معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا سرمایهگذاری انجام شده در الجزایر را منطقی میداند و میگوید که هیچکدام از سایتهای برون مرزی این شرکت زیانده نیستند. به گزارش خبرنگار «فرصتامروز»، در پی سفر معاون اول رئیسجمهور به الجزایر، شرکت خودروسازی سایپا قراردادی را به امضا رساند که طی آن مقرر شده این شرکت پنج محصول خود را در این کشور تا سال 2016 به تولید برساند. گرچه اعلام شد که شرایط این قرارداد با شراکت 75درصدی طرف الجزایری و 25درصدی شرکت سایپا خواهد بود اما نخستین موضوعی که پس از اعلام این خبر در ذهن تداعی میشد، تکرار تجربه تلخ سایر سایتهای خارجی خودروسازان ایرانی بود که همگی بدون در نظر گرفتن شرایط بازار راهاندازی شده و تاکنون بازده قابل توجهی نداشتند. حالا اما محسن جوان، معاون فروش سایپا مدعی است که این سرمایهگذاری کاملا با مطالعه بازار صورت گرفته و منطقی است.
او روز گذشته در نشستی خبری درباره جزییات این قرارداد توضیح داد: سیاست دولت بر گسترش همکاریهای اقتصادی با کشورهای آفریقایی تمرکز دارد. در همین راستا مقرر شده است تا شرکت مشترک صادراتی میان سایپا و الجزایر برای راهاندازی خط تولید مشترک ایجاد شود که ۷۵درصد سهم سرمایهگذاری آن مربوط به الجزایر خواهد بود، ضمن اینکه مقرر شده در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار، این سایت ایجاد شود.
جوان با بیان اینکه در فاز اول مونتاژ خودروها را آغاز خواهیم کرد و سپس تمرکز ما بر این است که زنجیره تامین را با همکاری قطعهسازان ایرانی در الجزایر راهاندازی کنیم، بیان کرد: در بازار الجزایر قرار است خودروهای سایپا ۱۳۲، ۱۱۱، ۱۵۱، تیبا صندوقدار و تیبا هاچ بک عرضه شود، همچنین در سال ۲۰۱۷ نیز خودرو ساینا را در این کشور عرضه خواهیم کرد.
یکی از انتقاداتی که به این طرح وارد میشد، این بود که هیچ سرمایهگذاری از ابتدا برای تولید شکل نمیگیرد بلکه ابتدا کالاها به بازار هدف صادر میشوند تا شرایط بازار سنجیده و سپس اقدام به سرمایهگذاری برای تولید میشود. معاون فروش سایپا در پاسخ به این انتقاد گفت: ما چند سالی است که به مطالعه بازار الجزایر پرداختهایم و طی سالهای گذشته به این کشور صادرات داشتهایم. از سال ۸۵ حضور خود را در این کشور با عرضه خوردروها بهصورت «سیبییو» آغاز کردهایم اما به دلیل شرایط تحریم نتوانستیم ادامه مسیر دهیم، چراکه قانون حاکم بر الجزایر، گشاش السی برای واردات خودرو را الزامی میکرد.
او با بیان اینکه بازار الجزایر ظرفیت سالی 460هزار دستگاه خودرو را دارد، افزود: این خط تولید را با ظرفیت اسمی ۲۰هزار دستگاه راهاندازی خواهیم کرد و با توجه به تقاضای بازار این کشور، تولید را بالا خواهیم برد. بر این اساس، ایران در الجزایر برای تولید خودروهای مذکور سرمایهگذاری کرده است.
آمارها نشان میدهد که رنو و چینیها از رقبای قدرتمند سایپا در این بازار خواهند بود. نکته دیگر این است که طبق آخرین آمارها، به دلیل برقراری مقررات سختگیرانه در الجزایر، واردات خودرو کاهش یافته و این کاهش واردات بر کاهش فروش نیز تاثیر چشمگیری داشته است، بهطوریکه در سال 2014 میزان فروش خودرو در این بازار به 360هزار دستگاه رسیده و پیشبینی میشود تا پایان سال 2015 این رقم باز هم کاهش یابد. در این شرایط این پرسش مطرح است که شرکت خودروسازی سایپا قرار است در چه طبقه قیمتی در این بازار حضور پیدا کند و با شرایط توصیف شده آیا باز هم میتوان گفت که سایپا سود خواهد برد؟
جوان در پاسخ به این ابهامات به «فرصت امروز» گفت: رنو اکنون 35درصد بازار را در دست دارد اما چینیها تلاش زیادی کرده و سهم قابل توجهی در این بازار ندارند. چینیها حدود 10 سال است که در این بازار حضور دارند اما شاید سهم یک بیستم از این بازار داشته باشند. طبقه قیمتی که ما در نظر داریم، پوشش قیمتی کف بازار است. دامنه قیمتی محصولات ما از 6500 تا 8هزار دلار خواهد بود که ارزانترین خودروهای این بازار خواهند بود. به گفته معاون فروش سایپا، میزان سرمایهگذاری انجام گرفته در الجزایر 20میلیون دلار است.
جوان همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش درباره زیانده بودن سایتهای خارج از کشور خودروسازان، تصریح کرد: تاکنون هیچ فردی در خارج از کشور نداشتیم که دچار زیان شده باشد و در حال حاضر سایتی نداریم که روی دستمان مانده باشد. او با اشاره به اینکه سایت ونزوئلا یکی از سوددهترین سایتهای ما در خارج از ایران بوده است، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۰میلیون دلار بابت صادرات خودروها از ونزوئلا طلبکار بودیم که ۷۰میلیون دلار آن وصول شده و ۳۰میلیون دلار دیگر هماکنون در حساب بانک مرکزی این کشور موجود است.