یک عضو شورای شهر تهران گفت: طبق گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به استناد تحقیقات یک موسسه آلمانی منتشر کرده، گوگرد موجود در گازوییل اتوبوسهای شرکت واحد نزدیک به 50 برابر استاندارد است. پیش از این اعلام شده بود بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر منابع متحرک و خودروهایی است که در سطح پایتخت تردد میکنند و از بین این منابع، اتوبوسهای شرکت واحد بیشترین آلودگی گوگردی را به وجود میآورند.
حـقـانـی، رییس کمیته محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر در این باره در گفتوگو با خبرآنلاین گفت: یک آزمایشگاه بینالمللی در آلمان با نمونهگیری از پنج پمپ توزیع گازوییل در سطح تهران و آزمایش این سوخت به این نتیجه رسیده است که گازوییل مورد استفاده اتوبوسهای شرکت واحد، بسیار آلاینده است و حرکت اتوبوسها با این سوخت آلوده، باعث تشدید آلودگی هوای تهران میشود. کارشناسان اعلام کردهاند تاثیرات مخرب سم خطرناک دیاکسیدگوگرد وقتی به شش تا 10 برابر حد مجاز برسد، بسیار شدید و مضر است، این در حالی است که آلاینده دیاکسیدگوگرد در روزهای هوای آلوده در تهران بسیار بالاتر از حد مجاز است که به نظر میرسد اصلیترین عامل این آلودگی، تردد اتوبوسهای شرکت واحد با این سوخت بهشدت آلوده در سطح خیابانهاست. میزان بالاتر از حد مجاز دیاکسیدگوگرد برای شهروندان بسیار خطرناک ارزیابی میشود. حتی کودکان، افراد مبتلا به آسم و کسانی که بیماری قلبی و ریوی دارند باید روزهایی که هوا این آلودگی را در خود دارد در منزل بمانند تا از اثرات این سم در امان باشند. حتی توصیه شده اشخاص سالم نیز در مواقعی که این میزان آلودگی در هوا وجود دارد از فعالیت در بیرون منزل خودداری کنند. با این حال متاسفانه گوگرد گازوییلی که شرکت واحد در باک اتوبوسها میریزد، نزدیک به 50 برابر حدمجاز است که باعث میشود گاز خروجی از اگزوز این اتوبوسها برای سلامت شهروندان بهشدت خطرناک باشد.
حقانی درباره سهم اتوبوسهای واحد در آلودگی هوا گفت: هنوز تحقیق قابل استنادی درباره سهم اتوبوسهای واحد در آلودگی هوای تهران انجام نشده، ولی برخی اظهارات مدیران شرکت واحد درباره این سهم، قابل تامل است، از جمله یکی از مدیران شرکت واحد اعلام کرده بود این سهم تنها یک درصد است که با انتشار گزارش آنالیز سوخت درمییابیم این اظهارات نمیتواند قابل استناد باشد.
او در ادامه گفت: علاوهبر سوخت غیراستاندارد و خطرناک، فرسودگی اتوبوسهای واحد نیز مزید بر علت شده تا سهم این وسایل نقلیه در بین منابع متحرک آلاینده هوا، بیش از گذشته شود. بنابراین میطلبد مدیران شهرداری به جای افتتاح پل و دو طبقه کردن بزرگراهها با اختصاص بودجه مناسب، ناوگان اتوبوسهای واحد را نوسازی کنند. حقانی درباره وضعیت آلایندگی سوخت بنزین در تهران گفت: به استناد گزارش آزمایشگاه مزبور میتوان گفت بنزن و اکتان موجود در بنزین فعلی توزیعی در تهران، قابل قبول است ولی باز هم بنزین موجود در تهران، دارای مقادیر غیراستاندارد گوگرد است. نمونهگیری از 10 پمپ بنزین در تهران نشان میدهد دستکم مقدار گوگرد این نمونهها
3. 5 برابر حد مجاز است که در آلودهترین بنزین، گوگرد به 15 برابر حد مجاز رسیده است. حد مجاز گوگرد در استاندارد یورو4، ppm 10 است و در برخی نمونههای این میزان به نزدیک ppm 160 رسیده است. یعنی سهم بنزین که آلاینده گوگرد است را در آلوگی هوای تهران نیز نمیتوان نادیده گرفت.