مدیرعامل راهآهن با اشاره به شرایط سخت جذب سرمایهگذاری خارجی برای توسعه زیرساختهای ریلی در کشور اظهار کرد: تمایل سرمایهگذار خارجی دستیابی به سودآوری ارزی در مقابل سرمایهگذاری ارزی است، اما با توجه به اینکه در بخش زیرساخت این ارز به ریال تبدیل میشود، سرمایهگذاری در این بخش صرفه اقتصادی ندارد. محسن پورسیدآقایی گفت: سرمایهگذاری برای زیرساختها در کشور بسیار مشکل و به یک چالش بدل شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به استقبال شرکتهای خارجی در کشور در دوران پس از تحریم تصریح کرد: پس از توافق هستهای شاهد حضور تیمهای اقتصادی بودیم که بیشتر آنها برای بحث توسعه خطوط ریلی و اتصال به شبکه خارجی وارد مذاکره شدند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در بخش ریلی گرایش برای سرمایهگذاری در مسیرهای ترانزیتی بسیار است، گفت: در این زمینه سرمایهگذار با ورود به این بخش و سرمایهگذاری خود از طریق ترانزیت بهطور حتم به سودآوری ارزی خواهد رسید. وی ادامه داد: در اینباره میتوان به مسیر ریلی رشت-آستارا اشاره کرد که کالا از طریق کشتی به بندر عباس میآید و بعد با ریل به قزوین سپس رشت و در نهایت هم به آستارا منتقل میشود و همچنان این پروسه ادامه دارد.