معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: قیمت جابهجایی بار در داخل كشور در بخش ریلی و جادهای با هم تناسب ندارند؛ از همین رو، راهآهن تصمیم گرفته تا نرخ جابهجایی سنگ آهن و فولاد را كاهش دهد.
به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی كرباسیان در دومین همایش بینالمللی انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران افزود: یكی از چالشهای جدی در بخش صادرات سنگ آهن و فولاد، موضوع حملونقل هم در داخل و هم برای صادرات است.
وی كمبود تجهیزات استخراج و بارگیری را یكی دیگر از مشكلات برشمرد و درباره حملونقل دریایی گفت: اكنون در هیچ یك از اسكلههای كشور امكان پهلوگیری كشتیهای 300 هزار تنی وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا هزینههای صادرات افزایش و قدرت رقابتپذیری تولیدات كاهش یابد.
وی افزود: در این مورد راهآهن مسئله كاهش تعرفههای حملونقل ریلی را برای سنگ آهن و فولاد در دست بررسی دارد كه اگر این نرخ با حملونقل جادهای متناسب شود، مشكلات این بخش تا حدودی كاهش مییابد.
كرباسیان در ادامه سخنان خود به اهمیت سرمایهگذاری در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره كرد و افزود: ایمیدرو با امضای تفاهمنامهای با دو بانك كشور و ضمانت صندوق بیمه فعالیتهای معدنی، امكان ورود ماشینآلات نو و مدرن معدنی را به كشور فراهم كرده كه این مسئله در كاهش هزینهها نقش دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی و شركت ملی فولاد ایران كه نام آنها در فهرست واگذاریها قرار داشت، با پیگیریهای دولت یازدهم علاوه بر اینكه از فهرست واگذاریها خارج شد، مصوب شد سرمایه صندوق از 10 میلیارد تومان فعلی به 68 میلیارد تومان یابد و در مرحله بعد سرمایه صندوق به 200 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. كرباسیان با بیان اینكه ایمیدرو از تاسیس كنسرسیومهای سنگ آهن و فولاد استقبال میكند، تصریح كرد: ایمیدرو حامی تولیدكننده، صادركننده و سرمایهگذاران است.