کسبوکارهای گسترده بهطور عموم به دلیل رسیدن به بلوغ اقتصادی یا رقابت شدید با دیگر شرکتها یا علاقه فراوان به گستردهتر شدن زمینه فعالیتشان نمیتوانند از رشدی پایدار و فزاینده در زمینه کاری خود برخوردار باشند. شرکتهای تجاری امروز به این باور رسیدهاند که به رقابت با رقبای خود نیاز دارند: کاهش ضریب ریسک به حداکثر رساندن منابع و کسب درآمد قابلقبول و منطقی. اما در این بین راه دیگری هم وجود دارد: با ایجاد تغییر و تحول اساسی در منابع درآمد و کسب سود و ایجاد یک مدل تجاری بهتر میتوان به یک رشد اقتصادی قابلتوجه دست یافت.
ایده
تحقیقاتی که از سوی ریتا گانتر مکگراث و یان مکمیلان دو تن از اساتید اقتصاد انجام شده نشان میدهد که شرکتهای صنعتی چگونه به رشدی استثنایی و چشمگیر دست مییابند. رمز موفقیت، تجدید نظر و اصلاح فرآیند کسبوکار با در نظر گرفتن یک رویکرد جدید متفاوت و بنیادین نسبت به سایر رقبا و در نهایت یافتن راههای موثرتر و بهتر برای کنترل درآمدهاست. انعطافپذیری و خلاقیت و اهمیت دادن به خواست مشتریان نیز در این بین بسیار ضروری است.
شرکت سمکس در مونتری مکزیک با ایجاد یک تغییر و تحول اساسی در زمینه کاری خود و به منظور افزایش میزان سود و رشد اقتصادی، از یک شرکت فروش کالا به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید سیمان در دنیا تبدیل شد. این شرکت توانست رقبای بینالمللیاش نظیر هولکیم و لافارژ را در زمینه ارزش سهام گستره عملیاتی و بازگشت سرمایه
کنار بزند.
این شرکت تلاش کرد با اضافه کردن سرویس تحویل محصول به جای فروش بتن در محلی ثابت مشتریان را راضی نگه دارد زیرا آنچه برای مشتریان مهم است تحویل به موقع محصول است. اینکه به میزان نیازشان و در موقع مناسب و در مکان مناسب محصول را دریافت کنند بدون اینکه از خراب شدن بتن نگران باشند یا اینکه کارگران
بیکار بمانند.
با الگوبرداری از روشهای مورد استفاده از سوی پست فدرال و خدمه آمبولانس، شرکت سمکس موفق شد تا با استفاده از فناوری دیجیتال توسعهیافته مکان و زمان اعزام کامیونهای خود را مدیریت کند. درحال حاضر این شرکت با استفاده از تکنولوژی جیپیاس بر فرآیند تحویل محصولش (بتن آماده) در ظرف مدت 20 دقیقه نظارت دارد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
در مورد شرکت سمکس رمز موفقیت تغییر نگاه به عرضه محصول در این تشکیلات تجاری بود. این موضوع نیاز به یک رویکرد فعال برای پایبندی به تعهدات و توسعه راههای جدید برای ارائه خدمات به مشتریان و اطمینان از عملیات موفق و کارآمد دارد. استفاده از تکنیکهای زیر به ما کمک میکند تا بتوانیم یک رشد پایدار را تجربه کنیم:
سعی کنید با یافتن راههای بهتر برای برآورده کردن نیازهای مشتریان، تجربه جدیدی از کار کردن با کسبوکارتان را به آنها ارائه کنید. بهعنوان مثال مایکروسافت با ایجاد نرمافزار آفیس و هر آنچه که شما از آن انتظار داشته باشید، همواره در زمینه نرمافزارهای مربوط به تایپ دست بالاتر را نسبت به رقبایش در اختیار دارد.
با ایجاد تغییر و تحول در محصولی که به مشتری ارائه میکنید به آنها نشان دهید که برای شان ارزش و احترام قائل هستید. یکی از روشهایی که میتوانید از آن استفاده کنید این است که با تقسیمبندی ویژگیهای محصولتان به سه دسته: پایه، متفاوت و استثنایی، آن را با محصولات رقبای دیگر مقایسه کنید. سپس راههای ارائه مشوقهای جدید را بررسی کرده و مزایای فعلی محصول را بیشتر کنید تا به یک محصول استثنایی و بیرقیب تبدیل شود.
با تغییر معیارهای عملکرد خود میتوانید بر خدماتی که ارائه میکنید احاطه داشته باشید و کیفیت آن را افزایش دهید.
کسبوکارتان را از نو تعریف کنید. شاید تغییر در هسته خدمات یا محصولی که مشتریان بابت آن پول پرداخت میکنند یا تجدید نظر در معیارهای کلیدی که از آن برای ارزیابی وضعیت فروش استفاده میشود بهترین راه باشد. برای مثال برخی وکلا از روش قدیمی دریافت دستمزد در قبال اختصاص وقت به مشتریان فاصله گرفته و از متد جدیدتری استفاده میکنند که طبق آن چنانچه آنان در پروندهای پیروز نشوند هزینهای از موکلانشان
دریافت نمیکنند.
از تغییرات اعمال شده در حوزه فعالیتی تان نهایت بهرهبرداری را انجام دهید. برای مثال وبسایت آمازون تشخیص داد ظرفیت قابلتوجهی در اینترنت برای متحول کردن خردهفروشی وجود دارد. یا بانک اچاسبیسی متوجه شد مهاجرانی که از اروپای شرقی وارد بریتانیا میشوند به یکسری خدمات خاص بانکی نیاز دارند و به این منظور محصولاتی را در این زمینه ارائه داد تا نیازهای آنان را برآورده کند.