همایش سه روزه شرکتهای نوظهور در اقتصاد ایران موسوم به «پل» (آی بریج) با هدف بررسی فرصتهای رونق و توسعه برای تعامل با همتایان غربی هفته گذشته در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد. حدود 60 درصد شرکتهای حاضر در این همایش ایرانی بودند و شرکتکنندگان در این همایش تلاش کردند که فرصتهای رشد و رونق اقتصادی برای شرکتهای نوپای ایرانی را مورد بررسی قرار دهند. نقش آموزش و مربیگری شرکتهای نوپا، رهنمودهای سرمایهگذاری و تبادل دیدگاهها در موضوعاتی همچون تعیین علامت تجاری (مارک یا برند)، نوآوری اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی در ایران، سرمایهگذاری با مخاطره بسیار بالا و دادههای اطلاعاتی عظیم از محورهای موضوعی این کنفرانس بود.
برگزارکنندگان این رویداد معتقدند که این همایش فرصتی مغتنم پیشروی شرکتهای نوپای ایرانی است تا از مجرای آن تولیدات و خدمات خود را در یک گردهمایی بینالمللی در برلین به نمایش بگذارند و ضمن آن عملکرد خود را در یک صحنه بینالمللی به بوته ارزیابی و نقد در محک آزمون قرار دهند. نقش آموزش و مربیگری شرکتهای نوپا، رهنمودهای سرمایهگذاری و تبادل دیدگاهها در موضوعاتی همچون تعیین علامت تجاری (مارک یا برند)، نوآوری اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی در ایران، سرمایهگذاری با مخاطره بسیار بالا و دادههای اطلاعاتی عظیم از محورهای موضوعی این کنفرانس بود. «فرصتامروز» در گفتوگو با تعدادی از کارآفرینان حاضر در همایش آیبریج نتایج حاصل از این همایش را مورد بررسی قرار داده است.
***
محسن ملایری:
تجربیات کارآفرینان اشتراک گذاری شد
محسن ملایری، بنیانگذار آواتک (شتابدهی به استارتاپهای ایرانی) معتقد است که کارآفرینان ایرانی با حضور در همایشهایی مانند آیبریج میتوانند به بازارهای فراتر از ایران فکر کنند و از طریق اشتراکگذاری تجربیات، راه آزمون و خطا را پیش نگیرند.
به نظر شما تعامل برقرار شده میان کارآفرینان ایرانی و خارجی در جریان همایش آیبریج، چقدر در عملکرد شرکتهای نوپا و کارآفرینان موثر خواهد بود؟
آنچه سعی شد بهخوبی اتفاق بیفتد، حضور کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در همایش آیبریج بود. بحث دیگر ارائه دستاوردهایی بود که در ایران در حوزه تکنولوژی و کارآفرینی تکنولوژی وجود دارد. زیرا تصور برخی از کارآفرینان و شرکتهای خارجی این است که شرکتهای فناوری و تکنولوژی درایران بسیار کم هستند و بنابراین یکی از بهترین روشها برای اینکه کارآفرینان ایرانی خارج کشور از وضعیت فعلی این شرکتها در ایران مطلع شوند حضور در همایشهایی مانند آی بریج است. در همین راستا همایش آیبریج کمک میکرد که کارآفرینان ایرانی خارج از کشور متوجه شوند وضعیت فعلی به چه صورت است و به شکل آگاهانهتری به کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی کمک کنند.موضوع دیگر این بود که در همایش آیبریج ارتباطات و تعاملهایی میان کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی با کارآفرینان خارجی برقرار شد. در این همایش فردی که در یک شرکت موفق اروپایی کار میکند، برای کارآفرینان جوان مشاورههایی را ارائه میداد که بسیار مفید و موثر بود.
حضور کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی چقدر به آنها کمک کرد تا از نیازهای بازارهای جهانی اطلاع پیدا کنند و بتوانند خدمات و محصولات خود را مبتنی بر این نیازها تولید و عرضه کنند و در این راستا لغو تحریمها میتواند چقدر موثر باشد؟
البته بسیار ایدهآلگرایانه است که چنین رویدادی بتواند با این سرعت در این حوزه تاثیر بگذارد. موضوعی که بهطور مشخص میتوان اشاره کرد این است که تحریمها بیش از آنکه به دلایل سیاسی و اقتصادی روی نگاه کارآفرینان به بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد، خود تصور تحریمهاست که ذهن کارآفرینان را محدود به بازار محلی میکند و به ورود به بازارهای فراتر فکر نمیکنند. ولی حضور در تمام کنفرانسهایی که در سطح بینالمللی برگزار میشود، این خوبی را دارد که معلوم میشود در سایر کشورها چه اتفاقاتی میافتد و کشورهای مشابه چگونه توانستند بازارهای بینالمللی را هدف قرار دهند. به هر حال در کشور ما در حوزه تکنولوژی بهخصوص در کسبوکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات مزیت رقابت وجود دارد. بنابراین حضور در همایشهایی مانند آیبریج میتواند مفید باشد اما اینکه کارآفرین به این فکر کند که با حضور در این همایش چطور میتواند سایر بازارها را هدف قرار دهد، چندان منطقی به نظر نمیرسد اما کارآفرینان با حضور در چنین رویدادهایی میتوانند به بازارهای فراتر از ایران فکر کنند و از طریق اشتراکگذاری تجربیات، راه آزمون و خطا را پیش نگیرند.
