مردها می گویند زن ها عاشق خرید كردن هستند و بیشتر از آنها خرید می كنند. مؤسسه اى به نام UK Cards Association كه یك مؤسسه طرف قرارداد كارت هاى اعتبارى در بریتانیا است به تازگى تحقیقى انجام داده كه این ادعاى دیرینه را ثابت می كند.
براساس آمارهاى این مؤسسه، زن ها واقعا بیشتر از مردها و تقریبا چهار برابر آنها پول صرف خرید كفش و لباس می كنند. این آمار از بررسى میزان خرید زنان بریتانیایى (از طریق كارت هاى اعتبارى) از ابتداى سال تا ماه ژوئن به دست آمده كه نشان می دهد آنها در این دوره 8/6 میلیارد پوند خرج گنجه لباس شان كرده اند اما مردها 5/1 میلیارد دلار.
وقتى پاى خرید آنلاین به میان می آید، این فاصله جنسیتى بیشتر هم می شود.
زن ها 5/1 میلیارد پوند با كارت هاى اعتبارى شان خرید آنلاین كرده اند و مردها ٢١١میلیون پوند، یعنى تقریبا هفت برابر بیشتر.
بسیارى از این زن ها جزو خریدارانى هستند كه به آنها می گویند «پس دهنده هاى سریالى»؛ یعنى كسانى كه یك كالا را در رنگ و سایزهاى مختلف سفارش می دهند و بعد آنهایى را كه دوست ندارند یا اندازه شان نمى شود، بازمى گردانند.
گزارش دیگرى كه در این رابطه از سوى Barclaycard (یك شركت دیگر طرف قرارداد كارت هاى اعتبارى در بریتانیا) انجام شده، نشان مى دهد زن ها دو برابر مردها به این صورت خرید می كنند.
آمار و ارقام این كلیشه را كه اكثر مردها تا جایى كه امكان دارد از خرید كردن اجتناب می كنند و زن ها این كار را یك جور سرگرمى لذت بخش می دانند، ثابت می كند.
این تحقیق در واقع نتیجه افزایش میزان خرید در میان بریتانیایى ها به دنبال همه پرسى ماه ژوئن و جدایى بریتانیا از اتحادیه اروپا است. آمار رسمى خبر از رقمى داد كه فراتر از انتظار بود. در ماه ژوییه میزان فروش خرده فروش ها افزایشى1/4 درصدى داشت، اقتصاددانان رشد 4/0درصدى را براى این بخش پیش بینى كرده بودند.
این رشد غیرقابل پیش بینى نتیجه چه بود؟ هواى آفتابى كه بریتانیایى ها را به خیابان ها كشاند و كاهش ارزش پوند كه باعث شد گردشگران پول بیشترى را صرف اجناسى چون ساعت و جواهر بكنند.
یك جامعه شناس كهنه كار می گوید: «معلوم است كه زن ها بیشتر از مردها خرید می كنند. مردها قبول می كنند در میانسالى بدن شان دیگر قابلیت این را ندارد كه با لباس بتوانند شكوهى به آن ببخشند اما زن ها به این چیزها اهمیت نمى دهند.
مردها در دوره میانسالى می گویند وقتى لباس تازه می خرند و می پوشند، مثل هدیه اى می شوند كه كادوپیچ شده، بنابراین طبیعى است كه پول زیادى را خرج لباس نكنند.