در نشست تخصصی همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، نیلوفر قطبی از شرکت خدمات انفورماتیک «بانکداری فراکانالی» با ارائه مقالهای به بررسی سیر تاریخی و تحولات پیشروی کانالهای بانکی پرداخت. او در این مقاله با تاکید بر این مسئله که در عصر حاضر ارتباط با مشتری در کانالهای مجزا از همدیگر، پاسخگوی انتظارات مشتریان نیست، گفت: «بانکها باید از همین حالا حرکت خود را از سوی بانکداری چند کانالی به سمت بانکداری فراکانالی آغاز کنند. در این میان، برای آغاز این حرکت بنیادین بانکها نباید منتظر شفاف شدن کامل فضا بمانند.»
این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در ادامه افزود: «هدف اصلی از معماری بانکداری فراکانالی، ایجاد ارتباطات در لحظه بین کانالهای اتصال مشتری به بانک جهت حصول دیدی واحد و مستقل از نقطه تماس، بین مشتری و بانک است.»او همچنین روند تغییرات در کانالهای بانکی را به چهار عصر کانال واحد، کانالهای متعدد، ارتباطات بین کانالی و بانکداری فراکانالی تقسیم کرد و عناصری چون موبایل، رسانههای اجتماعی، ویدئو و نقش شعب را از ارکان اصلی تحول به سوی بانکداری فراکانالی برشمرد.
به گزارش دبیرخانه علمی همایش، او در پایان با ترسیم معماری بانکداری فراکانالی و معرفی تامینکنندگان این نوع بانکداری گفت: «در دوره بانکداری فراکانالی، مشتری و پرسنل بانک در هر لحظه، هر مکان و روی هر یک از کانالها میتوانند به تمام اطلاعات مشتری اعم از اطلاعات تعاملی و اطلاعات تراکنشی او دسترسی داشته باشند. لذا در این فضا، توجه بانک از تراکنش به سمت مشتری میرود و مشتری امکان سوییچ کردن بین دستگاهها و ابزارهای خود را برای تکمیل یک عملیات بانکی خواهد داشت.»
در بخش دوم نشست، دکتر مهشید شاهچرا با معرفی روش نوین تامین مالی بهوسیله شبکههای اجتماعی و بررسی چالشها و تهدیدات این روش با استفاده از روش SWOT به ارائه مقالهای با عنوان «ارزیابی روش نوین وامدهی در بانکداری اجتماعی» پرداخت. او در این مقاله گفت: «استفاده از اطلاعات گسترده شبکههای اجتماعی میتواند در تامین مالی اجتماعی با استفاده از افراد موجود در شبکههای اجتماعی موثر باشد و به ایجاد کسبوکار جدید بر پایه نوآوری منجر شود.» عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی، روش کرود فاندینگ را بهعنوان روش نوین تامین مالی اجتماعی معرفی و ذینفعان اصلی آن را کارآفرینان، سرمایهگذاران و الگوها برشمرد و گفت: «این سه گروه و تعاملات بین آنها ساختار اولیه فرآیند کرودفاندینگ را تشکیل میدهند.»
نویسنده مقاله در بررسی نقاط ضعف تامین مالی اجتماعی اینگونه بیان کرد که: «مشکلات حسابداری و مدیریتی در کسبوکارهای نوین، احتمال دزدیده شدن ایدههای نوین در شبکههای اجتماعی و احتمال وجود فساد و تخلف به علت عدم حمایت از سرمایهگذار میتواند مانعی بر سر راه تامین مالی اجتماعی محسوب شود.» در این میان او اعطای قدرت بیشتر به کارآفرینان را برای تصمیمگیری بهتر در کسبوکار ایجاد شده، دسترسی سریعتر به سرمایه، کسب منفعت اجتماعی از طریق رفع محدودیتهای جغرافیایی و استفاده از شرایط رقابتی بازار برای تامین مالی را از نقاط قوت تامین مالی اجتماعی برشمرد.
او در پایان با تاکید بر روش مورد استفاده (SWOT)، افزایش قدرت بازار و ایجاد سرمایه از گروههای اجتماعی برای کسبوکارهای کوچک و افزایش دسترسی به سرمایه را از جمله فرصتهای استفاده از این روش برشمرد و همچنین ساختار قانونی نامناسب برای فعالیت تامین مالی اجتماعی و وجود ریسکهای بالا در فعالیتهای کسبوکارهای کوچک را از جمله تهدیدهای این روش عنوان کرد.
نویسنده مقاله بر این نکته اذعان داشت که: «تامین مالی اجتماعی میتواند برای سرمایهگذاران، کـــارآفـــرینان، واسطهگـران، دولتها و سیاستگذاران بسیار مفید واقع شود و فعالیت تامین مالی اجتماعی بر پایه فراهم کردن استخری از سرمایهگذاران میتواند تاثیرات بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی در آینده ایجاد کند.»
در بخش سوم، مقالهای با موضوع «تاثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانکهای ثبت شده در سازمان بورس اوراق بهادار» توسط مریم محسنی لطفی ارائه شد. او در این مقاله با تاکید بر این مسئله که امروزه بانکداری الکترونیک به دلیل سرعت، كارایی و قابلیت استفاده از فرصتها، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است، به دنبال بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و به طور اخص بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانکهاست.
محقق بانک مرکزی در مدل خود از متغیرهای درآمد، هزینه و بازده بهعنوان متغیرهای وابسته و متغیر بانکداری الکترونیک (تعداد تراکنشهای صورت پذیرفته در دستگاههای خودپرداز و پایانه فروش در فاز پذیرندگی و تعداد تراکنشهای صادرکنندگی بانکها) بهعنوان متغیر وابسته استفاده کرد و همچنین دادههای 13 بانک را بهعنوان نمونه از میان 22بانک ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب و دادههای مربوط به آنها را با استفاده از مدل اقتصادسنجی پانلی طی دوره ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۲مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
او در پایان با وجود رابطه معنادار و مستقیم مابین بانکداری الکترونیک و درآمد بانکهای ثبت شده در سازمان بورس اوراق بهادار گفت: «بانکداری الکترونیک تاثیر مثبت و قابل ملاحظهای بر عملکرد بانکها دارند و متذکر شد که افزایش هزینههای بانک در بانکداری الکترونیک به دلیل فعالیت گسترده در مقایسه با فعالیت بانک در حالت سنت بدیهی بوده و لیکن در مجموع بهای تمام شده خدمات ارائه شده با به کارگیری بانکداری الکترونیک کاهش چشمگیری خواهد داشت.»