بهطورکلی همایش آیبریج چه نتایج و دستاوردهای خوبی برای کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی داشت؟
حداقل دستاورد همایش آیبریج این است که به عنوان یک گام در این مسیر میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته به نظر من کلیت حرکت میتواند تاثیرات بسیار مثبتی را در جامعه کارآفرین ایران بگذارد و همانند کشورهایی مانند هند به دستاوردهای خوب و قابلقبولی در آینده دست یابیم.
***
حمیدرضا احمدی:
تعامل کارآفرینان ایرانی و خارجی شفاف میشود
به گفته حمیدرضا احمدی، دبیر کانون کارآفرینی ایران اگر مذاکرات هستهای به نتیجه برسد، تعامل میان کارآفرینان ایرانی و خارجی از کشور مشخص و واضح خواهد شد و هم از نظر انتقال تجربه و هم از لحاظ سرمایهگذاری این اتفاق رخ خواهد داد.
به نظر شما حضور در همایش آیبریج و تعامل برقرار شده میان کارآفرینانی ایرانی و خارجی به چه میزان برای کارآفرینان ایرانی موثر بوده است؟
شخصا برای من حضور در همایش آیبریج به شکلی بود که توانستم با کسانی که از ایران آمده بودند و افرادی که با ایران بسیار آشنا شده بودند، تعامل برقرار کنم و موضوعات زیادی را از آنها بیاموزم. فکر میکنم استارتاپهایی که از ایران آمده بودند، توانستند بسیار زیاد از بازخوردهای این تعامل استفاده کنند.
تعاملی که میان کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی با کارآفرینان و شرکتهای مطرح دنیا برقرار شد، میتواند چه تاثیرات مثبتی برای کارآفرینان و شرکتهای ایرانی داشته باشد؟
ممکن است دو اتفاق بیفتد. یک اتفاق این است که اگر مذاکرات هستهای به نتیجه برسد، تعامل میان کارآفرینان ایرانی و کارآفرینان خارج از کشور مشخص و واضح خواهد شد و هم از نظر انتقال تجربه هم از لحاظ سرمایهگذاری این اتفاق رخ خواهد داد. حال اگر مذاکرات هستهای بیش از زمان تعیین شده به طول بینجامد یا به نتیجه نرسد، تعامل میان کارآفرینان ایرانی و کارآفرینان خارج از کشور به صورت چراغ خاموش و غیررسمی اتفاق خواهد افتاد.
حضور در همایشی مانند آیبریج، چقدر به کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی کمک میکند تا از نیازهای بازار جهانی اطلاع پیدا کنند؟
تمام این موارد مربوط به نتیجه مذاکرات هستهای میشود. یعنی هرچقدر ایرانیها به خارج از کشور متصل شوند و از تجربیات شرکتها و کارآفرینان خارجی استفاده کنند، اگر تحریمها پابرجا باشد عملا هیچ استارتاپی نمیتواند به صورت رسمی بیرون از ایران فعالیت کند. برخی استارتاپها ترجیح میدهند که دفتری در دوبی یا ترکیه بگیرند و به صورت غیررسمی کارهایشان را در ایران انجام دهند و به مشتریان خارج از کشور بفروشند ولی این مدل خیلی پایدار نیست و به ندرت پیش میآید که ایرانیها بتوانند این کار را انجام دهند.
پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای دو اتفاق میتواند رخ دهد؛ یکی اینکه هم ما میتوانیم به مشتریان خارج از کشور فروش محصول داشته باشیم و هم شرکتهای موفق خارجی میتوانند داخل ایران شوند. در این شرایط اگر شرکتهای نوپای ایرانی آماده نباشند، رقابت کردن با شرکتهای موفق بینالمللی سخت خواهد بود. برگ برندهای که داریم و میتوانیم از آن استفاده کنیم، تجربه و دانش شرکتهای ایرانی خارج از کشور است و باید از این دانش استفاده کنیم که بتوانیم با کشورهای خارجی رقابت کنیم.
