توسعهیافتگی امروزه در دنیا بهعنوان کمترین فاکتور سنجش برای کشورها به شمار میآید. این توسعهیافتگی میتواند نمودهای مختلفی در جامعه داشته باشد که زیرساختهای حملونقل یکی از همین المانها به شمار میآید. متأسفانه در ایران تنها 17درصد توسعه زیرساختها، مربوط به مشارکت غیردولتی است درحالیکه تجربه کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه برای تأمین مالی طرحهای زیرساخت حملونقل نشان میدهد این کشورها از محل تجهیز منابع مالی پایدار با کمک بخشخصوصی به علاوه بهبود فضای کسبوکار با قوانین تشویقی و اصلاح فرآیندهای درون سازمانی و قانونی و حقوقی نسبت به اصلاح فضای تأمین مالی و سرمایهگذاری اقدام کردهاند.
طی خبری هم معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ۴۹هزارمیلیارد تومان سرمایهگذاریهای توسعه و بهسازی طرحهای حملونقل در پنج سال اخیر گفت: جمع نیازهای سرمایهگذاری طرحهای حملونقل سالانه ۵۷هزار میلیارد تومان است. به گزارش ایرنا، امیر امینی با اشاره به نیازهای سرمایهگذاری اهداف چشمانداز افزود: اگرچه توسعه زیرساختها نقش چندانی در افزایش میزان مطلق رشد اقتصادی ندارد اما نبود این زیرساختها بهشدت مانع رسیدن به توسعه است.
وی ادامه داد: ایران تنها کشوری نیست که با تقاضاهای ناتمام برای توسعه زیرساختهای حملونقل مواجه است. مقایسه نیازهای سرمایهگذاری اهداف افق 1404 با اعتبارات عمومی محقق شده در سالهای اخیر هیچ شکی برجا نمیگذارد. اتکا به منابع بودجهای کافی نیست و باید به فکر تأمین مالی از منابع دیگر بود.