تشبیهی وجود دارد برای فرش و وسایل الکترونیکی که کار خواندن کتاب را برای ما آسان کرده اند. تبلت یا لپ تاپ و ابزارهای رسانه ای این امکان را به ما می دهند که در دنیای جدید، میلیون ها کتاب را در دستگاه خود ذخیره کنیم و هر وقت دلمان خواست با یک کلیک به کتاب برسیم و آن را مطالعه کنیم. در ظاهر این تصویر زیباست، اما همه کتاب خوان ها حتما با من موافقند که گرفتن کتاب در دست و تورق کاغذهای آن و آن نوستالوژی جذاب و ماندگار بی شک چیز دیگری است و ابزار نوین جای آن را نمی گیرد.
با گسترش شهرنشینی و زندگی مدرن و در اصطلاح «زندگی سوپرلوکس» ، به زعم جامعه شناسان فرش کمی جایگاه خود را در ایران از دست داد و مردم بخش وسیعی از منازلشان را با سرامیک یا پارکت یا در نهایت با یک تکه گلیم می پوشانند، اما حقیقتا مَفروش کجا و خانه بی فرش کجا! جالب ترین نکته این که همانطور که ما از سنت هایمان دور می شویم، غربی ها جذب سنت ها و صنایع دستی ما می شوند. در منازل خيلي از امريكایيان فرشهاي بسيار قديمي و كهنه ايران اعم از كرمان، مشهد، كاشان و اصفهان وجود دارد و بهويژه نسل قديميتر امريكايي براي فرش ايران احترام خاصي قائل است.
در آخرين حراج موسسه معتبر «ساته بيز» كه در تاريخ دوم ژوئن امسال در شهر نيويورك برگزار شد، بيشتر از نيمي از فرشهاي ارائه شده به فرش ايران و كمتر از نيمي ديگر به فرشهاي ساير كشورها اختصاص داشت. شركتهاي بزرگ جهاني سعي دارند از نام خودشان يا محصولشان يك برند بسازند و براي اين هويت و نام نيكسازي مخارج و زحمتهاي فوقالعادهاي را به جان ميخرند.خوشبختانه اين نام نيك و برند براي فرش ايران وجود دارد و فقط ما بايد بتوانيم با حمايت عملي از فرش ايران به حفظ و گسترش آن بپردازيم.
اگر به مطالعه هزاران خبر، مصاحبه، مقاله، گفت وگو، نتايج كنفرانسها و نشستها و بحثها و تجزيه و تحليلهاي دو، سه دهه اخير در مورد فرش ايران و جمعبندي و خلاصه آن بپردازيم شايد بتوانيم نتيجهگيري كنيم كه همگان بر دو نكته بيشترين تاكيد را داشتهاند، اول بهبود توليد و توجه به ابعاد فني و انساني فرش ايران (مواد اوليه، بهينهسازي توليد، توجه به بافندگان، هنرمندان، دانشجويان، فروشندگان و صادركنندگان) و دوم پرداختن به تبليغات (هم داخلي و هم خارجي)، بازاريابي و بازارسازي در عرصههاي جهاني. اما یک نکته مهم دیگر اینکه بازار سیال برای فروش فرش یکی از دغدغه های همیشگی خریداران و تولیدکنندگان صنعت فرش است. این بازار بزرگ در مکانی به نام «شهر فرش» توسط یک کارآفرین نمونه تهیه شده است تا با حضور در شهر فرش همه نیازهای خریدار فرش برطرف شود تا گامی باشد جهت تکریم ارباب رجوع در نظام مشتری مداری اسلامی.
فعال صنعت فرش