وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز یک هزار و 850 متر ریل برای وصل شدن به شبکه سراسری ریلی از ساخت بندر «رو- رو» ریلی کشور در بندر امیرآباد خبر داد.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در بازدید از بندر امیرآباد گفت: بندر امیر آباد یکی از بزرگترین بنادر دریای خزر است و در حال حاضر 4.5میلیونتن ظرفیت دارد که با راهاندازی هفت اسکله به 7.5میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی افزود: بندر امیرآباد دارای یک هزار و 60 هکتار پسکرانه است و این امکان را جهت سرمایهگذاریهای بزرگ مهیا کرده است. آخوندی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 550 میلیارد تومان سرمایهگذاری در قالب موافقت نامه در این بندر امضا شد و همه پروژهها فعال و در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در حال استحصال زمین برای گسترش پسکرانه بندر هستیم، افزود: یکی از مهمترین ویژگی و مزیت این بندر وجود اسکله «رو- رو» ریلی است. بهطوری که یک قطار میتواند در کشتی قرار گیرد و کشتیها میتوانند با وارد شدن به اسکله محموله را مستقیم وارد قطار کنند.
آخوندی اظهار کرد: یک هزار و 850 متر ریل نیاز است تا بندر به شبکه سراسری ریلی وصل شود و این نخستین بندر «رو-رو» ریلی در کشور است و توانسته موقعیت کشور را در منطقه خزر برجسته کند.
وی درباره تسهیل سرمایهگذاری در بندر امیرآباد افزود: با وصل کردن شبکه ریلی به شبکه جادهای و رفع مشکلات حین کار بندر امیرآباد سعی میشود تا موانع سرمایهگذاری کمتر شود.
خطآهن قزوین-رشت امسال به بهرهبرداری میرسد
معاون ساخت و توسعه راهآهن با اشاره به اینکه اولویت اصلی این معاونت امسال تخصیص اعتبار به خطآهن قزوین-رشت است، گفت: در سال جاری راهآهن حد فاصل قزوین - رشت در مسیر کریدوری ترانزیتی شمال-جنوب، به بهرهبرداری میرسد.
سیدمسعود نصر آزادانی در گفتوگو با فارس، با تأکید بر اینکه توسعه حملونقل به توسعه اقتصادی کشور میانجامد، اظهار داشت: در این بین توسعه حملونقل ریلی بهعنوان سمبلی از اقتصاد مقاومتی در بخش حملونقل، از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی محسوب میشود.
وی ادامه داد: بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران، توسعه اقتصادی کشور نیازمند توسعه حملونقل است و ناگزیر از توسعه حملونقل ریلی برای توسعه کشور هستیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه هماکنون بیش از 10 هزار کیلومتر خطآهن در کشور در دست ساخت، مطالعه و اجرا است، افزود: از 10 هزار کیلومتر طرح ساخت راهآهن در کشور، 4 هزار و 700 کیلومتر خطآهن در حال ساخت است که بین 15 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نصر آزادانی با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 کیلومتر راهآهن در حال مطالعه و آمادهسازی برای اجراست، اضافه کرد: 1500 کیلومتر از طرحهای پیوست قانون بهتدریج برای بهرهبرداری تکمیل شده است.