طی سال های اخیر، برند تلفن همراه نوکیا حضوری کمرنگ و تقریبا غیرفعال در عرصه رقابت داشته است. این در حالی است که تا همین یک دهه پیش، بسیاری از کاربران تلفن همراه از انواع محصولات شرکت نوکیا استفاده می کردند.
در دوران غیبت نوکیا، برندهای دیگر به سرعت مطرح شدند و ورود به جمع برترین های تلفن همراه روز به روز دشوار تر شد تا جایی که این روزها، راه یافتن به باشگاه پرفروش ها به آرزوی بسیاری از تولید کنندگان تبدیل شده است.
اگرچه طی سال ها و ماه های اخیر شایعات متعددی درخصوص بازگشت نوکیا به عرصه تولید تلفن همراه به گوش می رسید، اما این شایعات اغلب با رد خبر از سوی مسئولان عالی رتبه این شرکت یا عدم تایید آنان روبه رو می شد. با این وجود جدیدترین خبرها نشان می دهد این بار نوکیا عزمی راسخ برای بازگشت به میدان رقابت دارد و قرار نیست پاپس بکشد.
اگرچه توضیح روش بازگشت نوکیا به بازار تولید کمی پیچیده به نظر می رسد، اما به نظر می آید تیم جدید اجرایی نوکیا با نام تجاری HMD فعالیت هایی چندبعدی را آغاز کنند؛ فعالیت هایی که به گفته اعضای اصلی این تیم از اوایل سال 2017 آغاز خواهد شد. براساس این خبرها، قرار است این شرکت با همکاری FOXCONN فعالیت های تولید تلفن همراه را در چین و ویتنام آغاز کند اما محور اصلی فعالیت های دو شرکت بر بازاریابی و طراحی متمرکز خواهد بود.
براساس گفته های آرتور نوملا، مدیر ارشد طرح بازیابی نوکیا، احیای نوکیا با حضور بزرگان و نام های شناخته شده انجام می شود. «فلورین هیچ» از طراحان شناخته شده ای است که با سابقه فعالیت در کمپانی HTC به طرح جدید نوکیا پیوسته است.
با همه این امکانات، پرسش اصلی اینجاست که آیا نوکیا قادر است در بازار رقابت جدی بین سیستم عامل های اندروید و ios و نام های شناخته شده ای مثل اپل، سامسونگ و. . . سربلند شود؟ اعضای تیم احیای نوکیا معتقدند پاسخ این سوال مثبت است. به گفته آنان قرار نیست نوکیا اسیر طرح های رویایی و بلندپروازانه ای شود که به سختی محقق می شوند. نوکیا قصد دارد به جای تمرکز بر احساسات مشتری ها و تشویق آنان به خریدهای احساسی و بی مصرف، با ایده ها و طراحی های جدید خود، هر آنچه برندهای دیگر فراموش کرده اند، به خریداران تقدیم کند.
درواقع هدف نوکیا، قرار گرفتن در باتلاق رقابت های کنونی بازار و به ویژه بازار رقابت اندروید نیست، بلکه استفاده از طراحان خلاق و با تجربه است. افزون بر اینها عدم انتشار وعده های بی اساس درخصوص تلفن های همراه عجیب و غریب، نشان می دهد تیم جدید نوکیا قصد دارند به جای غافلگیر شدن، به غافلگیر کردن مخاطبان بپردازند و طرحی متفاوت تر از همیشه به بازار ارائه کنند.
ارتباط با نویسنده: royapakseresht@gmail.com