شاید شکلاتفروشی دستساز و جواهرفروشی لسزون خیابان فرشته تهران را دیده باشید. یکی از دلایل شبیه دانستن شکلاتفروشی به جواهر این است که هنگام ورود به شکلاتفروشی، خود را در فضایی مانند یک جواهرفروشی لوکس میبینید. فضای داخلی شیرینیفروشی مانند جواهرفروشی تزیین شده است.
هنگام خرید، فروشنده شکلاتها را با ظرافت خاصی مانند جواهراتی گرانقیمت در بستهبندیهای زیبایی جاسازی میکند. لسزون نامی فرانسوی به معنای تغییر فصل هاست. این شکلاتفروشی میخواهد مانند تغییر فصلها حال وهوای افراد را نیز با خوردن شکلات تغییر دهد. شکلاتسازی حرفه خانوادگی و فامیلی صاحبان لسزون محسوب میشود. صاحبان آن عنوان میکنند از آنجا که از قدیم در کشور ما شیرینی و شکلات بهصورت کیلویی با بستهبندی جعبهای به مشتریان ارائه شده است، خواستیم با تغییر بستهبندی به مشتری احترام بگذاریم. ابتدا شروع به عرضه شیرینی بهصورت دانهای کردیم و بعد به فکر تولید شکلات افتادیم. شکلاتهایی ساختیم که از لحاظ طعم و شکل و بستهبندی متمایز باشند. ایده لسزون، برای یک جواهرفروشی شکل گرفته بود. بعد تصمیم گرفته شد که به جای جواهر، شکلات به مصرفکنندگان ارائه شود. با این کار به شکلات و شکلاتسازی شخصیت داده و به این حرفه مانند هنری زیبا ارزش داده شده است. حال و هوای لسزون کاملا شبیه جواهرفروشی است. شکلاتها بهصورت بسته یا فلهای درمعرض نمایش مشتریان نیست و مانند جواهر از میز شیشهای پیشخوان خارج شده و به مشتری نمایش داده میشود. به عبارت دیگر، میز پیشخوان با الگوبرداری از پیشخوان جواهرفروشی طراحی شده است. درواقع، شکلات از دید فروشنده جواهری گرانقیمت است. وقتی مشتری با این برخورد مواجه میشود، ناخودآگاه حس خرید یک محصول باارزش به او دست میدهد و او نیز به محصول احترام خاصی میگذارد. این محصول باارزش به یک بستهبندی متفاوت و شیک نیز نیاز دارد. ایده طراحی بستهبندی توسط لسزون اجرا و ارائه شده است. اما کاملا مشخص است که مراحل هویتی برند مانند لوگو و المانها توسط یک شرکت تبلیغاتی آگاه انجام شده است. شکلاتها در بستههای زیبای مقوایی و چوبی 6، 12و24 عددی به مشتریها ارائه میشوند. صاحبان لسزون ادعا میکنند مواد اولیه استفاده شده در شکلاتها تازه و بدون هیچ افزودنی است. شکلاتهای لسزون یک تمایز اصلی با مابقی شکلاتهایی که تا به حال خوردهاید دارند؛ وجه تمایز این شکلاتها آن است که تولیدات لسزون دستساز بوده و در تهیه آنها از هیچ دستگاه و ماشینی استفاده نشده است. لسزون درحال حاضر در 28 طعم مختلف به مشتریان ارائه میشود.
مشتریان جواهرپسند!
عدهای از مشتریان که به دنبال خرید اجناس لوکس و گرانقیمت هستند، معتقدند، شکلاتهای این شیرینیفروشی به دلیل قیمت بالا بهترین انتخاب برای آنهاست، ولی صاحب شیرینیفروشی معتقد است برای هر قشری شکلات دارد. از آنجا که چنین ایدههایی در کشور به ندرت اجرا میشود، در نتیجه مشتریان زیادی را به خود جذب میکند. هر مشتری وقتی از کنار لسزون عبور میکند، سری به داخل فروشگاه میزند؛ مشتریان نگاهی تامل برانگیز به فضای فروشگاه میاندازند و سراغ فروشنده و قیمتها میروند. برخی آرام محل را ترک میکنند و برخی دیگر به سفارش دادن مشغول میشوند. هرچند لسزون خود عنوان میکند از آنجایی که خدمات جدیدی را ارائه میدهد، تمامی قشرها تمایل دارند که شکلاتهای این شرکت را امتحان کنند. البته شاید همه قشرها نتوانند محصولات آنها را بخرند، ولی هدف مدیران لسزون تغییر نگرش و نگاه نسبت به فرهنگ استفاده از شکلات است. آرزوی لسزون، استفاده از شکلاتها درتمام خانهها است.
با تمام این اوصاف، برای اطلاع باید گفت که هر بسته 6تایی این شکلاتها 25 هزار تومان است و هر قشری توان خرید این شکلاتها را ندارد. با وجود قیمتگذاری بالا، لسزون توانسته مشتریان خاصی را به خود جلب کند و بسیاری از شرکتها و افراد برای روزهای خاص به لسزون سفارش طراحی و تهیه شکلات را میدهند. به بیان دیگر، میتوان گفت که شکلات لسزون به هدیهای لوکس تبدیل شده است. شاید طعم آن فرق چندانی با شکلاتهای تولیدی داخلی نداشته باشد، اما ظاهر و بستهبندی آن به حدی وسوسهانگیز است که هر فردی را با هرسلیقهای به سمت خود جذب میکند.