در سالهای اخیر با رشد و توسعه فناوریهای مبتنی بر وب و ارتقای ظرفیت شبکههای تعاملی در محیط اینترنت، شاهد گرایش عمومی به سوی شبکههای اجتماعی بودهایم. توسعه شبکههای اجتماعی بهعنوان یک مقوله جدید فناورانه و بهعنوان یک زیرساخت ارتباطی و تعاملی که منجر به حضور و فعالیت عمومی در آنها میشود علاوه بر مزیتها و فرصتهای بسیاری که ایجاد میکند طبیعتا با خود چالشها و مسائلی نو به همراه دارد که بهترین شیوه و روش برای مواجهه با این چالشها در گام اول شناخت و تحلیل تهدیدها و فرصتهای حاصل از آنهاست.
نکته بارز و ناگزیر آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای شبکههای اجتماعی روزبهروز گستردهتر و متنوعتر و از همه مهمتر کاربردیتر و تخصصیتر میشود و این ما هستیم که باید خود را برای بهرهگیری از مزیتهای بیشمار آنها آماده کنیم. مقولههایی همچون آموزش، اطلاعرسانی، فرهنگسازی و تبلیغات مفاهیمی هستند که در حوزه اجتماعی بسیار مهم و حساس هستند، این تاثیر زمانی نمایانتر میشود که بدانیم شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از بسترهای مهم ترویج و حتی فروش محصولات و خدمات کسبوکارهای مختلف قابل استفاده هستند.
از دلایل پذیرش اجتماعی بالای اطلاعرسانی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی میتوان به تبادل پیامها میان شبکههای دوستی، کوتاه بودن پیامها و همچنین قابلیتهای چند رسانهای شبکههای اجتماعی اشاره کرد اما نکته مهم در پذیرش آموزشهای اجتماعی در این شبکهها این است که بسیاری از اوقات مفاهیم و مطالب از طریق دوستان و آشنایان به مخاطب منتقل میشود و به همین دلیل او در برابر پذیرش آموزش ضمن اینکه مقاومتی نشان نمیدهد حتی از آن استقبال هم میکند و حتی ممکن است خود عاملی برای نشر آن محتوای آموزشی باشد.
با این تفاسیر به نظر میرسد ذات و ماهیت شبکههای اجتماعی چیزی جدا از دنیای واقعی انسانی نیست که به واسطه فناوریها و امکانات نرمافزاری زمینه ارتباط سریعتر و راحتتر انسانها را باعث میشود و همانند جامعه و دنیای واقعی ممکن است با چالشها و مشکلات و خوبیهایی نیز همراه باشد و این هنر و توانمندی متخصصان و مدیران و تصمیم گیران است که این بسترهای مفید را در راستای اهداف کلان کسبوکار مورد استفاده قرار دهند.
آمارها نشان میدهند که 85 درصد از طرفداران هر برندی در فیسبوک، آن برند را به دیگران توصیه کردهاند همچنین 43 درصد از بازاریابان در سال 2013، مشتریانی از طریق لینکداین پیدا کردهاند و حدود 46 درصد از کاربران آنلاین هنگام تصمیمگیری برای خرید، به اطلاعات رسانه اجتماعی اعتماد میکنند.آمارهایی از این دست که توسط موسسات معتبر بینالمللی استخراج شدهاند بر اهمیت بیش از پیش بهرهبرداری اصولی از شبکههای اجتماعی برای توسعه کسبوکار تاکید دارند.
در این میان بانکها بهعنوان نهادهای ارائهدهنده خدمات به گروههای مختلف اجتماعی میتوانند از این بستر که ضریب نفوذ بالایی در میان لایههای مختلف دارد بهرهبرداری کنند.البته این حضور در شبکههای اجتماعی همراه با چالشها و مسائلی است که هر یک به تنهایی مجال بحث و بررسی خود را میطلبد اما اگر بخواهیم بهطور اجمالی به آن اشاره کنیم میتوانیم از ضرورت برنامهریزی جدی بانکها در سطح کلان برای حضور رسمی در شبکههای اجتماعی و ضرورت حضور تبلیغاتی و بهرهبرداری از اطلاعات و سنجش ذائقه عمومی در این شبکهها یاد کنیم. همچنین نقش مهم کارکنان بانکها از یکسو و مشتریان وفادار آنها از سوی دیگر برای ترویج برند بانکها در شبکههای اجتماعی غیرقابل انکار است.
مدیر شرکت ایدهپردازان دنیای نوین