شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

سرمایه‌های سرگردان طبقه متوسط ایرانی

8 سال پیش ( 1394/9/8 )
پدیدآورنده : مینا شهنی  

130 هزار ایرانی، حالا چند نفر کمتر یا بیشتر، در طرح خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی ثبت نام کردند.اشتیاق این گروه با مراجعه ناگهانی به مراکز تعیین شده برای پیش خرید خودرو و تشکیل صف‌های طولانی از روزهای نخست چشمگیرتر از آن بود که بتوان آن را نادیده گرفت.خودروهای منتخب در این طرح حداکثر تا 50 میلیون تومان و از میان خودروهای ایرانی انتخاب شده بود، اگر چه خودروسازان چینی نیز بدون کمک‌های دولت در این طرح شرکت کردند، اما به هر حال بیشترین ثبت نام برای خرید خودروهای ایرانی صورت گرفت.

واقعیت این است که طبقه متوسط ایرانی سال‌هاست که تلاش می‌کند تا از طریق دریافت وام‌های بانکی زندگی‌اش را بهبود ببخشد، اشتیاق برای دریافت وام طی سال‌های اخیر از سوی مردم به قدری تشدید شده که موسسه‌های غیر‌مجاز مالی توانستند از این طریق و با پرداخت وام‌هایی با بهره‌های 24 تا 28 درصد بخش زیادی از توجه مردم را به خود جلب کنند و سود سرشاری به دست آورند.

این بار دولت یک گام جلوتر از موسسات مالی، اعتباری و لیزینگ‌ها توانست با شناسایی نقطه نیاز طبقه متوسط کشور سرمایه‌های اندک اما پراکنده این گروه را به‌صورت متمرکز مدیریت کند. اقدام دولت برای پرداخت وام خرید خودرو در واقع یک تیر با دو نشان بود که در نشان نخست سرمایه‌های سرگردان بسیاری را در یک نقطه متمرکز و قابل مدیریت جمع‌آوری کرد و در نشان دوم خودروسازان را از مهلکه‌ای که ممکن بود به مرگ‌شان بینجامد نجات داد.

طی ماه‌های اخیر کمپین «نه به خریدخودروی داخلی» تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان خودروسازان بود و می‌توانست فشار آخر برای از بین بردن این صنعت مثلا ملی را در کشور ایجاد کند. گردآمدن مردم در اطراف کمپین «نه به خریدخودروی داخلی» از سویی یک عزم عمومی برای ایستادگی در برابر نگاه یک سویه خودروسازان به بازار بود و از سوی دیگر قدرت‌نمایی مردم در برابر دولت به حساب می‌آمد.

خودروسازان داخلی عموما دولتی که تا پیش از این خودرو را با هر کیفیتی، فارغ از ایمن و استاندارد بودن، روانه بازار می‌کردند و قیمت‌ها را نه به میزان کیفیت بلکه به میزان دلخواه هزینه‌هایی که خودشان اعلام می‌کردند، تعیین می‌کردند، بعد از کمپین «نه به خریدخودروی داخلی» کمی احساس خطر کردند، این حس خطر احتمالا به دولت هم سرایت کرد و چاره اندیشی برای حل این مشکل آغاز شد.

به نظر می‌رسد تیم کارشناسی که پیشنهاد وام خرید خودرو را به دولت ارائه کرده نه تنها از نارضایتی طبقه متوسط از شرایط زندگی‌شان به خوبی آگاهی داشته بلکه اشتیاق این طبقه را برای بالابردن هرچند اندک سطح زندگی‌شان به خوبی درک کرده است.دولت با موافقت با وام خرید خودرو توانست بر تمام حرف و حدیث‌هایی که از کمپین نخریدن خودرو برجای مانده بود غلبه کند و با دریافت 130 هزار تقاضای خرید خودروی داخلی نشان بدهد که مردم هنوز و همچنان خواهان خرید و تصاحب خودروهای داخلی هستند.

این روزها خریداران در انتظار تحویل گرفتن خودروهای‌شان هستند، خودروسازان در انتظار واریز شدن مبالغ تعیین شده از سوی بانک‌ها به حساب‌های‌شان هستند و احتمالا کارگران و کارشناسان در معرض بیکاری خودروسازی‌ها هم با اطمینانی نیم بند آینده بهتری را برای خود ترسیم می‌کنند.نمی‌توان مردم را برای خریدن خودروهای داخلی،  سرزنش کرد، طبقه متوسط ایرانی سال‌هاست که چشم انتظار توجه دولت است، ساکنان این طبقه سال‌هاست که فراموش شده‌اند و از ذهن و زبان دولتمردان به کلی پاک شده‌اند، شاید که این وام خودرو راهی برای بازگشت طبقه متوسط به گفتمان جامعه است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hyas2xEI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه