معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری نخستین همایش بلندمرتبهسازی با بیان اینکه در طرح جامع شهر تهران پیشبینیهایی درباره بلندمرتبهسازی شده بود، گفت: هر چند در طرح جامع پیشبینیهایی در مورد بلند مرتبهسازی شده بود، متاسفانه ضوابط به درستی در مرحله اجرا پیاده نشد. به گزارش ایلنا، پیروز حناچی ادامه داد: قوانین و مقررات بسیاری برای بحث بلندمرتبهسازی در سطح جامع شهر تهران در نظر گرفته شده که در عمل کمتر به این ضوابط توجه شده که نمونه بارز آن منطقه 22 تهران است. وی ادامه داد: در منطقه 22 تهران در حالی که در طرح جامع برای 250 هزار واحد پروانه پیشبینی شده بود، اما در اجرا به 650 هزار پروانه رسیده است.
همچنین در ادامه این نشست سیدمحمد بهشتی دبیر کنفرانس نخستین همایش بلند مرتبهسازی با بیان اینکه پدیدههای عجیب مانند بلند مرتبهسازی بدون اینکه کارشناسی شوند، وارد کشور میشوند و میهمان ناخوانده هستند، گفت: هر چند نمیتوان برای طرحهایی که به اجرا رسیده است، کاری کرد اما میتوان از اجرای سایر طرحهای بلند مرتبهسازی غیرمجاز پیشگیری کرد.
وی با تاکید بر اینکه پدیده بلندمرتبهسازی نه فقط تهران بلکه هزار شهر دیگر کشور را تهدید میکند، تصریح کرد: در حالی شهرها اصرار به بلند مرتبهسازی دارند که حتی شهرداری هنوز نردبان را برای این ارتفاع از این ساختمانها ندارد و در مواقع آتشسوزی هیچ کاری نمیتوان کرد و هیچ تجهیزاتی برای رفع بحران این برجهای بلند مرتبه نداریم.
بهشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر با سونامی بلندمرتبهسازی مواجه هستیم که به اپیدمی تبدیل شده است و گفت: دیگر موضوع بلند مرتبهسازی فقط ایجاد مزاحمت برای ساکنان و مردم شهر نیست بلکه موضوع ایمنی است و باید تمهیدات ایمنی برای این بلندمرتبهسازیها هم در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به شیوع بلند مرتبهسازی در سایر شهرهای ایران گفت: چندی پیش متوجه شدیم که در یکی از شهرهای کوچک استان آذربایجان شرقی یک برج بلند مرتبه با طاق ضربی در حال ساخت است که قطعا این برج قبل از افتتاح فرو میریزد.
همچنین در این مراسم ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر الگویی که باعث جابجایی مردم و جابجایی بافتها در شهرها شود اشتباه است، گفت: هر اقدامی که باعث ایجاد جابهجایی جمعیت شود چه از طریق بلند مرتبهسازی و چه ازطریق تجمیع دیگر منسوخ شده است.
وی ادامه داد: البته منظور ما این نیست که سیاستهایی مانند تجمیع را باید رد کنیم. معتقدم باید ساختوسازها و حتی سیاست تجمیع با شرایط و ویژگیهای بافت منطبق باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طبق آمارهای موجود وزارت راه و شهرسازی در چند سال اخیر مردم سه منطقه براساس الگوی تجمیع از منطقه خودشان اخراج شدهاند که این سیاست در همه جای دنیا مردود شده است. این همان حقوق شهروندی است که باید رعایت شود.