«آیا احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار تا پایان سال» وجود دارد؟ به این پرسش کارشناسان اقتصادی، پس از توقف یکباره طرح تسهیلات خرید خودرو که قرار بود تا اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد، پاسخ متفاوتی میدهند. افزایش قیمت خودروهای داخلی از ابتدای سالجاری به دلیل رکود و اختلاف میان شورای رقابت و خودروسازان به تعویق افتاد. در نهایت با شکلگیری کمپین نخریدن خودروی داخلی، نهتنها صحبتی از افزایش قیمت خودرو شکل نگرفت بلکه رکود در بازار قوت گرفت و در نتیجه قیمت خودرو در بازار به کمتر از قیمت نمایندگیها رسید.
البته کارشناسان اقتصادی دلیل عمده این رکود را، رکود انتظاری دانستند که ناشی از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای و انتظار برای رونق اقتصادی و کاهش قیمتهاست. دولت برای کمک به خودروسازانی که گفته میشد 100 هزار خودرو در انبارهای خود داشتند و رونق بخشیدن به بازار، طرح وام 25 میلیون تومانی را کلید زد که قرار بود تا شش ماه ادامه داشته باشد اما طرح شش ماهه، تنها شش روز دوام آورد، در حالیکه بیش از 110 هزار دستگاه در این طرح پیشفروش شده بود. حالا مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی میگوید که وزارت صنعت میزان موجودی انبار خودروسازان را 51 هزار دستگاه اعلام کرده بود و همین نکته به احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار جان میبخشد.
اصولا در ماههای پایانی سال تقاضا برای خرید افزایش پیدا میکند درحالیکه خودروسازان همچنان مشغول تولید برای تأمین خودروهای پیشفروخته خود هستند بنابراین خودروی صفر مانند گذشته در بازار موجود نخواهد بود. از همین رو این امکان وجود دارد که دلالها در حاشیه بازار با قیمت خودروهای صفر بازی کرده و افزایش قیمت خودرو را در بازار رقم بزنند.
علیرضا پورفرج، اقتصاددان، در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: «وقتی خودروسازان بیش از موجودی انبارهای خود پیشفروش کردهاند، طبیعتا تا زمان تأمین آنها خودروی صفر در بازار نایاب خواهد شد و امکان فروش خودروهای صفر از سوی دلالان با قیمت بالاتر، بالا خواهد رفت. نکته دیگر این است که خود خودروسازان پیشبینی فروش اینچنینی را نمیکردند بنابراین امکان زمانبر شدن تأمین قطعات و در پی آن تحویل با تأخیر خودرو وجود دارد. همین موضوع امکان افزایش قیمت در بازار را رقم میزند.» او میافزاید: «متأسفانه تبعات این طرح در نظر گرفته نشده بود و توقف یکباره آن موجب بیاعتمادی مردم و بیثباتی در بازار خودرو خواهد شد.»
همچنین امرالله امینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: «تسهیلات ارائه شده از سوی دولت، تعهد 110 هزارتایی را برای خودروسازان رقم زد که انتظار آن نمیرفت. طبعتا اجرای این تعهد زمانبر خواهد بود و همین زمان به دلالان اجازه تغییر در بازار ثانویه را میدهد که افزایش قیمت یکی از آنهاست.» این کارشناس اقتصادی، ادامه میدهد: «البته نمیتوان به دولت هم برای توقف این طرح خرده گرفت زیرا پیشبینیها چنین استقبالی را نشان نمیداد و ادامه آن موجب خروج پول بیشتر از خزانه بانک مرکزی میشد.»
اما جمشید پژویان، اقتصاددان، اعتقاد دیگری دارد و میگوید که خودروسازان بیش از آنچه آمارها نشان میدهد، خودرو در انبارهای خود دارند. او در گفتوگو با «فرصت امروز» اظهار میکند: «خودروسازان از اول سقف این تسهیلات را میدانستند و بهراحتی میتوانند این تعهدات را تأمین کنند. تشکیل صف برای خرید خودرو به خاطر وام 25 میلیون تومانی بود که عدهای را وسوسه کرد. هنوز کسی برای خرید خودروی گرانقیمت و بیکیفیت ایرانی بدون تسهیلات 25میلیون تومانی صف نکشیده بنابراین امکان افزایش قیمت به دلیل کمبود خودرو در بازار منتفی است.»
او تأکید میکند: «مردم پیش از این طرح به این نتیجه رسیده بودند که خودروی داخلی خریداری نکنند اما به دلیل وسوسهکننده بودن طرح دولت عدهای به سمت خودروهای داخلی رفتند و عده باقیمانده کسانی هستند که قطعاً با وام 25 میلیون تومانی هم خودروی داخلی خریداری نمیکنند.»
نظرات متعددی در زمینه احتمال افزایش قیمت خودرو در ماههای پایانی سال وجود دارد که فقط تاریخ تحویل خودروهای پیش فروش شده میتواند به رد یا تأیید این تئوری منجر شود.
فهرست کامل قیمت روز خودرو