونمایی از برند خودروهای الکتریکی خود، دو خودروی برقی در کلاس SUV و دو مدل در کلاس سدان به بازار عرضه کند. ارائه اطلاعات مذکور از سوی این افراد در شرایطی صورت می گیرد که هیچ اطلاعاتی از پروژه مذکور به صورت رسمی به رسانه ها ارائه نشده و نام برند مذکور هنوز مشخص نیست.
به گزارش بلومبرگ، تنها خبر منتشر شده از سوی مرسدس در رابطه با تولید خودروهای برقی، به نمایش نخستین مدل الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی پاریس برمی گردد. در همین چارچوب و طبق اطلاعات موجود، خودروی مذکور در کلاس SUV بوده و می تواند پس از هر بار شارژ کامل باتری های خود، مسافتی معادل 500 کیلومتر را طی کند. همچنین خودروی مذکور دارای زبان طراحی منحصر به فردی خواهد بود که شرکت مرسدس بنز برای محصولات برقی خود در نظر گرفته و از این طریق قصد دارد آنها را از سایر محصولات خود متمایز سازد.
در این میان کارشناسان معتقدند الزامات قانونی کاهش آلایندگی خودروهای تولید شده در شرکت های خودروسازی اروپایی و موفقیت شرکت آمریکایی تسلا با معرفی « Model S » به بازار، از جمله دلایل برنامه ریزی خودروسازان اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری و توسعه تکنولوژی مورد نیاز به منظور تولید و عرضه خودروهای برقی به بازار است. به عقیده فعالان حوزه صنعت خودرو، شرکت های خودروسازی آلمانی (که از جمله شرکت های پیشتاز در بازار خودروهای لوکس محسوب می شوند) در چنین شرایطی نیازمند آن هستند تا توانمندی های خود را در عرصه طراحی و توسعه مدل های برقی به نمایش گذاشته و محصولات با کیفیتی را روانه بازار کنند.
با وجود تلاش های اخیر خودروسازان معتبر جهان برای گسترش محصولات برقی خود، خریداران خودرو در آلمان نسبت به آینده خودروهای برقی چندان خوشبین نبوده و محدودیت هایی نظیر طی مسافت کوتاه پس از هر بار شارژ کامل، نیازمندی به مدت زمان طولانی برای شارژ باتری ها، طراحی های نه چندان جذاب و قیمت گران این خودروها را از جمله مشکلات اصلی خودروهای برقی ذکر می کنند.
لازم به ذکر است که برنامه ریزی برای تولید یک برند مخصوص برای خودروهای برقی از سوی مرسدس بنز در حالی صورت می گیرد که این خودروساز آلمانی پیش از این تنها با اضافه کردن باتری و پیشرانه های برقی به مدل های فعلی خود، اقدام به عرضه خودروهای برقی به بازار می کرد که این موضوع در مقایسه با سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی رقیب قدرتمند آن یعنی BMW (که سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه تولید فیبرکربن و طراحی خاص و منحصر به فرد خودروهای برقی خود صورت داده است) راه حل بسیار ارزان قیمتی محسوب می شود.
حال، برنامه ریزی اخیر مرسدس برای تولید خودروهای برقی با زبان طراحی و برند منحصر به فرد، سبب تغییر جایگاه دو خودروساز آلمانی شده است؛ چرا که مدیران شرکت خودروسازی BMW اخیراً اعلام کرده اند که آخرین مدل برقی تولید شده این شرکت که با برند « i » به بازار عرضه می شود تا پنج سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در همین رابطه یکی از افراد نزدیک به مرسدس بنز به رسانه ها گفت: این شرکت فرآیند فروش خودروهای برقی خود را تا کمتر از 10 سال آینده آغاز خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت دایملر که مرسدس بنز از شرکت های زیرمجموعه آن محسوب می شود اعلام کرده که قصد دارد تا نخستین کامیون برقی خود را طی پنج سال آینده به بازار عرضه کند، همچنین دایملر قصد دارد نسخه برقی تمامی مدل های تولید شده با برند «Smart» را نیز به بازار عرضه کند.