به نظر شما همایش آیبریج چه خروجی و نتیجهای برای کارآفرینان و شرکتهای نوپای ایرانی داشت؟
البته نمیتوان از یک رویداد سه روزه انتظار معجزه داشت. کاری که آیبریج کرد این بود که تا حدودی هدفها را مشخص کرد که خوب است در آینده چه اتفاقاتی رخ دهد. یک هدف مشخص شده این است که شرکتهای ایرانی لزوما به پول احتیاج ندارند ولی به دانش و تجربه بسیار زیادی نیاز دارند که این موضوع به عنوان یکی از اولویتها برای ایرانیان خارج از کشور قرار گرفت. در این همایش آشنایی و تعامل بسیار خوبی میان افراد داخل و خارج از کشور برقرار شد که نتایج آن را میتوان در آینده نزدیک مشاهده کرد.
***
هدی نوریان:
آیبریج فرصتی برای آموختن مسائل مدیریتی بود
به گفته هدی نوریان، از کارآفرینان حاضر در همایش آیبریج، یکی از نکات مهم در همایش مذکور این بود که کارآفرینان ایرانی توانستند با افرادی ملاقات کنند که مسائل مدیریتی را از آنان بیاموزند. به گفته وی، در همایش آیبریج کارآفرینان بسیاری حضور داشتند که تجربیات خود را در اختیار دیگران گذاشتند.
به نظر شما تعاملی که در جریان برگزاری همایش آیبریج در برلین آلمان، میان کارآفرینان ایرانی و کارآفرینان سایر کشورها برقرار شد، میتواند چه تأثیراتی بر عملکرد شرکتها و کارآفرینان ایرانی داشته باشد؟
تعاملی که در همایش آیبریج وجود داشت، میتواند بسیار مؤثر واقع شود. البته نه فقط به این دلیل که ایرانیها با شرکتهای خارجی در تماس بودند، بلکه آیبریج جایی بود که ایرانیها توانستند ملاقاتهایی با سرمایهگذاران ایرانی خارج از کشور و افرادی که دارای تجارب موفق هستند، داشته باشند. در این همایش کارآفرینان ایرانی این فرصت را داشتند تا با افرادی که میتوانستند به آنها مشکلات موجود در استارتاپها را بیان کنند و این نکته را به آنها متذکر شوند که مناسبتر است با چه کسانی کار کنند و با چه کسانی کار نکنند، تعامل داشته باشند.
همایش آیبریج چه فرصتهایی را برای کارآفرینان ایرانی فراهم کرد تا متوجه شوند که در دنیای کسبوکار چه میگذرد؟
در مجموع فرصت بسیار خوبی بود. یکی از مهمترین مسائلی که در این همایش وجود داشت این بود که راهی که فرد دیگری رفته و شکست خورده را فرد دیگری نرود و بتواند از تجربیات افرادی که شکست خوردهاند، استفاده کند. البته قرار نیست همه به آنچه میخواهند، دست یابند اما میتوانند پیشرفت بسیار زیادی داشته باشند.
همایش آیبریج چقدر کمک کرد که شرکتها و کارآفرینان ایرانی از نیاز بازارهای جهانی اطلاع پیدا کنند؟
بیشتر تمرکز کارآفرینان ایرانی روی مشکلات زیرساختی و بازار ایران است و میخواهند که در این مقطع موفق شوند. در واقع کارآفرینان ایرانی به دنبال این نبودند که در خارج از ایران مارکت بگیرند اما توانستند از تجارب موفق شرکتهای خارجی استفاده و شرکتهای موفقی را در ایران تأسیس کنند.
در کشور ما معمولاً زمانی که میخواهند یک شرکت نوپا تأسیس کنند، چندان این موضوع را تحلیل نمیکنند که در ایران و دنیا چه شرایطی وجود دارد و اصطلاحا با علم مدیریت مدرن اقدام نمیشود. آیا آیبریج میتواند کمک کند تا مسائل مدیریتی در تأسیس و فعالیت شرکتها لحاظ شود؟
یکی از نکات مهم در همایش آیبریج این بود که کارآفرینان ایرانی توانستند با افرادی ملاقات کنند که مسائل مدیریتی را از آنان بیاموزند. به نظر من مهمترین موضوع برای اینکه یک شرکت تأسیس و شروع به کار کند این است که اصلاً عوامل خارجی در نظر گرفته نشود و ابتدا مشخص شود که در شرکت قرار است چه مدیریتی اعمال شود. در همایش آیبریج کارآفرینان بسیاری حضور داشتند که شرکت تأسیس کرده و استارتاپ داشتند و آمده بودند تا تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارند.