شهرداری تهران در لایحه اخذ عوارض از معابر خاص پیشنهاد کرده است، تردد از معابر مشخص شده ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد. در این میان برخی از خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند. به گزارش مهر، این هفته احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامی تونلها و بزرگراههای پایتخت میشود. وی گفت: قرار نیست سرمایهگذاریهایی که در سطح شهر تهران میشود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شود و شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمیکنند همچنین کسانی که خودرو ندارند نیز نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که میخواهند با خودروهایشان در خیابانها تردد کنند.
دنیامالی ادامه داد: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده میکنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران شورا نیز این لایحه را براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری دانست و گفت: در برنامه پنج ساله دوم به شهرداری اجازه داده شده درباره اخذ عوارض از معابر و گذرگاهها پیشنهادات خود را اعلام کند که شهرداری طی لایحهای این پیشنهادات را به شورا ارسال کرده اما هنوز برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی ارائه نشده است زیرا کمیسیون عمران در حال بررسی لایحه بودجه است.
اما در لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا معابری که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آنها پولی شود مشخص شده است. در لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در یکی از ماده واحدههای خود اعلام کرده است، تونلهای «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» بهعنوان معابر خاص برای اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ ۳۰۰ تومان بهصورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.
در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، خودروهای امدادی، آمبولانس، خودروهای عمومی، انتظامی، نظامی، خودروهای معلولان و خودروهای حملونقل عمومی و حمل مسافر از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض مستثنا هستند.
این در حالی است که گزارش توجیهی موجود در این لایحه نشان میدهد مواردی همچون افزایش سرعت جریان ترافیک، کاهش زمان سفر و رونق بخشیدن به حملونقل عمومی در این لایحه مورد توجه بوده است آنچنان که اعمال محدودیتها در مسیرهای تعیین شده و دریافت عوارض به علاقهمندی جامعه به استفاده از حملونقل عمومی کمک میکند.